Citat:
Om du roterar dina armar måste kroppen rotera åt andra hållet för att bevara rörelsemängden. När du slutar rotera dina armar kommer kroppen att sluta rotera och din rörelsemängd kommer att vara densamma som innan du började att rotera dina armar. Det är exakt samma princip som motocrossförare använder för att kontrollera vinkeln på cykeln under sina hopp. (genom att gasa och bromsa)
Ursprungligen postat av Ette
Jag är rätt säker på att det inte är vakuum på ISS. Rent generellt sett brukar det gå bra att andas där.
Anledningen till att det fungerar är just pga att det är lite/lagom friktion kvar. För mycket friktion och du kan inte starta. För lite, eller ingen, fiktion och du kommer inte långt, eller ingenstans alls (i längden).
Som det sagts tidigare kan man uppnå momentan rörelse då man börjar flytta armarna, men eftersom man inte har oändligt långa armar så måste man tillslut ändra riktning eller bromsa armarna, vilket ger motsatt riktade krafter.
Den som påstår att det går, med hjälp av armarna, att snurra i vakuum påstår även att det går åt mindra energi att bromsa in ett objekt än att skicka iväg dem.
Är det rätt så har man nobelpris, är det fel så är man bara en i den stora mängden som trott fel.
Anledningen till att det fungerar är just pga att det är lite/lagom friktion kvar. För mycket friktion och du kan inte starta. För lite, eller ingen, fiktion och du kommer inte långt, eller ingenstans alls (i längden).
Som det sagts tidigare kan man uppnå momentan rörelse då man börjar flytta armarna, men eftersom man inte har oändligt långa armar så måste man tillslut ändra riktning eller bromsa armarna, vilket ger motsatt riktade krafter.
Den som påstår att det går, med hjälp av armarna, att snurra i vakuum påstår även att det går åt mindra energi att bromsa in ett objekt än att skicka iväg dem.
Är det rätt så har man nobelpris, är det fel så är man bara en i den stora mängden som trott fel.
Påstår jag att det går åt mindre energi till att bromsa in ett objekt än att skicka iväg det? Nej.
Kommer jag att få nobelpriset? Nej.
Är du en i den stora mängden som tror fel? Ja.