2008-02-07, 19:36
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabbe160
Då tror du fel. Min lillebror är 15 år och det är han som ska börja! Eftersom han är under 18 så bad han mig att skapa en tråd i forumet för tips! Och eftersom jag är en snäll storebror hjälper jag givetvis honom!

Wow! Och misstolka mig inte nu, jag är inte hänförd av din godhärtade hjälpsamhet, utan snarare utav din lillebrors brist på initiativ och oförmåga att ta tag i saker.

I hans situation hade jag skapat en användare, sannolikt döpt kontot till något relativt generellt, tex Shabbe160, varpå jag startat en tråd där jag utgivit mig för att vara en godhjärtad 18-årig storebror (på rätt sida om reglementet mao) som enkom vill hjälpa min stackars regelföljande lillebror att välja rätt gymnasium. Visar inte det på driftighet och kreativitet, så säg?

Nåväl, när jag nu fått jävlas lite så kan du ju faktiskt få ett seriöst svar också, för din stora omtänksamhet samt din förmåga att faktiskt uttrycka dig på rättstavad och lättolkad svenska.

Jag har själv gått på Blackebergs gymnasium och kan klart rekommendera skolan. Jag har även läst på IB utomlands, vilket man kan göra på Kungsholmen. IB är en utbildning jag anser bättre än den svenska gymnasieskolans, mitt råd blir därför IB på Kungsholmen.
Citera
2008-02-07, 19:56
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Har samtidigt hört att lärarna i Viktor Rydberg sätter högre betyg på eleverna än vad de förtjänar för att få upp sitt snitt och framstå bra i media. Har även hört att man kan göra omprov gång på gång för att höja sitt betyg.

Vet någon om detta stämmer?
Nej det stämmer inte. Har själv gott på en av skolorna du nämner i trådstarten, och jag fick visserligen goda betyg, men det krävde en god portion flit och ambition.
Citera
2008-02-09, 18:30
Medlem
Shabbe160s avatar
Någon som vet om Enskilda gymnasium är bra eller inte? Någon som kanske gått där och kan berätta lite mer om den?
Citera
2008-02-10, 00:26
Medlem
Jag kan helt klart rekommendera Blackebergs gymnasium har själv gått där och trivdes prima, bra och engagerade lärare och en skön stämning på skolan. Avslappnat men ändå inte så att det har negativ effekt på studierna.
Citera
2008-02-10, 01:56
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Någon som vet om Enskilda gymnasium är bra eller inte? Någon som kanske gått där och kan berätta lite mer om den?
Det är en av Stockholms absolut bästa skolor. Rent betygsmässigt toppas den väl vara av VRG Odenplan. Själva skolan ligger väldigt fint, men har väldigt slitna gamla lokaler. Skolan är förbannat liten - de har flera klassrum området och all idrott sker på olika anläggningar runt om i stan. Enskilda är för övrigt nog den skola med högst snittinkomst hos elevernas föräldrar, i synnerhet deras grundskola. Vill du ha en gedigen, statusfylld utbildning och mycket snobbar och dylika omkring dig är det skolan för dig.

EDIT: Jag gick inte på Enskilda om det nu verkade så, så min syn kanske inte är helt ackurat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in