• 1
  • 2
2003-07-28, 01:37
äldre konto (old)
Ej medlem
Till The Punisher: (de första raderna...)
Ok mister perfekt! Eftersom du verkar vara inne i ämnet så är det väldigt underligt att du inte känner till akutpsyk som är ett välanvänt ord för de som har depression. Akutpsyk = akutpsykmottagningen, dvs. inte akutmottagningen… detta är två helt skilda saker…

till akuten så kan man komma när man vill under dygnet. När det gäller akutpsyket så gäller det efter 1600 (om man inte har remis) samt om det ej är brådskande typ när man är riktigt självdestruktiv. Då kan man komma in där. Men eftersom lägget i detta fallet inte var så brådskande så gäller tiden efter 1600.

Nu kan det finnas mottagningar (typ stora ställen i stockholm eller så) där det finns en avdelning även före 1600 på vissa orter. Men inte i malmö kan jag säga.

Svar på punkt 2.
Ja. Det är inte så bra att äta piller, men ibland så måste man.

Punkt 3.
Mmm… så lätt för dig att säga… Jag tror inte du har varit deprimerad på riktigt (om du nu har varit det). Har det gått så långt så att man inte orkar träffa folk så är det ett jätte stort steg att bara kunna gå och handla mat! Man drar sig för allt kan jag berätta. Så att börja träna eller umgås kommer inte på frågan hos många som har depression. Det är många som säger att man ska träna och att man ska rycka upp sig… men de har ingen aning om hur det är när man har kommit så långt ner.

Man får börja på en helt annan nivå. Man får själv (med hjälp av läkare och kanske sin bästa vän) att göra saker som man tycket var kul innan. För det är så… det man tycket var kul innan är inte kul när man är nere… När man har börjat göra lite saker (själv) och börjar ibland må lite bättre utan att tycka allt är meningslöst, att man är ständigt är uttråkad eller inte att man kan undgå att skär sig någon gång… då kanske man kan börja gå ut. Eller träna eller gör var dom helst.

Men som författaren skev så var mycket tråkigt och meningslös, samt att hon/han inte brydde sig… detta är porten till en djup depression. Än är der ganska lätt att göra något åt det (ganska säger jag… väntar du 2-3 månader så kan du ha hamnat i en verklig dålig position). Så det är därför jag rekommenderar att du ska uppsöka hjälp inom kort. Om du redan har varit hos husläkaren och du tyckte att det inte hjälper.. gå till akutpsyket (inte akuten, de kan inte göra något såvida du inte har tagit en överdos eller så). Jag vet… att ta steget dig är STORT. Och jobbigt. Du känner säkert oro.. och det är normalt för de flesta.. men när du väl är där så blir du ganska lugn… tro mig. Du kanske inte kommer kunna gå dit i morgon, eller i övermorgon… det är normalt det med… ibland tar det väldigt lång tid att (rent psykiskt att förbereda sig) att kunna gå dit. Och det får ta den tid det tar…

Allt är inte så enkelt som man kan tro…
Ett exempel… Säg till en person men alkoholproblem att inte dricka! Vad kommer ni få för svar? Kommer denna person kunna sluta dricka bara så där? NEJ. Det är samma med depression… det är inte så lätt att träffa folk och vara social.

Slut från mig.
Citera
2003-07-28, 01:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Ok, är det du eller jag som jobbar på PIVA? Det kan du ju lista ut vad det betyder..............
Akutpsykmottagningen var vad jag menade inte akutmottagningen *Skäms* .

Men psykmottaget är och skall , enligt lag, alltid vara öppet.
Du får nog lära dig att skilja på mottagning och avdelning. Ett sjukhus är alltid öppet. Det är ju så att folk faktiskt kan bli sjuka efter 16:00. [/code][/list][/quote]
Citera
2003-07-29, 11:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Mmm…. Om du nu jobbar på psykiatrisk intensivvårdsavdelning (PIVA) så är det konstigt att du inte känner till ”reglerna”.
Och det är väldigt konstigt att du inte kan skillnaden mellan akutmottagningen och akutpsykmottagningen… Jobbar du på PIVA så ska du fan inte kunna göra en sån miss!

