Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-20, 14:23
Bannlyst
Som topic lyder undrar jag ifall man kan "klistra ihop" alla installationer till en .exe fil? Vore skönt att bara ha en fil att trycka på när man formaterat datorn så installeras allt utan att man behöver hålla på att byta skivor. Vill ha det som det är på chipsetskivan till moderkortet. Där ligger ju flera olika installer, typ: nätverkskort, ljudkort mm. Någon som vet hur man gör ifall det går?

Tack så länge
Citera
2008-01-20, 14:32
Medlem
shmas avatar
Ladda hem "Acronis True Image Home" någonstans, nästa gång du formaterat om datorn och installerat allt du vill ha i en ny dator. Gör en image på hårddisken och nästa gång du vill formatera om, installerar du image filen... en installation av windows plus drivrutiner och msn firefox nero mm tar 10-15 minuter... Var lite krångligt första gången jag provade men, nu är det nemas problemas

Tips dock är att alltid ha en hirens boot disk hemma, man kan installera image filerna från den.,..
Citera
2008-01-20, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shma
Ladda hem "Acronis True Image Home" någonstans, nästa gång du formaterat om datorn och installerat allt du vill ha i en ny dator. Gör en image på hårddisken och nästa gång du vill formatera om, installerar du image filen... en installation av windows plus drivrutiner och msn firefox nero mm tar 10-15 minuter... Var lite krångligt första gången jag provade men, nu är det nemas problemas

Tips dock är att alltid ha en hirens boot disk hemma, man kan installera image filerna från den.,..

Blir denna image bootbar då? Eller hur funkar det ?
Citera
2008-01-20, 14:42
Medlem
shmas avatar
Har man det lagligt får man en bootskiva... men jag har helt enkelt en imagefil på c: fick plats på en dvdr skiva.

Startar datorn med hirens boot skiva i.
Formaterar c: med något av programmen...
Kopierar klonade dvd skivan med ett av programmen på bootskivan (hirens)...
Väntar i 10-15 minuter...

klart..

Skall tilläggas att jag bara provat detta en gång än så länge. Finns säkert fler program att göra detta med... men jag provade första bästa. Andra användare här kanske har andra förslag annars.
Citera
2008-01-20, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shma
Har man det lagligt får man en bootskiva... men jag har helt enkelt en imagefil på c: fick plats på en dvdr skiva.

Startar datorn med hirens boot skiva i.
Formaterar c: med något av programmen...
Kopierar klonade dvd skivan med ett av programmen på bootskivan (hirens)...
Väntar i 10-15 minuter...

klart..

Skall tilläggas att jag bara provat detta en gång än så länge. Finns säkert fler program att göra detta med... men jag provade första bästa. Andra användare här kanske har andra förslag annars.

Nu känner jag att det var svårare än jag trodde, Ursäkta dessa dumma frågor, men ska jag ha två skivor? Hirens och imageskivan?
Vad är hirens för nåt?
Citera
2008-01-20, 15:32
Medlem
shmas avatar
http://www.hiren.info/pages/bootcd

En S.O.S skiva för datorer, allt man kan tänkas behöva finns på skivan... Borde nästan följa med nya datorer... Är hårddisken trasig, kan den rädda datan om man har tur... vill man byta lösenord i windows (om man glömt sitt, vill snoka ... ) så tar den bort lösenordskyddet... Den fixar det mesta helt enkelt.
Plus att du kan göra kloningen av din C: därifrån såg jag... men även lägga tillbaka kloningen... Har aldrigt klonat själv med den (från c: till dvd) men tvärtom har jag gjort...
Citera
2008-01-20, 16:29
Medlem
Använder Norton Ghost som finns på Hiren skivan och det fungerar aldeles utmärkt.

Har gjort två partitioner min systemdisk. en på 60GB och en resten till den andra partitionen, där jag lagrar en ghost-image av C: på.

Tar ca. 10 minuter att återställa C: till sitt ursprungliga läge...

Hiren på Google
Senast redigerad av zekel 2008-01-20 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in