Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-26, 21:05
Medlem
Tjenare

Har inte haft ljud på min dator sen mina högtalare gick sönder för ungefär 3 månader sen. Sen dess har jag hunnit med att formatera datorn 2 gånger. Hursomhelst har jag nu kommit över ett par kassa stereolurar bara för att kunna lyssna på musik osv på datorn men det verkar bli svårare än jag trodde.

När jag kopplar i hörlurarna (inte usb, vanlig grön sladd) så reagerar inte min dator alls. Jag antar att jag måste tanka drivrutiner men jag hittar konstigt nog inte några. Mitt ljudkort är ett :

Sound chip: MCP55 High definition audio
Sound chip vendor: Nvidia Corp

Har googlat som en galning men jag hittar inget vettigt. Tror ni att drivrutinerna är det enda problemet? Och var kan jag hitta såna?
Citera
2008-01-27, 00:36
Medlem
Timothy Learys avatar
Vad är det för tillverkare och modell på moderkortet?
Citera
2008-01-27, 00:42
Medlem
sommarlovs avatar
High def audio är en Microsoft grej, googla så får du se att du måste installera flera program.
Citera
2008-01-27, 01:02
Medlem
Timothy Learys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
High def audio är en Microsoft grej, googla så får du se att du måste installera flera program.

Hur tänkte du nu?Han har ju skrivit klart och tydligt MCP55 High definition audio och Nvidia Corp alltså Nvidia.

Det är nForce drivisar han ska ha men utan att veta exakt vilket chip han sitter på är det omöjligt att rekommendera en drivrutin.
Citera
2008-01-27, 15:22
Medlem
sommarlovs avatar
Jag kanske blandar ihop äpplen och päron, men man måste installera någon codec från Microsoft för att få vissa ljudkort att spela.
Citera
2008-01-28, 13:02
Medlem
sommarlovs avatar
http://support.microsoft.com/kb/888111
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in