2008-02-17, 16:56
Medlem
Pandemoniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallessida
kommer man inte in på nån av de utbildningar man sökt till så borde man ju bli kontaktad och få andra alternativ där man platsar..

Överklaga din placering i utbildningsreserven så kommer du med största sannolikhet att få välja bland andra alternativ och bli garanterad den plats du väljer.

Men det krävs att du personligen skickar in en överklagan ("jag har en stark önskan att få göra värnplikten" etc etc). Pliktverket själva lyfter inte ett finger.

Hamnade själv i utbildningsreserven. Det var ju inte acceptabelt så jag skrev en överklagan omgående. Någon vecka senare ringde en gubbe från PV i Göteborg och gav mig tre nya befattningar att välja mellan. Det var bara att säga i luren vilken man ville ha så var inskrivningen ett faktum. Dessutom var det för mig betydligt mer attraktiva tjänster än de som bjöds på mönstringen.
Senast redigerad av Pandemonium 2008-02-17 kl. 17:05.
Citera
2008-02-17, 17:21
Medlem
Hoegbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Text

Så det kan alltså vara värt att överklaga? I så fall börjar jag skriva omedelbart!
Citera
2008-02-18, 09:27
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
text

Skrev min överklagan igår kväll, så ska bara kolla igenom den lite och skriva under och skicka iväg så får vi se om jag får svar, fick ju ändå resultatet "samvägd tjänstbarhet A" och därmed "Stridande befattning med stor rörlighet".

men det är bara vänta och se
Citera
2008-02-18, 09:54
Medlem
Jag önskar dig lycka till får väl antagligen mitt besked idag, går lite nervöst och tittar mot brevlådan. Hur mycket skrev du i överklagan och ungefär vad skrev du om man får fråga?
Citera
2008-02-18, 13:59
Medlem
JA! Jag ringde precis till blicktverket! Jag fick beskedet att jag kommit in på min förstsökande tjäsn som amfibiesoldat!!!
Citera
2008-02-18, 18:05
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
JA! Jag ringde precis till blicktverket! Jag fick beskedet att jag kommit in på min förstsökande tjäsn som amfibiesoldat!!!

grattis. vad hade du för resultat?
Citera
2008-02-18, 20:28
Medlem
Muskel 8
logi/svenska 6
Kondition 7
plikt-tjänstförmåga 5
Citera
2008-02-19, 10:29
Medlem
Dejads avatar
Lånar tråden för att berätta nåt som nästan skulle förtjäna en egen tråd enbart för att belysa hur underbart vår kära rike är.

Jag är av den inställningen att värnplikt är nåt man ska göra eftersom ett land borde kunna ta hand om sig själv och hävda sitt. Så när det (för sådär en 11 år sen) var tid för mig att mönstra så gjorde jag givetvis allt för att få en befattning där jag kunde känna att jag skulle göra nytta. Eftersom jag skulle till staterna för att läsa ett år på en "musikskola" så bad jag att få göra lumpen ett år senare redan när jag mönstrade, eftersom jag redan hade kommit in på skolan osv

För att göra en lång historia lite kortare så fick jag brev från csn en dryg månad innan jag skulle resa till LA (boende bokat, intagningsprov gjorda, lärare utsedda m.m.) som förklarade att jag inte fick nåt lån eftersom man hade omprövat de skolor i LA som hade musikinriktning pga att folk åkte dit och rökte på istället för att lära sig nåt. (ironin i detta är det att året efter så fick man åka igen utan problem) Nu stod jag där utan nåt så jag ringde pliktverket och frågade om jag kunde få göra lumpen tidigare i alla fall.
Svaret blev kort NEJ och jag fick söka jobb och ha mig.

Hittade ett jobb jag trivdes med och hörde inget från försvaret, framåt våren fick jag ett brev där det stod att regementet jag skulle varit på gjort en om organisation och min tjänst inte fanns men att de skulle återkomma med placering om det blev någon. Tiden gick och jag fick erbjudande om ett långt vikariat med bra lön (allt man kan önska sig när man går på timmar) som jag givetvis tackade ja till.

Sen en dag slutet på maj damp det ned ett stort brunt kuvert i brevlådan. Pliktverket ville att jag skulle inställa mig för värnplikt tre veckor senare. Jag blev väldigt paff och undrade varför jag inte fått höra nåt tidigare. Gick direkt upp till min chef och frågade hur jag skulle göra och han svarade att om jag åkte dit så skulle jag inte ha kvar nåt jobb att komma tillbaka till efteråt eftersom jag satte han i skiten rejält om jag lämnade dem med så kort varsel. Jag hade skrivit på kontrakt för en ganska lång tid och började känna mig allmänt trött på allt.

Efter kontakt med pliktverket så fick jag reda på att jag skulle söka uppskov i ett år och göra lumpen nästa år eftersom jag hade ett tidsbestämt vikariat och kunde motivera varför m.m. Sagt och gjort så skrev jag, min chef och hans chef ihop lite papper, skickade med anställningsbevis och allt som pliktverket önskat.
Fick avslag utan ens minsta förklaring men när jag kontaktade dem igen så sa de att det bara var att försöka igen men om jag inte infann mig på plats när jag skulle vara där så skulle det "inte bli roligt".

