Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-22, 21:17
Bannlyst
...backa upp en hel installation? Dvs...kan jag på något sätt göra en backup på hela datorn med Time Machine så att jag kan sälja en av mina Macar, köpa en ny och återställa den nya så att den blir exakt som den jag sålde, med alla program, inställningar osv osv?
Citera
2008-01-22, 21:23
Medlem
Crunchies avatar
Ja

Du kan göra back-up på alla users på din mac.
Slänga den. Köpa en ny och installera från en time machine back up
Citera
2008-01-22, 21:41
Medlem
25fpss avatar
....backa upp till flera HD. Låt oss säga att min mac inkl. data diskar är på 3TB. Måste jag då köpa en st 3TB+ HD att backa upp till eller kan jag köpa tre 1TB diskar?
Citera
2008-01-22, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 25fps
....backa upp till flera HD. Låt oss säga att min mac inkl. data diskar är på 3TB. Måste jag då köpa en st 3TB+ HD att backa upp till eller kan jag köpa tre 1TB diskar?
Om man läser på Apples sida verkar det inte så, då det står såhär:

"One day, no matter how large your backup drive is, it will run out of space. And Time Machine has an action plan. It alerts you that it will start deleting previous backups, oldest first. Before it deletes any backup, Time Machine copies files that might be needed to fully restore your disk for every remaining backup. (Moral of the story: The larger the drive, the farther back in time you can back up.)"

Men å andra sidan ar jag för mig att jag läst om flera som har 2 eller fler externa diskar som Time Machine diskar.
Citera
2008-01-24, 21:58
Medlem
526s avatar
Är inte Time Machine egentligen ett stort spyware program?
Citera
2008-01-24, 22:20
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är inte Time Machine egentligen ett stort spyware program?

haha vad menar du, det är ju ett program skapat av apple, dom gör ju knappast spyware.
Citera
2008-01-24, 22:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
haha vad menar du, det är ju ett program skapat av apple, dom gör ju knappast spyware.

En online backup av allt på hårddisken måste väl vara drömmen för tex övervakning. Vet inte om jag nojar, men det känns olustigt att pumpa ut allt på en annan server.
Citera
2008-01-24, 22:38
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
En online backup av allt på hårddisken måste väl vara drömmen för tex övervakning. Vet inte om jag nojar, men det känns olustigt att pumpa ut allt på en annan server.

Du behöver ju inte nödvängtvis köra det på en online server, går ju att backa upp allt på en extern hd. datorn frågar t.o.m om du vill använda time machine till din externa hd första gången du pluggar in den externa hdn
Citera
2008-01-24, 22:38
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:

Time Machine är lokal, inte över internet.
Citera
2010-03-19, 22:01
Medlem
korps avatar
Så Time Machine återskapar alla prg, spel osv som man installerat? Blir det exakt 100% som innan vid en återställning?

Om jag skapar en Time Machine "kopia" av en HDD som har storlek 250GB, med ledigt utrymme på 100GB kan jag då återskapa kopian (kopian är alltså på 150GB antar jag) på en HDD som är tex 200GB? Alltså kan jag återskapa till en HDD som inte är lika stor som den gamla, men fortfarande har ledigt utrymme nog för sjävla "kopian"?

Hoppas frågan inte blev för rörig nu..
Citera
2010-03-19, 22:06
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Så Time Machine återskapar alla prg, spel osv som man installerat? Blir det exakt 100% som innan vid en återställning?

Om jag skapar en Time Machine "kopia" av en HDD som har storlek 250GB, med ledigt utrymme på 100GB kan jag då återskapa kopian (kopian är alltså på 150GB antar jag) på en HDD som är tex 200GB? Alltså kan jag återskapa till en HDD som inte är lika stor som den gamla, men fortfarande har ledigt utrymme nog för sjävla "kopian"?

Hoppas frågan inte blev för rörig nu..

Vad jag förstått så har du kvar allting av "värde". Spel, program osv. Det TM gör är att återställa systemfunktioner tror jag.

Jag gjorde en återställning en gång och var väl beredd på att förlora allt, men det var kvar!
Citera
2010-03-20, 22:02
Medlem
Citat:

Som sagt är TM lokal. Dock vill jag bara säga att det inte alls är så med Online Backup. Såklart ska man välja en leverantör som backar upp företag och är seröst.

Jag jobbar på en sådan och vi backar upp mänger med TB om dagen och det enda vi kan se är sökvägarna. Detta för att kunna återställa vissa filer enkelt. Det går inte att titta på vad för data som finns där då det är krypterat med en nyckel som bara kunden (om de inte vill att vi ska ha hand om totallösningen") vet. Utan nyckeln går det inte att återställa datan.

Online Backup är ju grejen. Dessa förb** band och hårddiskswaps och skit. Fy fan vilket skitgöra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in