2008-09-12, 16:17
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ette
Jag är rätt säker på att det inte är vakuum på ISS. Rent generellt sett brukar det gå bra att andas där.

Anledningen till att det fungerar är just pga att det är lite/lagom friktion kvar. För mycket friktion och du kan inte starta. För lite, eller ingen, fiktion och du kommer inte långt, eller ingenstans alls (i längden).

Som det sagts tidigare kan man uppnå momentan rörelse då man börjar flytta armarna, men eftersom man inte har oändligt långa armar så måste man tillslut ändra riktning eller bromsa armarna, vilket ger motsatt riktade krafter.

Den som påstår att det går, med hjälp av armarna, att snurra i vakuum påstår även att det går åt mindra energi att bromsa in ett objekt än att skicka iväg dem.
Är det rätt så har man nobelpris, är det fel så är man bara en i den stora mängden som trott fel.
Om du roterar dina armar måste kroppen rotera åt andra hållet för att bevara rörelsemängden. När du slutar rotera dina armar kommer kroppen att sluta rotera och din rörelsemängd kommer att vara densamma som innan du började att rotera dina armar. Det är exakt samma princip som motocrossförare använder för att kontrollera vinkeln på cykeln under sina hopp. (genom att gasa och bromsa)

Påstår jag att det går åt mindre energi till att bromsa in ett objekt än att skicka iväg det? Nej.
Kommer jag att få nobelpriset? Nej.
Är du en i den stora mängden som tror fel? Ja.
Citera
2008-09-12, 19:29
Medlem
Ettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Om du roterar dina armar måste kroppen rotera åt andra hållet för att bevara rörelsemängden. När du slutar rotera dina armar kommer kroppen att sluta rotera och din rörelsemängd kommer att vara densamma som innan du började att rotera dina armar.

Citat:
Som det sagts tidigare kan man uppnå momentan rörelse

Läser du vad du själv skriver, eller den texten du kommenterar?
Berätta vad du just sa, som inte stämmer överens med det jag sa?
Citera
2008-09-13, 13:33
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Läser du vad du själv skriver, eller den texten du kommenterar?
Berätta vad du just sa, som inte stämmer överens med det jag sa?
Jag förstod ditt inlägg som att du inte fattade att kroppen efter den momentana rörelsen har ändrat läge. Är vi överens om att den har det?
Citera
2011-04-29, 09:48
Medlem
Sleepwalker6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jag förstod ditt inlägg som att du inte fattade att kroppen efter den momentana rörelsen har ändrat läge. Är vi överens om att den har det?

Haha hittade på mitt gamla konto igen och kan ju inte hjälpa mig själv. Jag förstår också inlägget som att det faktiskt är jag som har rätt! Tittade dessutom på kattfilmen igen och man kan ju konstatera att den i alla fall inte bevisar ett skit. Katten har ju vridit stora delar av kroppen, startat ett moment alltså, långt innan den faktiskt tappar kontakten med människan som håller i den.

Jag vidhåller fortfarande att det måste vara omöjligt att skapa någon rörelse som, när man återför sina diverse kroppsdelar till utgångsläget, på något sätt påverkar kroppens utgångsläge. Precis som den du quotade senast skriver Alimama
Senast redigerad av Sleepwalker6 2011-04-29 kl. 09:50.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in