2008-01-21, 12:20
Medlem
soundchecks avatar
En lite konstig fråga kanske, men.

Är det logiskt att en professor i zoologi kan vara expert om fjärilar?
Eller är det mera logiskt att professor i botanik är expert om fjärilar?
Citera
2008-01-21, 12:55
Medlem
seriouss avatar
Det beror lite på vad man menar med expert, men jag skulle säga helt klart zoologi. En expert i min mening intresserar sig inte bara av att fånga och klassificera fjärilarna (vem som helst kan göra detta) utan bryr sig även om vilken roll de har i naturen och dess anatomi. Att många fjärilar sedan lever på blommors nektar spelar mindre roll, de är ju trots allt djur och faller naturligt under allmänzoologens grundexpertis.
Citera
2008-01-21, 13:19
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Det beror lite på vad man menar med expert, men jag skulle säga helt klart zoologi. En expert i min mening intresserar sig inte bara av att fånga och klassificera fjärilarna (vem som helst kan göra detta) utan bryr sig även om vilken roll de har i naturen och dess anatomi. Att många fjärilar sedan lever på blommors nektar spelar mindre roll, de är ju trots allt djur och faller naturligt under allmänzoologens grundexpertis.

Bra svar. Tack!
Citera
2008-01-21, 14:20
Medlem
Blå Rutas avatar
Helt klart zoologi. Nästan hälften av alla som jobbar på zoologiska på stockholms universitet jobbar med fjärilar.
Men ofta är dessa människor också experter på växt/djurinteraktioner då en stor jävla del av fjärilars liv handlar om hur, var och när dom äter samt lägger sina ägg på växterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in