2008-02-15, 12:52
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly

Så du HAR varit med om det.
Jojomen, flera gånger,, ibland är det till och med någon idiot som utbrister "folkets jubel!" precis efter hurra-ropen så alla ska veta att man ska låta lite extra. =/
Citera
2008-02-15, 13:19
Medlem
wonderlands avatar
Det har väl hänt några gånger, speciellt om nån är lite småfull alternativt upprymda, även lite wooh-rop kan förkomma.
Men vanligast är ju att man applåderar i samband med tårtan och att personen blåser ut ljusen.
Citera
2008-02-15, 13:43
Medlem
Kryžininkass avatar
Märkliga beteenden de sociala har för sig. Folk är helt klart bäst på nätet.
Citera
2008-02-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
.
Men vanligast är ju att man applåderar i samband med tårtan och att personen blåser ut ljusen.

Jo, precis, och det gör de väl ofta precis efter sjungandet? Annars har jag aldrig varit med om att man apppåderar efter sången.
Citera
2008-02-15, 14:41
Medlem
Ibland händer det ju att hurraropen sker före sången. Någon har kanske hållit tal och utbringar då ett fyrfaldigt (eller trefaldigt) leve för jubilaren. Sen sjunger man, och efter sången kan man ju inte hurra igen. Då blir det rätt ofta så att folk börjar klappa händerna, kanske för att man tycker det blir så tyst när ingenting kommer efter sången.

Själv applåderar jag helst inte i samband med "Ja, må han leva". Men det som stör mig mest i såna sammanhang är när den som utbringar levet säger "hipp hipp" innan hurraropen. Det ger mig rysningar!
Citera
2008-02-15, 16:56
Medlem
Språk?
Citera
2008-02-15, 17:12
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Språk?
Sociala signaler. Att applådera är att visa gillande, även etymologiskt sett.

En plausibel förklaring är en förklaring som gillas av åhöraren, inte nödvändigtvis
en väl underbyggd förklaring.
Citera
2008-02-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Har alltid funderat på det här. Ni vet när alla har sjungit den så applåderar man tydligen efter. Men varför gör man det? Är det för den som har fyllt år eller är det för man sjöng bra eller varför är det så? Någon som har några ideér?

Språk kanske inte var rätt avdelning men isånnfall får modsen flytta på den.
Jag har aldrig varit med om att någon applåderar efter det? Måste vara något lokalt där du bor.
Citera
2008-02-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Sociala signaler. Att applådera är att visa gillande, även etymologiskt sett.

En plausibel förklaring är en förklaring som gillas av åhöraren, inte nödvändigtvis
en väl underbyggd förklaring.

Jovisst, man talar ju om växternas språk och kroppsspråk, men var är verbfraserna? Och vill vi verkligen konkurrera med relationer/samlevnad, och de andra kroppsspråksforumen?

Att diskutera "språkljuden" i applåden är en sak, det är definitivt en "signal", men jag tror inte att den är (eller kan vara) så godtycklig, som brukar vara fallet med tecknen (symbolerna) i ett talat/skrivet/tecknat språk. Jag tycker att det är åtminstone paralingvistiskt -- om vi inte vill gå så långt som att ställa det helt utanför språket och i antropologin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in