2008-02-01, 00:32
Medlem
Jag har använt min dator senaste två veckorna till att kolla mail, göra bankärenden och liknande. Började med att installera Windows XP utan service packs, för att sedan uppgradera till Service Pack 2.

Nu har jag upptäckt en trojan i min dator.
Jag brukar inte surfa på suspekta sidor eller liknande, så kan den möjligtvis ha installerats till datorn innan jag installerade någon Service Pack?

Den heter följande: Trojan-Downloader.SWF.Gida.a.
Enligt ZoneAlarm är det HIGH RISK.

Jag har tagit bort den, men vad bör jag göra härnäst? Har betalat med VISA-kort och massa sådana grejor, bör jag spärra kortet och byta lösenord på mail? All info om denna trojan mottages tacksamt.

Kan tillägga att några övriga trojaner eller liknande ej upptäcktes.
Senast redigerad av blueDepths 2008-02-01 kl. 00:53.
Citera
2008-02-01, 00:33
Moderator
rancors avatar
Detta är Windowssupport och inte datasäkerhet.

Flyttar till Windowsforumet
Citera
2008-02-01, 00:56
Medlem
X_surfers avatar
http://research.sunbelt-software.com...hreatid=194457
http://www.f-secure.com/v-descs/troj...f_gida_a.shtml
Citera
2008-02-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
http://research.sunbelt-software.com...hreatid=194457
http://www.f-secure.com/v-descs/troj...f_gida_a.shtml

Jo, har läst där. Jag får ändå inte en klar bild av hur utsatt jag varit, och om jag bör byta kontokort eller liknande.
Allt som står är att den laddar ner trojaner och att den kan göra "drive-by installationer" o.s.v. Jag fattar inget av det.
Senast redigerad av blueDepths 2008-02-01 kl. 01:09.
Citera
2008-02-01, 01:16
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Jo, har läst där. Jag får ändå inte en klar bild av hur utsatt jag varit, och om jag bör byta kontokort eller liknande.
Allt som står är att den laddar ner trojaner och att den kan göra "drive-by installationer" o.s.v. Jag fattar inget av det.

Det framgår dessvärre inte vilka trojaner den tankar ner.
Vet du om trojanen hade åtkomst till Internet nån gång, eller blockade din brandvägg den?
Citera
2008-02-01, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det framgår dessvärre inte vilka trojaner den tankar ner.
Vet du om trojanen hade åtkomst till Internet nån gång, eller blockade din brandvägg den?

Ja, den har haft tillgång till internet, och har funnits på datorn bl.a. när jag kollat mail och betalat med VISA-kort, samt att jag har privata dokument på datorn. Har inte fått någon alert av min brandvägg, men så har jag använt den som följer med Service Pack 2.
Det är först idag som jag installerade ZoneAlarm Internet Security Suite och trojanen upptäcktes.
Citera
2008-02-01, 15:45
Medlem
MrTambourineMans avatar
Det är pga sådana här risker man skall ha särskilda internet kreditkort där varje betalning måste godkännas av ägaren.
Citera
2008-02-01, 16:54
Medlem
pyro860s avatar
Fixa nod32.

Googla det
Citera
2008-02-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths

Den heter följande: Trojan-Downloader.SWF.Gida.a.

Jag har tagit bort den, men vad bör jag göra härnäst? Har betalat med VISA-kort
jag tror inte det är någon fara, den verkar mest gett dig elaka popups och sådär, men om du är livrädd för att den skickat vidare "bankinfo" så kan du ju alltid ringa ngn support på windows/zonealarm/"var du tror att de kan hjälpa dig"

jag tror att de flesta hushåll som inte har ngn duktig datornisse inneboende brukar ha en del virus på sina datorer, utan att de råkar illa ut för det..
Citera
2008-02-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Fixa nod32.

Googla det

Varför skulle jag göra det? Jag har ju redan tagit bort trojanen, det jag undrar över nu är vilka åtgärder jag bör ta härnäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in