2008-02-17, 05:34
Medlem
Jag uppskattar att moderatorerna tar sig tid att slå ihop trådar men ibland går det överstyr. Jag föreslår att moderatorerna inte bara överväger det teoretiskt korrekta i att skapa en gigantisk tråd om något utan även om ett behov faktiskt finns. Ett exempel på en givande monstertråd är den som efterlyser filmer och skådespelare. Ett sämre exempel är "Hur hittar jag XXXX att köpa/hyra?" Restauranger, färgaffärer.. det mesta finns i den tråden. Och den ligger i forumet för ekonomi.

Jag har upplevt det här som ett problem när jag sökt inlägg och sökfunktionen inte hjälpt mig. Samtidigt hämmar det diskussioner när trådar som klarar sig utmärkt på egen hand "göms" i en enorm tråd. Finns det skäl som går mig förbi eller är det bara modererande för modererandets skull?
Citera
2008-02-21, 16:01
Medlem
Jag håller med.

Enligt min mening ska moderatorer vara ytterst försiktiga med att slå ihop trådar som redan börjat leva. Ska trådar slås ihop så ska det göras i det närmaste omedelbart efter att tråd två skapats. Redan efter en eller två sidor har diskussionerna, även om trådens ursprungsfrågeställning är snarlik, ofta divergerat så kraftigt att en hopslagning förstör betydligt mer än den underlättar.

Som det är nu, finns det flera moderatorer som är alldeles för trigger happy på hopslagning.
Citera
2008-02-21, 17:06
Medlem
I cannabisforumet finns ett skräckexempel på hur illa det kan gå:

Samlingstråd för frågor om pris och tillgång utomlands

Alltså, idén är i grunden inget fel på men här har moderatorn sammanfogat olika trådar hejvilt så att det är helt omöjligt att få grepp om tråden. Och dessutom här och där stoppat in ett ämne som redan har en specifik tråd här. Det blir för rörigt helt enkelt.
Citera
2008-02-21, 22:42
Medlem
Kivans avatar
Det är alltid en balansgång. Skicka gärna PM om någon tråd med ofördel slagits ihop med en annan. Det går ju alltid att ångra sig, tror jag.
Citera
2025-08-07, 18:00
Medlem
Mike.Andersens avatar
Varför slå ihop ämnen om tågolyckor när man inte gör det med andra olyckor t.ex. drunkningsolyckor, båtolyckor, bilolyckor med flera?

Jag tycker inte att man ska slå ihop ämnen med helt olika händelser. Varje tågolycka borde ha en egen tråd med datum för händelsen.

Är dödsolyckor med tåg en mindre händelse än t.ex. någon som drunknar?

(FB) °·° Samlingstråden för mindre tågrelaterade olyckor och självmord °·°
Citera
2025-08-07, 18:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Varför slå ihop ämnen om tågolyckor när man inte gör det med andra olyckor t.ex. drunkningsolyckor, båtolyckor, bilolyckor med flera?

Jag tycker inte att man ska slå ihop ämnen med helt olika händelser. Varje tågolycka borde ha en egen tråd med datum för händelsen.

Är dödsolyckor med tåg en mindre händelse än t.ex. någon som drunknar?

(FB) °·° Samlingstråden för mindre tågrelaterade olyckor och självmord °·°

Rubriken säger ju "mindre tågolyckor". Större "vanliga" tågolyckor får egen tråd.
Citera
2025-08-07, 18:13
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Rubriken säger ju "mindre tågolyckor". Större "vanliga" tågolyckor får egen tråd.

Är det en liten olycka om någon blir överkörd och delad i två halvor?
Citera
2025-08-07, 23:29
Medlem
Run3s avatar
Finns fler som redan kritiserat samlingstrådarna och hur de dödar diskussioner. Jag håller med, jag tycker inte heller om dem: (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback
Citera
2025-08-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Finns fler som redan kritiserat samlingstrådarna och hur de dödar diskussioner. Jag håller med, jag tycker inte heller om dem: (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback

Du förstår en samlingstråd kring kritik av samlingstrådarna?
Citera
Igår, 00:53
Medlem
Nu kommer säkert den här tråden också att slås ihop. Ja, det är inte roligt när man ser en tråd med start 2004 med tiotusentals inlägg. Vem orkar läsa igenom något sådant och hur sugen blir man på att läsa eller posta? Speciellt om det är ett lapptäcke av delvis osammanhängande diskussioner. Forumet ska vara levande, inte ett omständligt arkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in