Jag uppskattar att moderatorerna tar sig tid att slå ihop trådar men ibland går det överstyr. Jag föreslår att moderatorerna inte bara överväger det teoretiskt korrekta i att skapa en gigantisk tråd om något utan även om ett behov faktiskt finns. Ett exempel på en givande monstertråd är den som efterlyser filmer och skådespelare. Ett sämre exempel är "Hur hittar jag XXXX att köpa/hyra?" Restauranger, färgaffärer.. det mesta finns i den tråden. Och den ligger i forumet för ekonomi.
Jag har upplevt det här som ett problem när jag sökt inlägg och sökfunktionen inte hjälpt mig. Samtidigt hämmar det diskussioner när trådar som klarar sig utmärkt på egen hand "göms" i en enorm tråd. Finns det skäl som går mig förbi eller är det bara modererande för modererandets skull?
Enligt min mening ska moderatorer vara ytterst försiktiga med att slå ihop trådar som redan börjat leva. Ska trådar slås ihop så ska det göras i det närmaste omedelbart efter att tråd två skapats. Redan efter en eller två sidor har diskussionerna, även om trådens ursprungsfrågeställning är snarlik, ofta divergerat så kraftigt att en hopslagning förstör betydligt mer än den underlättar.
Som det är nu, finns det flera moderatorer som är alldeles för trigger happy på hopslagning.
Alltså, idén är i grunden inget fel på men här har moderatorn sammanfogat olika trådar hejvilt så att det är helt omöjligt att få grepp om tråden. Och dessutom här och där stoppat in ett ämne som redan har en specifik tråd här. Det blir för rörigt helt enkelt.
Nu kommer säkert den här tråden också att slås ihop. Ja, det är inte roligt när man ser en tråd med start 2004 med tiotusentals inlägg. Vem orkar läsa igenom något sådant och hur sugen blir man på att läsa eller posta? Speciellt om det är ett lapptäcke av delvis osammanhängande diskussioner. Forumet ska vara levande, inte ett omständligt arkiv.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!