2008-02-19, 00:49
Medlem
toMishs avatar
Vad sägs som något investmentbolag? Då köper du aktierna billigare och slipper klura på var du ska investera i för aktier.
Citera
2008-02-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Vad sägs som något investmentbolag? Då köper du aktierna billigare och slipper klura på var du ska investera i för aktier.
Hej!
Jag har en kompis som jobbar på något sånt bolag, jag fick ett erbjudande av han: Han sa ge mig 25 000 och du har 100 000 på tre år
Jag fattade ingenting och tackade självklart nej

mmsweet: Hahahaha klockren ide, men jag tror nog inte den håller i längden
Citera
2008-02-19, 10:15
Medlem
Kivans avatar
En massa trams raderat. Tillsägelser utdelas om det fortsätter.
/Mod
Citera
2008-02-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bachaus
Om man inte är insatt så är aktier ungefär lika som att spela lotto.
Skulle du spela lotto för dina 15.000?

Absolut inte
Aktier har positivt väntvärde, det har inte lotto. Och det är en jävla skillnad.
Citera
2008-02-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Det behöver inte vara 2 - 3 år jag har inte bråttom.
Jag vill allafall vara garanterad att jag går i plus och inte i minus.
tyvärr kan jag ingenting om aktier heller, har försökt en gång men jag förstod inte mycket.
Om du vill vara garanterad att inte gå minus är väl det enda du kan göra köpa ngn räntefond eller sätta in pengarna på konto och få ränta, ev. kanske premieobligationer där du har en chans att vinna pengar.
Citera
2008-02-19, 16:19
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Hej!
Jag har 15 000 kr sparade på ett vanligt sparkonto.
Nu skulle jag vilja ha ideer och tips om hur jag kan få dessa 15K att växa?
Det behöver inte gå fort men att det blir en del på 2 -3 år vore något.
Hur har ni gjort, vad rekomenderar ni?

Kanske hitta någon fin nollkupongare som ger 40-60% på tre år, borde inte vara omöjligt.

Jag köpte en för 15' som gav 25' på 5 år för tiotalet år sedan.

Edit: Årsränta på knappa 10%
Senast redigerad av PurreP 2008-02-19 kl. 16:24.
Citera
2008-02-19, 18:44
Medlem
The_Skins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Kanske hitta någon fin nollkupongare som ger 40-60% på tre år, borde inte vara omöjligt.

Förklaring tack för oss som inte är insatta!
Citera
2008-02-19, 19:55
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Skin
Förklaring tack för oss som inte är insatta!

Det är en obligation med lite speciella villkor/egenskaper.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nollkupongobligation
Citera
2008-02-19, 20:55
Medlem
4% förlagsbeviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP

Inflationsförväntningarna var förmodligen väldigt höga när du köpte den. I dag får man vara glad om man hittar en nollkupongare som ger 4½ % per år.
Citera
2008-02-20, 08:07
Medlem
Bachauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Absolut inte
Aktier har positivt väntvärde, det har inte lotto. Och det är en jävla skillnad.

om man inte vet om vad man investerar i så är det som lotta. Den enda skillnaden är risken man tar. I lotto så vinner man något eller förlorar allt enligt en viss procentchans.

På aktier så går aktien upp eller ner. Delar av värde finns därigenom kvar eller ökar. Att den går upp eller ner är en chansning för den som inte är insatt...

Om du med positivt väntvärde menar att en aktie förr eller senare återhämtar sitt forna värde så är det fel, Annars vill jag att du förklara dig bättre.
Citera
2008-02-20, 10:07
Medlem
Citat:
om man inte vet om vad man investerar i så är det som lotta. Den enda skillnaden är risken man tar. I lotto så vinner man något eller förlorar allt enligt en viss procentchans.

På aktier så går aktien upp eller ner. Delar av värde finns därigenom kvar eller ökar. Att den går upp eller ner är en chansning för den som inte är insatt...

Om du med positivt väntvärde menar att en aktie förr eller senare återhämtar sitt forna värde så är det fel, Annars vill jag att du förklara dig bättre.

En apa skulle i princip kunna kasta pil på börssidorna och få en slumpmässigt utvald portfölj och du skulle få en positiv avkastning givet ett långt tidsperspektiv(10 år+). Köper du lotter för pengarna istället så skulle du statistiskt sätt istället gå minus, det är skillnaden.
Citera
2008-02-20, 16:01
Medlem
Citat:

Nej, aktiepriserna är ungefär justerade för att ge normalavkastning. Den stora delen av professionellt förvaltat kapital letar snabbt ut underprissatta aktier och blankar överprissatta, i förhållande till diskonteringsräntan för aktier av den risktype. Småsparare kan således genom att köpa index förvänta sig att professionella investerare har justerat kurserna så pass att aktiens utveckling är högst osäker framåt men med förväntat utfall över den riskfria räntan. Skulle det förväntade utfallet var under den riskfria räntan skulle det nämligen säljas och placeras i statspapper istället, och priset skulle sjunka.
Och att du skulle högre positivt förväntat utfall på lotto än på ett sparkonto faller på sin egen uppenbara orimlighet då lotto är ett nollsummespel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in