2025-07-14, 21:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag slutade titta på dessa och när de ändrade till ett avsnitt per restaurang.
Och en annan sak som är lite jobbigt med en del av hans program och det är att han ska vara så arg osv...

Då var det lite trevligt och titta på han, gino och vad nu den tredje hette och där de åkte runt och gjorde lite olika saker och åt på lite olika ställen och tillaga också.
Så den var lite roligt att titta på dock.
Men tex Masterchef USA skulle jag inte få för mig titta alls, och det är för de dragit i drama i skiten och tål inte detta på det sättet.(Komiskt nog först när de kör Junior så blir det lite mer normalt.)
Och där är den Engelska och även den Australiska varianten helt fantastiska istället.

Tyvärr har gregg blivit me:tooad från Masterchef UK så vi får vänta ett tag till på ny säsong.
Citera
2025-07-14, 22:27
Medlem
Giant Squids avatar
Kitchen Nightmares blev ju till 24hr Hell and back, för att sedan kokas ned till Secret Service

Man har tagit bort allt som var bra från början med att få se all dysfunktionell personal och dramat där till att bara glida in och skälla ut ägaren, bygga om stället ge alla HexaClad stekpannor och dra därifrån.

Men jag har ändå på allt ibland när jag diskar typ i bakgrunden.

Men konceptet är nog helt urvattnat nu.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-07-14 kl. 22:30.
Citera
2025-07-15, 10:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tyvärr har gregg blivit me:tooad från Masterchef UK så vi får vänta ett tag till på ny säsong.
Jaså, visste inte det.
Men tittar jätte gärna på gamla avsnitt också, så ingen fara om man blir sugen.
Men nu har de inte visat dessa på vanlig TV på ett bra tag, så man saknar faktiskt det lite och nu när man pratar om det.

Gordon har vandrat från riktigt bra program till något som jag byter kanal på och så fort jag ser det.(Men då förutom den med gino och den andra.)
Och de sänder ju inga gamla Gordon längre, men när det var två program så fick man ju en större bild i vad som gick åt helvete i restaurangen och hur de skulle lösa det.
Sure lite gnällande och klagande från Gordon, men det kändes lite berättigat dock.

Men varför de inbilla sig lägga in drama i Masterchef USA skulle var en bra idé undrar jag.
Det är nog så en del gillar programmet även med drama, men för mig tar det fokusen från maten och ha något stolpskott som kör någon menlöst drama scen som ingen kan finna upplyftande(kan jag tycka då.)
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kitchen Nightmares blev ju till 24hr Hell and back, för att sedan kokas ned till Secret Service

Man har tagit bort allt som var bra från början med att få se all dysfunktionell personal och dramat där till att bara glida in och skälla ut ägaren, bygga om stället ge alla HexaClad stekpannor och dra därifrån.

Men jag har ändå på allt ibland när jag diskar typ i bakgrunden.

Men konceptet är nog helt urvattnat nu.
Hehe, byter kanal snabbt, men det blev urvattnat samma dag som de gick från att ha två avsnitt per restaurang till ett.

Och nu även de andra så är dessa serier i samma stuk var gång, Gordon spyr galla över hur dålig maten, skälla lite på nått i köket, även skälla på ägaren eller kock, sen lite fixa och ny mat och allt är så bra sen.
Och tar exakt samma steg var gång, undrar om han tycker programmen är bra själv och när de är så livlösa och samma spår idag.

Rätt komiskt hur snabbt jag byter kanal när jag ser dessa program, och jag inte ens har något emot Gordon, bara det svårt mediokra matprogrammen han producerar.
Citera
2026-09-22, 01:41
Medlem
Har tittat på några avsnitt nu sedan jag upptäckte att de fanns på Svt. Jämför lite med Kniven mot strupen.

De KNM jag tittat på handlar uteslutande om ganska stora restauranger, till skillnad mot KMS. Jag har lättare att identifiera mig med de mindre ställena.

I KMS får man ofta följa med hur krögarna får lära sig om råvaror, tillagningsmetoder med mera, det missas helt i KNM.

Något som gör mig lite förvånad i KNM är hur oblygt många av de anställda pratar riktigt illa om krögaren...

KNM känns betydligt mer producerat, och betydligt mer pengar läggs på restaurangerna som är med, men inte så konstigt, de lär ha en helt annan budget. Jag föredrar dock ändå KMS där de blir saliga av att få en ny grill och nya skyltar.

