Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-24, 10:30
Medlem
hej har ip telefon från kramnet, tycker att de tar för mycket bandbredd!
om ja kör tp test utan ata boxen inkopplad får ja 30,74Mbits
om ja kopplar in den får ja 7,10Mbits, ata voip boxen heter SPA2102,
kan de bli bättre om ja köper en annan box ? eller en riktig ip telefon???
Citera
2008-01-24, 14:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
IP-telefoni tar oftast 64 kbit för samtal, plus eventuellt lika mycket till om du har en telefonsvarare igång som tar ett samtal i bakgrunden, så rent bandbreddsmässigt påverkar det inget märkbart om du inte kör ISDN. Du skriver inte vad du har för uppkoppling, så det är svårt att svara på om det är rimligt med de resultat du får eller inte. Är det bara UDP över TP-test, och du egentligen inte ska ha så snabb uppkoppling så är det inget att bry sig om. Har du däremot verkligen 30 Mbit enligt din leverantör, och det sen sjunker till en fjärdedel både med TCP och UDP, så ska du ringa till supporten hos de som sålde telefonen till dig.
Citera
2008-01-24, 16:48
Medlem
betalar ju för 10 mbits fiber
Citera
2008-01-24, 17:30
Medlem
Scuttles avatar
Boxen du har stryper all trafik till ~8Mbit, har själv en likadan. Turligt nog får jag mer än en ip från min isp, så jag har en switch från mitt bredbandsuttag som jag kopplar telefoni-box å router i
Citera
2008-01-24, 18:18
Medlem
oki doki scuttle då vet ja, hmm vad menar du med att du får mer än en ip från isp?? suger på sånt här, ska ja skaffa en annan box eller köpa en ip telefon..? tack på förhand
Citera
2008-01-28, 20:19
Medlem
Scuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitro240
oki doki scuttle då vet ja, hmm vad menar du med att du får mer än en ip från isp?? suger på sånt här, ska ja skaffa en annan box eller köpa en ip telefon..? tack på förhand

Beror på vilken operatör du har, vissa ger dig mer än ett publikt ip, så du kan koppla in flera datorer utan att behöva en router.
Citera
2008-01-28, 20:23
Medlem
Slash4s avatar
Försökte luska runt lite på kramnets hemsida. Hittade dock inget om vilket antal ipn dom ger dig så skulle tro att det enbart är ett/dynamiskt. Du kan ju alltid maila/ringa för att få ett säkert svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in