2014-05-12, 23:02
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Varför inte? Det beror väl helt och hållet på vilka innehav som finns i varje fond?
Ja, men det är nästan garanterat att en Europa-fond har svenska bolag som även Spiltan har innehav i.
Citera
2014-05-12, 23:03
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFGD1891
Hur skulle du köra då? Kan man inte bara köra en globalfond och en svensk? Så får man med allt i en fond.

Tex Danske Invest Global Index och SPP Aktiefond Sverige.
Det funkar säkert bra. Själv hade jag dock kört Avanza/Danske global invest, Avanza har 0% avgifter och följer OMX30 (vet ej vad SPP följer) så du får largecap-exponering (säkrast).
Citera
2014-05-12, 23:19
Medlem
Läser tråden med stort intresse och tänkte låna den lite. Vi har investerat i en bostad för ungefär 2 miljoner och har nu amorterat av ganska kraftigt så att vi har ca 1 mijon kvar i lån (drygt 50%). Känner inte att jag vill fortsätta trycka in pengar på amortering då räntan är så låg.

Jag (och min sambo) kan spara relativt mycket, ca 30k per månad. Vi har i dagsläget inga fonder eller aktier (förutom lite via ett delägt företag).

Har ni några bra rekommendationer på investeringar? Jag kanske bör skapa en ny tråd men försöker här först. Jag har ett ISK som jag använt tidigare för lite enklare aktiehandel.
En blandad fondportfölj känns intressant. Åtminstone i något år för att bygga ett relativt "tryggt" kapital även om börsen såklart alltid medför en risk.

Avanza Zero verkar intressant trots att den fått viss kritik här i tråden. Spiltan har jag hört gott om och även SPP-fonderna. Kanske kasta in lite SPP Emerging Markets och SPP Global Top 100 för att få både lite ökad risk men också spridning. Jämn fördelning mellan Zero, Spiltan, GlobalTop100 och EmergingMarkets, låter det galet?
Borde jag tänka annorlunda när jag investerar lite större mängd pengar varje månad?

Det sägs att börsen är dyr nu och jag känner mig väldigt osäker på vad jag ska investera. Samtidigt känns det surt att amortera på ett rörligt bolån med ca 1,6% ränta efter skattereduktion.

Alla tips mottages varmt!
Senast redigerad av erict 2014-05-12 kl. 23:39.
Citera
2014-05-12, 23:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det spelar ingen STOR roll, men det är dubbelexponering ändå.

Var mer nyfiken på motiveringen.

Känns om att man kan se på saken på olika sätt.
Citera
2014-05-13, 00:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erict
Läser tråden med stort intresse och tänkte låna den lite. Vi har investerat i en bostad för ungefär 2 miljoner och har nu amorterat av ganska kraftigt så att vi har ca 1 mijon kvar i lån (drygt 50%). Känner inte att jag vill fortsätta trycka in pengar på amortering då räntan är så låg.
Om det rör sig om långsiktigt (>10 år) månadssparande, välj aktiefonder med låg avgift. Vid kortare tidsperspektiv, lägg delar i långa obligationsfonder.

Rätt val att inte amortera när staten subventionerar utgiftsränta.
Citera
2014-05-13, 00:04
Medlem
jnilssons avatar
Kan nämna att Stellan Nova som nämns i trådens början har gått bort.
Citera
2014-05-13, 08:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Var mer nyfiken på motiveringen.

Känns om att man kan se på saken på olika sätt.
Motiveringen skrev jag ju redan? Dubbelexponering.
Citera
2014-05-13, 08:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erict

Jag (och min sambo) kan spara relativt mycket, ca 30k per månad. Vi har i dagsläget inga fonder eller aktier (förutom lite via ett delägt företag).

Har ni några bra rekommendationer på investeringar? Jag kanske bör skapa en ny tråd men försöker här först. Jag har ett ISK som jag använt tidigare för lite enklare aktiehandel.
En blandad fondportfölj känns intressant. Åtminstone i något år för att bygga ett relativt "tryggt" kapital även om börsen såklart alltid medför en risk.

Avanza Zero verkar intressant trots att den fått viss kritik här i tråden. Spiltan har jag hört gott om och även SPP-fonderna. Kanske kasta in lite SPP Emerging Markets och SPP Global Top 100 för att få både lite ökad risk men också spridning. Jämn fördelning mellan Zero, Spiltan, GlobalTop100 och EmergingMarkets, låter det galet?
Borde jag tänka annorlunda när jag investerar lite större mängd pengar varje månad?

Det sägs att börsen är dyr nu och jag känner mig väldigt osäker på vad jag ska investera. Samtidigt känns det surt att amortera på ett rörligt bolån med ca 1,6% ränta efter skattereduktion.

Alla tips mottages varmt!
Tänk på courtage (köp större mängder åt gången), håll avgifter låga, exponera dig brett (och inte dubbelt mot samma marknad/samma företag).

Själv kör jag VOO/VSUX (s&p500 USA, international EX-USA).
Citera
2014-05-13, 13:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Motiveringen skrev jag ju redan? Dubbelexponering.

Jo det förstod jag men var ju inte vidare djupgående.
Citera
2014-05-13, 20:27
Medlem
Skylarkers avatar
Någon tipsade om Länsförsäkringar Fastighetsfond i en annan tråd. Vad säger expertisen om den? Hög avgift men också hög avkastning. Personligen tycker jag den verkar intressant. Sen gillar jag Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Vad sägs om 50-50 mellan dem? Lång tidshorisont.

Det enda orosmolnet är att allt just nu är ATH. Å andra sidan tror jag man förlorar i det långa loppet att försöka vänta in en större dipp.

Så:
50% Länsförsäkringar Fastighetsfond. 1,40 % avgift.
50% Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 0,20 % avgift.

Tankar?
Citera
2014-05-13, 20:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylarker
Någon tipsade om Länsförsäkringar Fastighetsfond i en annan tråd. Vad säger expertisen om den? Hög avgift men också hög avkastning. Personligen tycker jag den verkar intressant. Sen gillar jag Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Vad sägs om 50-50 mellan dem? Lång tidshorisont.

Det enda orosmolnet är att allt just nu är ATH. Å andra sidan tror jag man förlorar i det långa loppet att försöka vänta in en större dipp.

Så:
50% Länsförsäkringar Fastighetsfond. 1,40 % avgift.
50% Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 0,20 % avgift.

Tankar?

Kan folk sluta haka upp sig på avgiften hela tiden. Presterar fonden bra så är det värt det. Fonden har stigit med tusentals procent sedan start och ändå är en avgift på 1,4% något alla hakar upp sig på.

Helt klart den bästa fonden jag äger och för tillfället den jag köper mest för. +24% bara sen årsskiftet!

Gammal fond med bra förvaltare som säger sig se en ljus framtid.
Citera
2014-05-13, 20:51
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Tänk på courtage (köp större mängder åt gången), håll avgifter låga, exponera dig brett (och inte dubbelt mot samma marknad/samma företag).

Själv kör jag VOO/VSUX (s&p500 USA, international EX-USA).
På Avanza handlar man fonder courtagefritt (kan hända att fonden tar en köp-/säljavgift, men jag vet inte hur vanligt det är). Och standardrådet är att sprida sina inköp över tid så att man inte råkar köpa in sig med hela sitt kapital precis innan en nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in