2008-01-20, 23:40
Medlem
Bobby´s bodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Mja. Du vet ju hur långa trådarna kan bli här? Låt säga att ngn i en tråd lögnciterar dig och du har turen att uppäcka det, varpå du skriver det i tråden(och då också får hoppas på att din dementi inte blir raderad som OT). Vem orkar och har intresse i att söka igenom den långa tråden för att se vem som talade sanning? Dessutom vilka av ens ev. alla inlägg i en tråd är det då som är lögnciterat? Det vet ju då ingen, eftersom citatet är ett lögncitat... det finns ju bara en kopia, liksom. Med då just din signatur i/ på.

Tycker det är obehagligt att det står var och en fritt att gnm lögncitat misskreditera andra medlemmar... tänk om ngn skriver i en tråd att du gillar att sätta på 7- åringar? Ja, detta förutsatt att du inte nu gör det, förstås.
Det bästa man kan göra vid upptäckt av riktigt grova felciteringar som du nämnde är väl att RP:a till mod ang trakasserier.
Citera
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
eller felciteras i en diskussion föreslår jag att du använder den kunskap vi faktiskt har om hur KGB och STASI fungerade under östblockstiden...

Om man anser att man kan ljuga om vad andra säger och tycker...

Då är inte Flashback någonslags fria ordets torg

Det går ju aldrig att kontrollera vad andra människor gör, men som det nämnts en antal gånger nu så kan man ju oftast bevisa att ett lögncitat är just ett lögncitat, och jag är ganska säker på att mods tar ganska allvarligt på användare som felciterar så det kan nog resultera i både det ena och det andra om man anmäler. Lite ansvar får man ju ta på sig själv också, vi lever ju inte i någon ideal-värld.
Citera
Medlem
Taipehs avatar
Ja, visst

men är då detta ett forum som är värt att försvaras politiskt som någon slags yttrandefrihetsgrej?

Har RP:at mod + flera, aldrig fått ett svar....
Citera
2008-01-20, 23:42
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
eller felciteras i en diskussion föreslår jag att du använder den kunskap vi faktiskt har om hur KGB och STASI fungerade under östblockstiden...

Om man anser att man kan ljuga om vad andra säger och tycker...

Då är inte Flashback någonslags fria ordets torg

Ditt ursprunliga inlägg går inte att förfalska.
Nu kan du inte ångra/editera inlägget jag citerar t.ex.

Endast mods kan ändra ditt ursprunliga inlägg mha t.ex pul eller outing.
Citera
2008-01-20, 23:45
Medlem
Bobby´s bodys avatar
Citat:
men är då detta ett forum som är värt att försvaras politiskt som någon slags yttrandefrihetsgrej?

Har RP:at mod + flera, aldrig fått ett svar....
Klart att det skall kämpas för att bevara yttrandefriheten, men det säger sig ju självt att du inte har rätt att sprida lögner och förtala (felcitera på onda grunder) bara för att det är yttrandefrihet. Och vissa grejer får ju faktiskt inte diskuteras på FB såsom piratkort. Men klart att det skall kämpas för den lilla yttrandefrihet som finns.
Citera
2008-01-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby´s body
Det bästa man kan göra vid upptäckt av riktigt grova felciteringar som du nämnde är väl att RP:a till mod ang trakasserier.

Hoppas man slipper se sig om över axeln hela tiden då, att måsta ha svinkoll bakåt hela tiden på det man skrivit.
Men som sagt så hoppas jag inte att det blir ett populärt "fulgrepp" här att byta ut folks åsikter mot sina egna dito
Dessutom får väl Mods. lite jobb att göra i onödan också, om man måste anmäla dylikt+ att Mods. måste söka igenom trådar för att hitta att ngn inte skrivit det som ngn annan påstår att den skrivit gnm då ett lögncitat.
Citera
2008-01-20, 23:54
Medlem
Bobby´s bodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Hoppas man slipper se sig om över axeln hela tiden då, att måsta ha svinkoll bakåt hela tiden på det man skrivit.
Men som sagt så hoppas jag inte att det blir ett populärt "fulgrepp" här att byta ut folks åsikter mot sina egna dito
Dessutom får väl Mods. lite jobb att göra i onödan också, om man måste anmäla dylikt+ att Mods. måste söka igenom trådar för att hitta att ngn inte skrivit det som ngn annan påstår att den skrivit gnm då ett lögncitat.
Sånt här har varit på tapeten förut och även fast det finns vissa idiotgrupperingar på FB (nämner inga grupperingsnamn) så sköts debatteringarna ganska så klanderfritt och har gjorts ganska länge nu. Så TS profetior om ondskefull felciteringsskvadroner kan läggas ner.
Citera
2008-01-20, 23:55
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det går ju aldrig att kontrollera vad andra människor gör, men som det nämnts en antal gånger nu så kan man ju oftast bevisa att ett lögncitat är just ett lögncitat, och jag är ganska säker på att mods tar ganska allvarligt på användare som felciterar så det kan nog resultera i både det ena och det andra om man anmäler. Lite ansvar får man ju ta på sig själv också, vi lever ju inte i någon ideal-värld.

Men det hände för inte allt för längesen att en mod gjorde just det där. Admin var bekymrad men ingen moderatorn hade ändå fortsatt förtroende. Och det var dessutom inte bara en "felcitering" utan ett faktiskt ändrande av själva inlägget.
Så särskilt allvarligt att någon ändrar en quote tror jag knappast någon tycker det är.
Citera
2008-01-20, 23:59
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Men det hände för inte allt för längesen att en mod gjorde just det där. Admin var bekymrad men ingen moderatorn hade ändå fortsatt förtroende. Och det var dessutom inte bara en "felcitering" utan ett faktiskt ändrande av själva inlägget.
Så särskilt allvarligt att någon ändrar en quote tror jag knappast någon tycker det är.

Uppmärksammade nog inte att en mod har gjort det. Där tycker jag Admin borde ha tappat förtroendet direkt och fråntagit moderatorn dennes uppdrag. Visst är det lite oroväckande, men som andra sagt så är det kanske inte någon jätterisk att det kommer bli ett vanligt fulknep, sen får man väl hoppas isåfall att mods/admin blir strängare då det gäller sådant.
Citera
2008-01-21, 00:00
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
å andra sidan så har du mods som gått in och ändrat i inlägg som är skrivna av debattörer..
Citera
2008-01-21, 00:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
å andra sidan så har du mods som gått in och ändrat i inlägg som är skrivna av debattörer..
Jo, men det är en helt annan diskussion...
Citera
2008-01-21, 00:14
Medlem
rebbans avatar
Frågan är om det är tekniskt möjligt att förhindra det.
Sen är det nån som pysslar med det så skicka en RP på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in