Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
I stort håller jag väl med dig vad håller det historiska, men vissa bitar är jag något oense om. Bla den rädsla som skulle finnas för officerare. Tänker då närmast på ett kapitel som beskrivs i franz g bengtssons bok om kung karl. Där officerare beordrar reträtt, då väljer soldaterna att slå befälen medvetslösa och släppa dem efter sig medan man driver fienden på flykten, och detta med styrkeförhållandena 3:1 mot sig. Det är inget man gör för pengar eller rädsla. Ett sådant offer görs utifrån övertygelse. Jag antar att du läst boken, men den skildrar en karolineranda som bygger på övertygelse och kärlek till kungen givetvis.
Mja... jag ställer mig tveksam till Frans G som en pålitlig källa. En historiebrättare av rang, och enligt honom själv en "stor lögnare". Alla armeer uppvisar ju exempel på hjältemod i stridens hetta. Vad gäller karolinerna är det Helsingborg och Stäket som är mina favoritslag. Sanningen om vårt soldatmaterial under stormaktstiden tror jag Peter Englund kommer närmare när han beskriver de svenska pojkarna så här: "Vana vid ett glädjelöst liv och lika hunsade som de var hårt hållna."
Panikartad flykt finns ju dokumenterat också, vid Perevelosjna till exempel. Att det enbart skulle ha varit svenska och finska soldater i armén är en myt, det fanns många värvade enheter. I lägre grad än tidigare förvisso, men ändå.