Sedan är upplägget exakt detsamma i de avsnitt av KNM jag sett, först äter han maten och tycker den är vidrig, skäller ut krögare och personal, tittar hur maten förvaras och tillagas, sedan har de en nyöppning som börjar toppen men snart skiter det sig i köket eller servicen, men Gordon räddar och sedan levde de lyckliga i alla sina dagar.
Citera
2026-09-22, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har tittat på några avsnitt nu sedan jag upptäckte att de fanns på Svt. Jämför lite med Kniven mot strupen.

De KNM jag tittat på handlar uteslutande om ganska stora restauranger, till skillnad mot KMS. Jag har lättare att identifiera mig med de mindre ställena.

I KMS får man ofta följa med hur krögarna får lära sig om råvaror, tillagningsmetoder med mera, det missas helt i KNM.

Något som gör mig lite förvånad i KNM är hur oblygt många av de anställda pratar riktigt illa om krögaren...

KNM känns betydligt mer producerat, och betydligt mer pengar läggs på restaurangerna som är med, men inte så konstigt, de lär ha en helt annan budget. Jag föredrar dock ändå KMS där de blir saliga av att få en ny grill och nya skyltar.

Sedan är upplägget exakt detsamma i de avsnitt av KNM jag sett, först äter han maten och tycker den är vidrig, skäller ut krögare och personal, tittar hur maten förvaras och tillagas, sedan har de en nyöppning som börjar toppen men snart skiter det sig i köket eller servicen, men Gordon räddar och sedan levde de lyckliga i alla sina dagar.

Ja, Kitchen Nightmares är väl bara upplagt från början till slut. Kniven mot strupen hade ju ändå viss autencitet i vissa program.
Såg något på nätet att typ 80% av Gordons besök slutade i konkurs efter ett tag i alla fall.
Mest nyfiken på hur fan han har tid med att driva alla restauranger och alla tv-shower han gör...Hells kitchen, hotel hell, Kitchen Nightmares etc... Och de nya restaurangerna i London... Han verkar driven i alla fall.
Citera
2026-09-22, 04:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Ja, Kitchen Nightmares är väl bara upplagt från början till slut. Kniven mot strupen hade ju ändå viss autencitet i vissa program.
Såg något på nätet att typ 80% av Gordons besök slutade i konkurs efter ett tag i alla fall.
Mest nyfiken på hur fan han har tid med att driva alla restauranger och alla tv-shower han gör...Hells kitchen, hotel hell, Kitchen Nightmares etc... Och de nya restaurangerna i London... Han verkar driven i alla fall.

Krögare, eller i alla fall krögarnas bolag går ofta i konkurs. Såg något program om Gordons "riktiga" ställen, och några av hans krogar fanns inte kvar, eller bytt ägare.
(Samma grej med Jamie Oliver).

När jag tänker på Göteborgskrogarna jag minns från 80 ,90 ,00, 10-talen tror jag inte ens att det finns en enda krog kvar, speciellt från 1900-talet. (Kanske Hotel Eggers är undantaget, jag räknar inte IKEA..)

Sådan är ju branschen bara, krogar kommer, krogar går..
Men Gordon har en viss charm i sin elakhet, det medges. Orkar hans program bara då och då, annars så blir det för mycket.. (Kanske vart annat år "tops"..)

TV-kocken Keith Floyd var bra, RIP..
(En kompis föräldrar fixade ett stort rum i sin ovanligt stora lägenhet till Keith här i västra Sverige, Keith åt bara billig konserverad ravioli och drack Falcon.. Han kokade raviolin i kakelugnen på rummet. Hans rum var fullt med tomma burkar..)
https://www.youtube.com/results?search_query=british+tv+chef+keith+floyd

-Jag undrar om Gordon är likadan?
Senast redigerad av kraftfoder 2026-09-22 kl. 04:42.
Citera
2026-09-22, 05:36
Medlem
Så vansinnigt mycket som är friterat i KNM, och mycket med deg/mjöl. Massor som äts med händerna, det tror jag aldrig jag varit med om på en svensk restaurang, förutom burgare. Och såklart kycklingvingar, men då är det pubmat.

I ett avsnitt beställde Ramsay någon biffsmörgås, och de frågade om han ville ha köttet. Han valde medium rare, och så kom smörgåsen med bitar av kött. Brukar det inte vara standard hur man steker sådant kött, som typ Biff Rydberg?

