2008-02-02, 00:43
Medlem
Nu är det allvar gubbar och jag behöver verkligen er hjälp!

Jag är man, 19 år gammal och tidigare ostraffad. Har inga problem med vare sig alkohol eller droger.

I Oktober 2007 blev det gruff mellan mig och 2 andra jämnåriga i samband med
en fest. Jag var väldigt påverkad.

Sedan en av dessa 2 under en längre tid provocerat mig å det grövsta valde jag nu att konfrontera denne. En hetsig diskussion leder till att jag ger honom en halvhård örfil. Han går från platsen efter att ha yttrat någonting om att han inte är intresserad av att bråka. Jag minns inte huruvida snubbe-nummer-2 medverkar vid denna incident.

En halvtimme senare ser jag hur de två killarna i fråga lämnar festen ihop. Jag väljer att följa efter dessa. Ett okänt antal andra, okända personer följer i sin tur efter mig. När jag kommer i kapp dem inleds en ny hetsig diskussion. Jag upplever det hela som att jag blir verbalt förnedrad och slår åter igen till kille-nummer-1. Denna gång i bakhuvudet varpå han snabbt flyr undan. Nu kommer snubbe-nummer-2 in, försöker lugna ner mig men
vänder sedan och börjar gå därifrån. Jag ger honom en putt i ryggen samt ett lätt slag över örat. En kort tid därefter får jag reda på att båda gjort en polisanmälan mot mig men att den ena av killarna tagit tillbaka sin. Killen som väljer att fullfölja är nummer 2.

I övrigt bör påpekas att 1:an är 1 år yngre än mig medan 2:an är född samma år. Jag har lite erfarenhet av kamsport och då i form av Thai-boxning vilket även kille-nummer-2 har. Angående vittnen så vet jag bara att kille-nummer-1 har sagt att han tänker vittna vid en eventuell rättegång och att det var, uppskattningsvis, 15 andra personer som
såg incidenten på nära håll. Flera av dessa är goda vänner till mig som jag säkert vet står på min sida men som inte ingrep i situationen på grund av att dessa också är vänner med kille-nummer-1.

Jag ska på förhör hos polisen i nästa vecka och behöver nu all hjälp jag kan få...

Hur jag ska agera under förhöret är frågan som således är högst prioriterad nu...

Ska jag gå dit och tala med förhörsledaren och vad ska jag, i så fall, säga? Ska jag hålla tyst?
Ska jag gå dit och lämna in en skriftlig version av min syn på hela saken?
Vad är bäst att göra?

Om jag döms; vad pratar vi för brottsrubricering? Antar att det enda som är aktuellt är Misshandel.
Vad kan jag få för straff och vad kan jag göra för att minimera detta?

En mycket olycklig situation och som ni ser så behöver jag all hjälp jag kan få nu!
Har ni frågor eller något annat så är det bara att dynga på gubbar....
HJÄLP MIG NU!

Tack på förhand.
/ L.
Senast redigerad av Lexell 2008-02-02 kl. 00:46.
Citera
2008-02-02, 01:03
Medlem
Så här gör du

Gå dit, kom i tid, erkänn allt - ta ditt straff. Eller så kan du låte förhörsledaren ställa ett par frågor där du "glider på svaren" ett tag. När du sedan fått ett grepp om situationen kan du lugnt o sansat säga att det hela känns olustigt och be att ditt medborgarvittne ska medverka.
Citera
2008-02-02, 13:09
Medlem
Medborgarvittne

Vad fan är ett medborgarvittne?
Citera
2008-02-02, 16:18
Medlem
Heinzes avatar
Brott & straff - Juridik
/mod
Citera
2008-02-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoelund
Vad fan är ett medborgarvittne?

Alla har rätt att plocka med sig sin polare till förhöret som vittne.
Citera
2008-02-03, 20:41
Medlem
Mer hjälp tack!

