2008-01-29, 19:48
Bannlyst
Om ett företag (aktiebolag) stämmer ett annat företag (aktiebolag)

är det offentliga handlingar ?
hur gå till väga för att se stämningen ?

jag är en tredje part som inte har något att göra med stämningen.
har dock hört om detta företag på omvägar och vill undersöka om det stämmer.
Citera
2008-01-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustomten
Om ett företag (aktiebolag) stämmer ett annat företag (aktiebolag)

är det offentliga handlingar ?
hur gå till väga för att se stämningen ?

jag är en tredje part som inte har något att göra med stämningen.
har dock hört om detta företag på omvägar och vill undersöka om det stämmer.

Ja, stämningen och övriga till domstolen inkomna handlingar i målet är generellt allmänna handlingar och därmed offentliga.

TR i den domsaga där det svarande bolaget har sitt säte. (Kolla Bolagsverket för att undersöka bolagets säte, vilket inte behöver överensstämma med dess postadress.)
Citera
2008-01-29, 22:34
Medlem
Är du säker på att det har gått via domstol? Företag kan avtala om att de skall lösa eventuella framtida tvister genom skiljeförfarande, vilket sker i hemlighet.
Citera
2008-01-30, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Ja, stämningen och övriga till domstolen inkomna handlingar i målet är generellt allmänna handlingar och därmed offentliga.

TR i den domsaga där det svarande bolaget har sitt säte. (Kolla Bolagsverket för att undersöka bolagets säte, vilket inte behöver överensstämma med dess postadress.)

aha
skall undersöka detta
tack så länge
Citera
2008-01-30, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Är du säker på att det har gått via domstol? Företag kan avtala om att de skall lösa eventuella framtida tvister genom skiljeförfarande, vilket sker i hemlighet.

Om det är ett skiljeförfarande
blir det offentligt när tvisten är avgjord
eller går det inte att ta reda på alls
Citera
2008-01-30, 18:51
Medlem
amengiv1s avatar
En skiljedomstol är en privat domstol som sätts ihop för just det målet, dokumenten kommer inte bli offentliga (så vitt jag vet)och beslutet går ej att överklaga så du kommer med största sannorlikhet aldrig att få veta
Citera
2008-01-30, 19:14
Medlem
Skiljeförfarandet sker helt i den privata sfären och skiljemännen (kan t ex vara en pensionerad domare) betalas av företagen. Så länge det sedan inte finns någon anledning
för något av företagen att behöva använda skiljedomen utåt, tex hos kronofogden, finns det inga offentliga spår av den. En av poängerna med detta är just att kunna
slippa insyn och dålig publicitet.
Citera
2008-01-31, 05:48
Bannlyst
ok

då vet jag
tack för info
Citera
2008-02-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77

Men han pratar ju om stämning? Då rör det sig ju inte om ett skiljeförfarande, utan om stämning vid domstol.

/J
Citera
2008-02-08, 22:32
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amengiv1
En skiljedomstol är en privat domstol som sätts ihop för just det målet, dokumenten kommer inte bli offentliga (så vitt jag vet)och beslutet går ej att överklaga så du kommer med största sannorlikhet aldrig att få veta

Korrekt och nio gånger av tio (minst) är det praxis att förorda skiljedomstol i kontrakt. Just för att man anser att offentlighet är det sista man vill ha i tvistemål.

Själv exkluderar jag det endast i hyreskontrakt då jag anser att hyresvärden har mer att förlora än jag ifall vi blir oense.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in