2008-02-08, 11:23
Medlem
Gurrams avatar
Tja! Jag ska köpa denna datorn idag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294

Måste jag ha 64-bits windows xp då? för jag är inte sugen på att köra vista, men vista är väl 64-bit? är det fler program och grejer jag måste tänka på som man ska installera?

tack på förhand!
Citera
2008-02-08, 12:13
Medlem
ManUniteds avatar
Du kan väll köra med XP 32 bit, XP 64 bit, Vista 32 bit eller Vista 64 bit. Bara att välja vilket du känner mest för....avråder dig dock att köra XP 64, jag hade då problem med diverse drivrutiner osv....vet inte hur det är nu men det fungerade iaf. inte bra för mig.

Kör nu Vista 64 och tycker att det fungerar klockrent. Har en AMD X2 2ghz, 2gb minne.

Men vill du inte köra Vista så kör på XP 32-bit. Det fungerar bra.
Citera
2008-02-08, 13:15
Medlem
Gurrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited
Du kan väll köra med XP 32 bit, XP 64 bit, Vista 32 bit eller Vista 64 bit. Bara att välja vilket du känner mest för....avråder dig dock att köra XP 64, jag hade då problem med diverse drivrutiner osv....vet inte hur det är nu men det fungerade iaf. inte bra för mig.

Kör nu Vista 64 och tycker att det fungerar klockrent. Har en AMD X2 2ghz, 2gb minne.

Men vill du inte köra Vista så kör på XP 32-bit. Det fungerar bra.
men en kompis sa att om man kör WXP 32-bit så utnyttjas inte kapaciteten fullt ut, stämmer det?
Citera
2008-02-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurram
men en kompis sa att om man kör WXP 32-bit så utnyttjas inte kapaciteten fullt ut, stämmer det?

Hade jag varit dig hade jag lagt till 2Gb minne till och kört Vista x64
Citera
2008-02-08, 13:26
Medlem
springarns avatar
Citat:
Stämmer, på pappret, men det är svårt att själv uppleva det. Och dessutom funkar en del program o drivisar som sagt inte med xp 64. Ifall du piratar programmet kan du väl prova 64, och byta till 32 ifall du får problem, men ifall du ska KÖPA OSet, köp 32 (INTE VISTA FFS).
Senast redigerad av springarn 2008-02-08 kl. 13:26. Anledning: fel ordning
Citera
2008-02-08, 13:35
Medlem
Midsummers avatar
Det här med Vista har gått för långt nu! Alla ser in i dimman sen betaversionerna kom och tror fortfarande att det inte finns några drivrutiner att få tag på I mitt fall så kan jag inte ens ha XP för att det inte finns såna gamla drivisar
Citera
2008-02-08, 14:11
Medlem
Gurrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnODEL

Hade jag varit dig hade jag lagt till 2Gb minne till och kört Vista x64

Citat:
Ursprungligen postat av springarn
Stämmer, på pappret, men det är svårt att själv uppleva det. Och dessutom funkar en del program o drivisar som sagt inte med xp 64. Ifall du piratar programmet kan du väl prova 64, och byta till 32 ifall du får problem, men ifall du ska KÖPA OSet, köp 32 (INTE VISTA FFS).

Citat:
Ursprungligen postat av Midsummer
Det här med Vista har gått för långt nu! Alla ser in i dimman sen betaversionerna kom och tror fortfarande att det inte finns några drivrutiner att få tag på I mitt fall så kan jag inte ens ha XP för att det inte finns såna gamla drivisar

Nu blir jag förvirrad, jag är inte ett dugg sugen på Vista då jag tycker det är utformat för 10-åriga flickor.

Hur mycket kapacitet förlorar/tjänar man på att köra WXP 64-bit med den prollen jag har?

om jag nu köper 2gb minne till, vilket ska jag då köra? Xp64?
Citera
2008-02-08, 14:15
Medlem
springarns avatar
Citat:
Nu blir jag förvirrad, jag är inte ett dugg sugen på Vista då jag tycker det är utformat för 10-åriga flickor.

Hur mycket kapacitet förlorar/tjänar man på att köra WXP 64-bit med den prollen jag har?

om jag nu köper 2gb minne till, vilket ska jag då köra? Xp64?
Googla lite på x64, x32 vs x64 etc, där finns en amssa forumtrådar där man får en uppfattning om hur det ligger till.
Citera
2008-02-08, 14:38
Medlem
Gurrams avatar
Läste på IDGs forum:

Citat:
x32 32 bitars är nog det de flesta datorer levereras med. Finns kanske fler drivare till.
x64 64 bitars stöder mer minne än ca 3GB (32bit). Inga problem att använda 4GB eller 8GB RAM om du har uppgifter som kan utnyttja det.
Stämmer detta? isf kan jag väl köra på med 32bits till jag köper mer RAM-minne..
Citera
2008-02-08, 14:51
Bannlyst
Har du verkligen behov av mer än 3 Gb minne, ärligt?
Citera
2008-02-08, 14:59
Moderator
rotadents avatar
Jag körde rätt länge med XP x64 och det rekommenderar jag inte. Det finns ganska dåligt med drivrutiner till hårdvaran (jag kunde inte använda webbkameran eller scannern exempelvis) och även vissa äldre program (som mitt Adobe Premiere) slutade fungera... Jag tror knappast det släpps några drivrutiner till det heller numera. De flesta hårdvarutillverkare lär koncentrera sig på Vista-drivisar nu. Då skulle jag hellre skaffa 64-bitars Vista i så fall. Själv föredrar jag dock vanligt 32-bitars XP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in