Skulle uppskatta lite mer hjälp, någon mer med erfarenhet som har något att bidra med ?
Tacksam!
Citera
2008-02-03, 23:09
Medlem
En halvhård örfil om det verkligen var så, kommer att betraktas som ringa misshandel. Oprovocerad misshandel betraktas normalt som artbrott, vilket innebär att minst 1 mån fängelse bruka va standard påföljd. De fortsatta slagen mot bakhuvudet osv är mer allvarliga, beroende på evetuella skador och slagens kraft kan det vara fråga om misshandel av normalgraden, ett slag mot huvudet kan ibland till och bedömas som grovt även här beroende på omständigheterna. Provokationen kan betraktas som en straffmildrande omständighet.

Angående vad du ska göra med polisen kan jag inte göra annat än att råda dig att gå dit och berätta sanningen. Men jag kan naturligtvis förstå att det kanske inte är önskvärd strategi från din sida. Att gå dit och vara tyst kan ha negativ bevisvärde vid en senare rättegång trots att du enligt EKMR ( eur. konventionen om mänskliga rättigheter) har rätt att tiga genom hela processen. Ska du koka ihop nåt, vilket jag avråder dig från, var konsekvent och håll dig till samma historia. Dina vänner som vittnar begår dock mened om de ljuger under ed vid rättegången, att ljuga för polisen är inte olagligt varken för de eller dig men det som sägs vid förhören spelar naturligtvis roll även vid rättegången. Om du planerar att koka ihop nåt erkänn inte heller för din offentliga försvarare eftersom denna då måste avsäga sig fallet.
Senast redigerad av resjudicata 2008-02-03 kl. 23:25.
Citera
2008-02-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resjudicata
En halvhård örfil om det verkligen var så, kommer att betraktas som ringa misshandel. Oprovocerad misshandel betraktas normalt som artbrott, vilket innebär att minst 1 mån fängelse bruka va standard påföljd. De fortsatta slagen mot bakhuvudet osv är mer allvarliga, beroende på evetuella skador och slagens kraft kan det vara fråga om misshandel av normalgraden, ett slag mot huvudet kan ibland till och bedömas som grovt även här beroende på omständigheterna. Provokationen kan betraktas som en straffmildrande omständighet.

Angående vad du ska göra med polisen kan jag inte göra annat än att råda dig att gå dit och berätta sanningen. Men jag kan naturligtvis förstå att det kanske inte är önskvärd strategi från din sida. Att gå dit och vara tyst kan ha negativ bevisvärde vid en senare rättegång trots att du enligt EKMR ( eur. konventionen om mänskliga rättigheter) har rätt att tiga genom hela processen. Ska du koka ihop nåt, vilket jag avråder dig från, var konsekvent och håll dig till samma historia. Dina vänner som vittnar begår dock mened om de ljuger under ed vid rättegången, att ljuga för polisen är inte olagligt varken för de eller dig men det som sägs vid förhören spelar naturligtvis roll även vid rättegången. Om du planerar att koka ihop nåt erkänn inte heller för din offentliga försvarare eftersom denna då måste avsäga sig fallet.

Tack för hjälpen, tar gärna emot mer.
Citera
2008-02-04, 22:32
Moderator
Lobengulas avatar
Du har tagit initiativet att fysiskt attackera två "plågoandar" under influens av alkohol.

Eftersom det finns så många vittnen så finns det ingen anledning att försöka dölja sanningen. Ingen nämnd kommer att tro på en helt avvikande förklaring från din sida.

Bästa försvar är att säga som det är och vara ångerfull. Har inte dina "offer" några dokumenterade skador så är det ett simpelt fyllebråk och därmed lågt straffvärde.

Tycker inte att du behöver oroa dig så mycket.
Citera
2008-02-05, 09:07
Medlem
Famouss avatar
Sen att du har beskrivit din historia här gör ju inte saken bättre om du bestämmer dig för att ändra den. Vill minnas att det var en tråd här på flashback där en person beskrivit sina brott och där snuten vart inne och sett det och det kom upp i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in