Jag fick inga svar på mina fortsatta försök att skjuta på det hela så jag bestämde mig för att åka dit och ta det med folket på plats.
I inskrivningen förklarade jag min situation och skickades till regementschefen som var vänlig, hjälpsam och skickade mig vidare till den administrativa biten. Hela första dagen på plats satt jag i möten, pratade i telefon och fyllde i blanketter och visade papper jag hade haft med mig.
Min chef hade gett mig en veckas semester för att "lösa detta problem", så jag kände hur tiden gick utan att jag fick nånting gjort.
Alla på regementet tyckte att pliktverket var löjliga som enträget svarade nej på allt jag sa och dagarna gick. När det var sista dagen i första veckan och vi skulle åka hem så fick jag ett svar, jag hade två officiella och två inofficiella alternativ.
1. Stanna och gör din värnplikt
2. Ansök om vapenfri och skickas hem i väntan på beslut om omplacering (skulle dröjja några månader minst vilket skulle göra att jag kunde klara av mitt kontrakt med arbetsgivare)

de inofficiella var dessa.
1. Åk hem och kom inte tillbaka, det kommer ge dig skit men du slipper göra värnplikten.
2. Ordervägra och bli hemskickad.

Jag fick några timmar att fundera på det hela. Ringde till pliktverket en sista gång och fick höra att alla deras handläggare gick på semester just den dagen vilket skulle göra att mitt fall inte ens skulle påbörjas innan de kom tillbaka, dvs att jag skulle få sitta på regementet utan att göra nåt (kan inte ha vapenutbildning om man ska få vapenfri tjänst) tills de kom tillbaka från semestern och jag kunde få bli hemskickad. (låter puckat men detta vad var pliktverket sa till mig)

Gjorde jag värnplikten så skulle jag vara arbetslös och sitta i skiten när jag muckade och det kändes mindre kul när man hade en del fasta kostnader. Jag ville ju göra rätt för mig åt båda hållen. Eftersom jag ville göra det ärligt mot alla parter så kom jag fram till att en ordervägran var det alternativ jag kunde stå för.
Gav mitt svar till regementschefen vilket satte han i en sits eftersom han aldrig hade mottagit en ordervägran tidigare. Efter att ha fått tag på en officer som hade vanan inne (konstigt nog från flygvapnet) med hur man gjorde det formellt så var det tid för att göra detta.

Hur denna gick till är en historia i sig och jag tänker inte gå in på det här. Men efter några timmar satt jag på tåget hem och funderade på vad som hade hänt egentligen.
Polisen skulle nu ta kontakt med mig och tingsrätten skulle besluta mitt straff. Detta skulle högst ta några veckor och jag informerade min chef och han var med på att detta var en intressant sits jag hade satt mig i men att om det blev fotbojja skulle han se till att jag kunde jobba iaf m.m.
Veckorna blev till månader utan minsta brev från varken försvaret, tingsrätten eller pliktverket. Månaderna blev till år. Åren blev till många år och helt plötsligt så damp det igår ner ett brev från pliktverket.

Med lite nervositet öppnade jag det och läste.
Citat:
Ursprungligen postat av Brevet
Information om nya uppgifter

Du är inskriven för vänrplikt. Då behovet av värnpliktiga är mindre än tidigare har Pliktverket efter utredning kommit fram till att du för närvarande inte behöver tas i anspråk....

... Du har rätt att lämna in synpunkter på detta

Nu blev jag väldigt paff. Jag får inte göra lumpen, det trodde jag var beslutat redan för 8 år sen när historian hade sin höjdpunkt. Betyder detta att jag kan bestrida deras beslut och göra lumpen nu?

/En förvirrad ordervägrare som inte skulle ha nåt emot att göra lumpen nu.
Citera
2008-02-19, 10:53
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
text

Herregud, det går då inte fort i försvarsmakten, när de gäller pappersarbete, här har vi ju beviset
Citera
2008-02-19, 14:16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Själv så vet jag inte var jag har hamnat. Men jag antar att vi 30+ får en tre månaders utbildning till skyttesluskar. Någon som vet mera om den utbildning jag (kanske) syftar på?

Inte för att jag klagar. Svenska armén har världens bästa automatkarbiner och tonåriga stridspittar som t.o.m. köper propagandan om att det är så fiint att vara militär tål jag inte, än mindre skulle vilja dela skyttevärn med.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2008-02-19 kl. 14:18.
Citera
2008-02-19, 16:08
Medlem
UnderwearMans avatar
Utbildnings reserven betyder att du är befriad från tjänstgöring tills krigsberedskapen höjs i sverige vilket inte har hänt sen andra världskriget så jag skulle nog säga att ni slipper (eller inte får) göra lumpen.

Själv fick jag reda på att jag också fick mitt förstaval, Fältarbetsgruppbefäl på ing2 i eksjö
Citera
2008-02-21, 18:42
Medlem
Utbildningsreserven jag med.

Fick besked idag. Det blev utbildningsreserven för mig med... Fick varken plats som bevgrch eller bevsoldat. Funderar på att skriva in till dom och överklaga, men jag vet inte, vet inte ens om jag är lika motiverad längre. Egentligen ville jag inte ens ha de tjänsterna jag tilldelades, men jag tänkte att det får väl bli så om jag måste välja mellan att göra lumpen eller låta bli.

Men,någon som har ett humm om det är värt att överklaga om man fick 5 i styrka, 6 i "intelligens" och 8 i kondition, perfekt syn, perfekt hörsel, fullt frisk och A i sammanvägd tjänstbarhet. Kommer man någon vart på det? Finns det möjlighet att få någon AKTIV tjänst, eller är jag dömd till passiviteten hos Bevakning?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in