Jag ska citera dig…
[ Men psykmottaget är och skall , enligt lag, alltid vara öppet.
Du får nog lära dig att skilja på mottagning och avdelning. Ett sjukhus är alltid öppet. Det är ju så att folk faktiskt kan bli sjuka efter 16:00. ]

Inget av detta du säger stämmer över vad jag har sagt…

Och du!!! När sa jag avdelning!!! Har inte sagt avdelning utan (kan ta det igen om du inte förstår) akutpsykMOTTAGNINGEN. Kanske det går in nu! Tycker att du läser jävligt illa!

Och när sa jag att de stänger efter 1600??

Jag ska citera mig själv…
[När det gäller akutpsyket så gäller det efter 1600 (om man inte har remis) samt om det ej är brådskande typ när man är riktigt självdestruktiv. Då kan man komma in där. ]

Detta betyder att det är öppet 24 timmar men efter 1600 är det ”öppna” dörrar. Innan så är det remis eller om man är självdestruktiv. Vet du vad det betyder???

LÄS!!!

Och du jobbar på PCK! Ha!.. städar du då eller?
Citera
2003-07-31, 19:56
äldre konto (old)
Ej medlem
jag tycker du ska prata med en psykolog innan du bestämmer dig för att börja knapra piller. du ska inte vara inställd på att du måste öppna dig på det sätt du tror, mammaförhållande osv, det kanske hjälper om du bara har ngn att prata med under en viss tid. när man är 17 så känns mycket knepigt och känns hopplöst. tänk på att du kan bli beroende av piller, vad läkarna än säger, de flesta beroenden är faktiskt psykiska från början. låt psykologen ge dig råd, du behöver inte säga det till ngn.
Citera
2003-07-31, 20:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Om du skaffar en psykolog se då till vara nöjd med han/hon från början
kanske inte det lättaste men

Själv sa jag nej till tabletterna och pröva elbehandling istället
Då vart det mesta O.K. ett tag men bara ett tag

Psykoterapi tar det tydligen väldigt lång tid att få, så
Citera
2003-08-02, 13:54
äldre konto (old)
Ej medlem
Det första att rekommendera är nog inte piller eller medicin. Vänta med det istället. Dels för att du kommer bli beroende av dem, och dels för att de kanske inte är nödvändiga. Om du börjar ta dem regelbundet kommer det bli svårt att bli av med dem senare, (varesig du behövde dem i det första läget eller inte).

Psykolog är nog det bästa alternativet för dig om du inte kan prata ordentligt med någon annan. Speciellt orolig för att gå till psykolog behöver du inte vara. Boka en tid och gå till en så får du se. . Han/hon (du får förmodligen bestämma själv om du vill prata med en kvinna/man) kommer itne vara speciellt ingående de första träffarna. Du kommer nog få bestämma själv hur du vill bygga upp det. Och OM du bestämmer dig för att gå till en psykolog regelbundet så räkna med att det tar tid. Ingenting hjälper på ett par besök. Om du frågar mig så blir det bara rörigare av de första besöken

Och när det gäller din situation känner jag igen mig till 90%. Har själv gått till en psykolog men om jag skall vara ärlig så tröttnade jag på det och orkade inte gå dit heller. Kände mig också uttråkad och deppig, kanske gör det fortfarande, men det känns inte så farligt.

"Hitta på något", och "ryck upp dig" är rent skitsnack. Och som tidigare sagt är det ungefär som att säga till en överviktig att BANTA, eller till en rökare att SLUTA RÖKA. Lättare sagt än gjort .
Citera
2003-08-14, 22:59
äldre konto (old)
Ej medlem
Vem är inte deprimmerad Själv har jag lidit utav kraftig deression sedan jag var 16, nu är jag 23, och det har inte blivit bättre. Vet inte vad jag ska ta mig till nu...