Det vore vansinnigt trevligt om någon kunde lägga ut nyare säsonger av Kniven mot strupen på YT, och såklart om programmet kunde börja sändas igen. Föredrar helt klart den svenska varianten, även om KNM är okej.

Edit: Tittade lite på menyer, exempelvis Bel Aire, om man beställer via Uber, 150-250 sek för en hamburgare. Knökigt som fan att länka, så jag gav upp.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-22 kl. 05:54.
Citera
2026-09-22, 07:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Så vansinnigt mycket som är friterat i KNM, och mycket med deg/mjöl. Massor som äts med händerna, det tror jag aldrig jag varit med om på en svensk restaurang, förutom burgare. Och såklart kycklingvingar, men då är det pubmat.

I ett avsnitt beställde Ramsay någon biffsmörgås, och de frågade om han ville ha köttet. Han valde medium rare, och så kom smörgåsen med bitar av kött. Brukar det inte vara standard hur man steker sådant kött, som typ Biff Rydberg?

Det vore vansinnigt trevligt om någon kunde lägga ut nyare säsonger av Kniven mot strupen på YT, och såklart om programmet kunde börja sändas igen. Föredrar helt klart den svenska varianten, även om KNM är okej.

Edit: Tittade lite på menyer, exempelvis Bel Aire, om man beställer via Uber, 150-250 sek för en hamburgare. Knökigt som fan att länka, så jag gav upp.
Du borde titta på Triple D, så ser du att massor åker i fritösen på många ställen.
Och ett ord verkar älska är flash frie och göra.

Och detta med äta med händerna känns rent ut sagt löjligt stundtals.
Det verkar som de inte ens kan klara av att skära upp en pizza själv, och äta en måste göras med händerna tydligen och inget annat.(En annan kör bägge, händer och kniv och gaffel.)

Såg inte många program av den där kniven, tyckte inte det var så himla bra, men sure, nått program var.
Det stora problemet jag ser det som, det är att de ska göra så in i helvete mycket på sina 45-50min avsnitt.
Så mycket att man tappar massa intressanta saker, lite som jag klaga på innan och med Ramsey och när det gick från två program per ställe, till ett.
Och det var där jag försvann och för det blev tråkigt helt plötsligt.

Och kan tänka mig skriptet för en avsnitt varianten innehöll ett fåtal meningar, beställ mat, tyck den är hemsk och skäll gärna lite med, sen är det nästa persons tur att få skäll. osv...
Tills brytpunkten kom, där allt är så fantastiskt igen, och alla lever lyckliga i alla sina dagar.

Inser också att det är väldigt snålt med matprogram på kanalerna nu och basutbudet då.
Det är lite lite Jamie, sen hon norskan som bakar, Moberg insåg att jag inte orkar titta på igen, sen nån matresa, och komiskt nog på tider jag inte tittar eller ens har på TV´n.

Ett tag var ju det massor av Masterchef(Ojdå, glömde en där, för den går väl USA fortfarande med Ramsey.) och andra program, nästan så det var lite svårt och välja kanal.
Men har ju Triple D som är jävligt bra på att finna rolig mat, sure, en massa amerikanskt skräpmat, men där emellan så kommer de upp riktiga pärlor med mat.
Citera
2026-09-22, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01

Vet inte exakt hur många av restaurangerna som går i konkurs efteråt. Men det har hänt att jag har kollat upp nån restaurang efter programmet, och det vanligaste är att de har gått i konkurs eller har stängt av andra skäl. Man kan ju undra varför, och om det ens är någon mening med att fortsätta med programmet. Samt snarlika program, som Gordon Ramsay's Secret Service. Går ju inte jättebra att faktiskt rädda dem, och göra att dd stannar och blir långsiktiga.

Och när det gäller de egna restaurangerna, så är han kanske inte så delaktig i dem. När det gäller den dagliga driften etc, det sköter säkert restaurangchefer och andra anställda.

