2008-01-15, 19:15
Medlem
Intresserad av att köpa index-optioner men är ny på optionsmarknaden så har några frågor angående detta

1 Är index-optioner av europeisk typ?

2 Om jag skulle vilja köpa en option på t ex Honk Kong index, eller annat utländskt index, hur går jag tillväga? Och är det någon som har genomfört en dylik affär och kan ge mig en uppfattning av hur mycket som försvinner i courtage och avgifter?

Tack på förhand!
Citera
2008-01-15, 19:40
Medlem
mbanans avatar
indexoptioner på omxs30 är av europeisk typ

http://www.omxgroup.com/nordicexchange/produkter/derivatmarknaden/derivatprodukter/indexoptioner/OMXS30indexoptioner/

att handla optioner på utländska index är jävligt dyrt. brukar generellt vara billigare att handla indexterminer.

edit: vill du veta vilken typ av optionstyp som handlas på respektive marknadsplats gör du nog bäst i att googla fram deras hemsida, då jag knappast skulle lita på ngn lallare här på flashback när det kommer till optionshandel
Senast redigerad av mbanan 2008-01-15 kl. 19:43.
Citera
2008-01-15, 23:10
Medlem
nokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbanan
att handla optioner på utländska index är jävligt dyrt.

Hur vet du det? Var kan man handla utländska index optioner?
Citera
2008-01-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mbanan
indexoptioner på omxs30 är av europeisk typ

http://www.omxgroup.com/nordicexchange/produkter/derivatmarknaden/derivatprodukter/indexoptioner/OMXS30indexoptioner/

att handla optioner på utländska index är jävligt dyrt. brukar generellt vara billigare att handla indexterminer.

edit: vill du veta vilken typ av optionstyp som handlas på respektive marknadsplats gör du nog bäst i att googla fram deras hemsida, då jag knappast skulle lita på ngn lallare här på flashback när det kommer till optionshandel

Om de nu är av europeisktyp kommer de lösas in direkt mot pengar eller hur fungerar en sådan handel i praktiken?

Nej, jag anade att det skulle vara väldigt dyrt att handla med utländska optioner, och med de beloppen jag kan tänka mig att investera är det knappast lönsamt. Fast att handla med terminer skulle bara vara fördelaktigt för mig om jag redan hade utländsk valut, eller kommer få i framtiden. Går väl inte att spekulera i den på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in