Har följande behandlingar:
Går hos psykolog 1-2 ggr i veckan
Kognitiv Beteendeterapit
Bildeterapi

Mediciner (dock ej alla samtidigt):
Remeron, Antideppressiv
Mianserin, Antideppressiv
Seroxat, Antideppressiv
Efexor, Antideppressiv
Sobril, Lugnande
Xanor, Lugnande
Haldol, Antipsykotisk
Risperdal, Antipsykotisk
Theralen, Sömnmedel
Esucos, Antipsykotisk, Lugnande
Atarax, Lugnande
Imovane, Sömnmedel
Stilnoct, Sömnmedel
Propavan, Sömnmedel

Dessutom har det lett till följande:
2 suicid-försök (slutade på IVA)
2 intensiva drogmissbruk (Bensodiazepiner och Opiater)
1 Tvångsintagning på psyk
1 Frivillig intagning

Nu är det tal om att jag ska få ECT-behandling (el-chocker), får se om det hjälper...

Detta inlägg hjälper väl knappast dig, men som jag skrev i ett annat inlägg, skadegjädjen är enda sanna glädjen, så var glad att det finns de som mår ännu sämmre...
Citera
2003-08-28, 22:39
Medlem
Tjackskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palermo
Känner mig ngt deppad, har inte lust att göra ngnting, orkar inte göra ngt, inget gör mig glad, jag bryr mig inte om ngt osv.
Vart ska jag vända mig? är 17år, vill ha ngt antidepp piller eller så.
kan man bara gå till apoteket och få de, lr måste man gå till läkaren, lr en psykolog vilket jag inte har lust med.
tack för svar

Glöm det, det enda rätta är att verkligen ta dig i kragen och kom ut, rör på dig, motionera är effektivt som faen. Testa iaf och se om det funkar..
Citera
2003-08-29, 13:45
Bannlyst
Har gått på:
Zoloft
Orap
Mallorol
Leponex
Seroxat
Fontex (Prozac)
Propavan
Theralen
Imovane
Trilafon
Cipramil
Tryptizol
Inget hjälpte. Tar enstaka Stesolid ibland. Vill pröva lagligt affe, men hittills nobben..
Citera
2003-09-04, 19:58
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Vill pröva lagligt affe, men hittills nobben..

Samma här, har inte ens tagit upp det med mina läkare, trots att det talats om Asbergers Syndrom (en form av ADHD), för jag tror inte de skulle skriva ut det.

Men jag har i och för sig aldrig tagit amfetamin, men jag tog en tablett av märket Ritalina (en DAMP-medicin) en gång och mådde ovanligt bra, kunde känna kärlek och possitivitet.

Men sånt går inte att säga till dagens läkare, då blir man direkt stämplad som missbrukare.
Citera
2003-09-07, 03:35
Medlem
Realizes avatar
Det går att tala sig själv från psykiska dysfunktioner. Det gäller bara att programmera hjärnan så att den fungerar efter dina kommandon. Säg varje dag till dig själv tio ggr "Jag ÄR pigg". Inte att du kommer att bli att bli pigg utan att du är pigg. Kommer att funka om du gör det regelbundet. Dock om det är grövre "fel" så borde man söka hjälp. Men mitt råd är att hålla sig undan från mediciner eftersom människan själv kan oftast läka sig själv.
Citera
2003-09-24, 00:24
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberax
Ärligt talat tvivlar jag på att du behöver öppna dig för att få antidepressiva. Avsaknaden av psykoterapi och läkarnas iver att istället skriva ut psykopharmaca är något det har debaterats ganska mycket om i media.
jag var för depprimerad för att kunna tillgodogöra mig terapi enligt min psykiatriker... så man kan börja m piller och inte gå i terapi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in