Inspelningar av tv-program kan säkert anpassas efter när Gordon har tid och möjlighet att spela in, och det kan gå en viss tid mellan inspelningarna och när det faktiskt sänds på tv.
Citera
2026-09-26, 05:39
Medlem
Fortsätter titta på några avsnitt av KNM. Jösses vilka priser, och vilken mat. Hur fan kan en toppkock som som Ramsey ens få för sig att beställa in Mac & Cheese och nachos på en restaurang? Det är ju för fan barnmat eller möjligen alternativ till snacks på ett fredagsmys i hemmasoffan. Och alla dessa flottiga hamburgare där den ena är större än den andra, alla med sjuka mängder ost. Och panerat, friterat till förbannelse. Och dessa krabb-bullar... (varför aldrig hel krabba?).

Amerikansk matkultur är banne mig i botten. Om det nu är sanningen vi får se.

Var tog en köttbit med rödvinssås vägen?

Lite kul dock att ostron (fantastiskt) och grodlår (jaja) verkar vara simpel lunchmat på vissa ställen.

Och hur fan kan man dricka öl direkt ur flaskan på en restaurang?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-26 kl. 05:52.
Citera
2026-09-26, 10:56
Medlem
Citat:
Fortsätter titta på några avsnitt av KNM. Jösses vilka priser, och vilken mat. Hur fan kan en toppkock som som Ramsey ens få för sig att beställa in Mac & Cheese och nachos på en restaurang? Det är ju för fan barnmat eller möjligen alternativ till snacks på ett fredagsmys i hemmasoffan. Och alla dessa flottiga hamburgare där den ena är större än den andra, alla med sjuka mängder ost. Och panerat, friterat till förbannelse. Och dessa krabb-bullar... (varför aldrig hel krabba?).

Amerikansk matkultur är banne mig i botten. Om det nu är sanningen vi får se.

Var tog en köttbit med rödvinssås vägen?

Lite kul dock att ostron (fantastiskt) och grodlår (jaja) verkar vara simpel lunchmat på vissa ställen.

Och hur fan kan man dricka öl direkt ur flaskan på en restaurang?

Han beställer ju sånt som finns på menyn. Ofta flera olika rätter. Rent spontant kan jag inte komma på ett enda tillfälle där han har gillat tex nachos eller Mac n cheese, trots att han har prövat på olika restauranger genom årens lopp. Det finns rätt enkla recept etc, ändå lagar ’kockarna’ sällan rätterna (eller annat på menyn) helt från grunden etc. Så det kanske är ett test att se hur de tillagar ’enkel’ mat? Dessutom kanske det är billigare att servera halvfabrikat och helfabrikat, att bara köpa in och värma maten än att faktiskt köpa in kött, vin etc för att tillaga köttbiten med rödvinssås? Restaurangerna går ju dåligt, både ekonomiskt och har få gäster. Så de tar väl genvägar för att spara pengar, även om matkvaliteten dessvärre blir lidande.

Menar du krabbkakor? Antagligen för att folk föredrar det. Dels rent smakmässigt, dels för att det är enklare att äta krabbkött på det viset än att hålla på att pilla med hel krabba?

Och man ska nog inte bedöma amerikansk matkultur på restauranger som dyker upp i programmet.
Citera
2026-09-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Han beställer ju sånt som finns på menyn. Ofta flera olika rätter.
Ah, smart tänkt.

Citat:
Rent spontant kan jag inte komma på ett enda tillfälle där han har gillat tex nachos eller Mac n cheese, trots att han har prövat på olika restauranger genom årens lopp.
Och varför har alla restauranger det, om det nu är så vidrigt?

Citat:
Det finns rätt enkla recept etc, ändå lagar ’kockarna’ sällan rätterna (eller annat på menyn) helt från grunden etc. Så det kanske är ett test att se hur de tillagar ’enkel’ mat? Dessutom kanske det är billigare att servera halvfabrikat och helfabrikat, att bara köpa in och värma maten än att faktiskt köpa in kött, vin etc för att tillaga köttbiten med rödvinssås? Restaurangerna går ju dåligt, både ekonomiskt och har få gäster. Så de tar väl genvägar för att spara pengar, även om matkvaliteten dessvärre blir lidande.
Ännu enklare hade varit att be om en rostad macka med en skiva goudaost på.

Citat:
Menar du krabbkakor? Antagligen för att folk föredrar det. Dels rent smakmässigt, dels för att det är enklare att äta krabbkött på det viset än att hålla på att pilla med hel krabba?
Stackars människor.

Citat:
Och man ska nog inte bedöma amerikansk matkultur på restauranger som dyker upp i programmet.
Nähe. Är det inte amerikansk mat de presenterar i programmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in