Citat:
Ursprungligen postat av FML
Har ett litet problem. Det är så att jag har fått ett jobb nyss vilket är kalas. Det är ett jobb som jag trivs med och kan tänka mig hålla på ett bra tag med.
Problemet är bara att jag förmodligen skall ut och resa om ca 1 månad, inget bokat dock men jag måste ju sluta. Kommer vara borta runt 2 månader.
Detta har jag inte sagt till chefen, som för övrigt är riktigt trevlig, för att det var några fler sökande till platsen. Jag vet, inte så snällt av mig men skulle ju aldrig fått jobbet annars känns det som, plus att inget är ju bokat
Har inte skrivt på något avtal så det är ju ingen uppsägningstid men ändå. Känns lite fel att bara säga till dagen innan typ.
Ljuga att jag fått erbjudande om att åka iväg på en resa ligger närmast men gillar inte att dra en rövare för chefen.
Vill på nått fantasisätt försöka få tillbaka jobbet när jag kommer hem också vilket gör det hela ännu krångligare.
Så några tips på hur jag skall sköta det här vettigast?
tack och peace
Nu är det här troligtvis inte applicerbart här i Sverige då min kompis erfarenhet i ämnet inte är baserad i Sverige utan i ett annat västerländskt land med mycket mindre krig om jobben. Men där hursomhelst så körde hon på den ärliga vägen och sa helt enkelt efter två månaders anställning att hon skulle åka iväg i två månader (över November-December-Januari i detaljhandelsbranschen), kom tillbaks i Januari och blev befodrad veckan efter. Riktigt sådana solskenshistorier tror jag inte på här i sosseland.
Det kan ju också vara stora variabler beroende på vilket yrke du har, är det bara ett flöde utan större variation så kanske det är lättare att få ledigt än när du överser något mer projekt-baserat. Samtidigt så vet jag att inom industri kan det ses rätt illa när en kugge i hjulet bestämmer sig för att schappa plötsligt även fast det enbart är temporärt.
Ska man dra en vals så kan man ju alltid spela upp plötsligheten i beslutet att åka utomlands (att man bjuds av någon nyrik kamrat, lottovinst etc), det kan slå åt båda hållen dock. Slår det bra så unnar dom dig det och tar in en annan temporärt, slår det fel så ser de dig som en impulsiv flake som inte går att lita på. Risken är ju rätt påträngande för det senare om du bara varit där i en månad då du inte haft särskilt lång tid att ge ett annat intryck. Har du dock gått in för att ge ett bra intryck på chefen och medarbetarna så kan det gå vägen. Att ta på sig extra-arbete under den här månaden kan ju också vara ett sätt att visa att man vill ha jobbet även fast man försvinner ett tag.
Tuff sits förövrigt, avundar dig inte alls.