2008-02-02, 12:11
Medlem
FMLs avatar
Har ett litet problem. Det är så att jag har fått ett jobb nyss vilket är kalas. Det är ett jobb som jag trivs med och kan tänka mig hålla på ett bra tag med.
Problemet är bara att jag förmodligen skall ut och resa om ca 1 månad, inget bokat dock men jag måste ju sluta. Kommer vara borta runt 2 månader.

Detta har jag inte sagt till chefen, som för övrigt är riktigt trevlig, för att det var några fler sökande till platsen. Jag vet, inte så snällt av mig men skulle ju aldrig fått jobbet annars känns det som, plus att inget är ju bokat

Har inte skrivt på något avtal så det är ju ingen uppsägningstid men ändå. Känns lite fel att bara säga till dagen innan typ.

Ljuga att jag fått erbjudande om att åka iväg på en resa ligger närmast men gillar inte att dra en rövare för chefen.

Vill på nått fantasisätt försöka få tillbaka jobbet när jag kommer hem också vilket gör det hela ännu krångligare.

Så några tips på hur jag skall sköta det här vettigast?

tack och peace
Citera
2008-02-02, 12:31
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FML
Har ett litet problem. Det är så att jag har fått ett jobb nyss vilket är kalas. Det är ett jobb som jag trivs med och kan tänka mig hålla på ett bra tag med.
Problemet är bara att jag förmodligen skall ut och resa om ca 1 månad, inget bokat dock men jag måste ju sluta. Kommer vara borta runt 2 månader.

Detta har jag inte sagt till chefen, som för övrigt är riktigt trevlig, för att det var några fler sökande till platsen. Jag vet, inte så snällt av mig men skulle ju aldrig fått jobbet annars känns det som, plus att inget är ju bokat

Har inte skrivt på något avtal så det är ju ingen uppsägningstid men ändå. Känns lite fel att bara säga till dagen innan typ.

Ljuga att jag fått erbjudande om att åka iväg på en resa ligger närmast men gillar inte att dra en rövare för chefen.

Vill på nått fantasisätt försöka få tillbaka jobbet när jag kommer hem också vilket gör det hela ännu krångligare.

Så några tips på hur jag skall sköta det här vettigast?

tack och peace

Nu är det här troligtvis inte applicerbart här i Sverige då min kompis erfarenhet i ämnet inte är baserad i Sverige utan i ett annat västerländskt land med mycket mindre krig om jobben. Men där hursomhelst så körde hon på den ärliga vägen och sa helt enkelt efter två månaders anställning att hon skulle åka iväg i två månader (över November-December-Januari i detaljhandelsbranschen), kom tillbaks i Januari och blev befodrad veckan efter. Riktigt sådana solskenshistorier tror jag inte på här i sosseland.

Det kan ju också vara stora variabler beroende på vilket yrke du har, är det bara ett flöde utan större variation så kanske det är lättare att få ledigt än när du överser något mer projekt-baserat. Samtidigt så vet jag att inom industri kan det ses rätt illa när en kugge i hjulet bestämmer sig för att schappa plötsligt även fast det enbart är temporärt.

Ska man dra en vals så kan man ju alltid spela upp plötsligheten i beslutet att åka utomlands (att man bjuds av någon nyrik kamrat, lottovinst etc), det kan slå åt båda hållen dock. Slår det bra så unnar dom dig det och tar in en annan temporärt, slår det fel så ser de dig som en impulsiv flake som inte går att lita på. Risken är ju rätt påträngande för det senare om du bara varit där i en månad då du inte haft särskilt lång tid att ge ett annat intryck. Har du dock gått in för att ge ett bra intryck på chefen och medarbetarna så kan det gå vägen. Att ta på sig extra-arbete under den här månaden kan ju också vara ett sätt att visa att man vill ha jobbet även fast man försvinner ett tag.

Tuff sits förövrigt, avundar dig inte alls.
Senast redigerad av fnuske 2008-02-02 kl. 12:39.
Citera
2008-02-02, 12:37
Medlem
Om din ledighet inte råkar sammanfalla med företagets intresse (Osannolikt!) hade du, på alla jobb jag har haft och alla företag jag känner till, blivit totalt rökt för all framtid! Att tillsätta en plats och träna upp någon kostar företaget tid och pengar som de naturligtvis vill ha igen.
Citera
2008-02-02, 13:23
Medlem
Continental Ops avatar
oavsett om du ljuger ihop nåt eller hur du förklarar dig så kan man nog med säkerhet säga att din chef kommer bli mer förbannad ju längre tid du väntar med att berätta det för honom
Citera
2008-02-02, 14:34
Medlem
Varför inte vänta ca 6mån eller gärna lite mer så provanställningen gått ut, och gå med i fack å sådana grejjer då du blir lite tryggare, sedan be om ledigt?
Vore inte lämpligt att be om ledigt såpass länge de första man gör på ett nytt jobb.
är inte så jäkla lätt o få ett bra jobb idag. va glad istälelt för de du åstakommit
resa kan man göra ändå
Senast redigerad av harryviktor 2008-02-02 kl. 14:42.
Citera
2008-02-02, 14:48
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:

Det krävs inget skriftligt avtal för en anställning, i lagens mening har du en anställning och därmed uppsägningstid.

Varför tog du jobbet om du visste att du skulle resa? Helt idiotiskt..
Citera
2008-02-02, 14:56
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Det här låter jävligt märkligt i mina öron. För det första är det ju helt uteslutet att du drar iväg på den där resan om en månad ifall det är ett jobb du trivs med och vill stanna kvar på. Hade det bara varit "ett kneg för att få deg" så hade det väl inte varit något farligt, men det är HELT idiotiskt att åka iväg om du vill fortsätta inom samma bransch sedan. BRA jobb finns det nämligen alltid väldigt ont om, oavsett konjunktur. Har man ett är det guld värt.

Sedan förstår jag inte "SKALL ut och resa" när du inte ens har bokat något??

Ta ett råd från en väldigt resgalen medmänniska och skjut upp den där trippen ett år, för helsike alltså...du kommer att ångra dig om du slutar och åker, var så säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in