2008-01-13, 17:16
Medlem
Satt och funderade förut på att åka på nån språkresa, men blev tyvärr kört nu när man ska börja jobba på en riktigt arbete. Är inge ex. butiksarbete där man kan ta ledigt när man känner för det, utan blir fast nu bland alla andra arbetarjevlar. fyfan.
Går det ta långledigt från jobb? 6mån typ?

Så hur är det med ljudböcker? Eller Learn speak thins language in 10 days, har jag sett att det finns. som ex. Finns mycket annat också.
Funkar sånt?

Läste tyska i högstadiet så har "grunderna" till det, men absolut inget kan skulle kunna kommunicera med, än, men det är mer bekant än något annat språk, än om jag skulle börja på något helt nytt som ex. spanska. Där jag verkligen skulle vara 100% nollställd jämnfört med de andra.

Nån som har erfarenhet?
tacksam för era tankar
Senast redigerad av harryviktor 2008-01-13 kl. 17:24.
Citera
2008-01-13, 17:25
Medlem
Whattabas avatar
Finns mycket skit på nätet om språkinlärning, och få vettiga alternativ. Mitt förslag är att tanka ner en Primsleur-kurs och börja därifrån. Det innebär att man sitter och upprepar vad berättaren säger. Går man igenom en hel sådan kan man grunderna vid en konversation utan tvivel.

Rosetta Stone är en annan metod som inte ger en översättning från engelska utan lär med hjälp av bilder. Personligen tycker jag det är väldigt drygt sätt.
Citera
2008-01-13, 17:25
Medlem
menvafans avatar
Spana in Rosetta Stone, använder det för att lära mig Spanska just nu. Fantastiskt bra och mycket mera praktiskt att göra det på datorn än med annat material. Lyssnar även på spansk musik och försöker tyda lite texter.
Om några månader bär det nog även av mot Spanien tror jag.

Edit: Rosetta Stona passar sig bra till språken med vanliga bokstäver, just till Spanska tycker jag det passar sig mycket bra. Man lär sig mönster snabbt.
Senast redigerad av menvafan 2008-01-13 kl. 17:28.
Citera
2008-01-14, 19:49
Medlem
Hittade en Rosetta Stone Dvd. oerhört långdragit, men kan nog säkerligen vara lärorikt.
känns som programmet måste ha många år på sig sedan de släpptes.. =O
Hittade också primesleur och andra liknande mp3 som talar en till lärning och verkar mycket bra även det, lite mer vanliga konversationer som överstätts.
synd bara att man inte får se hur de stavas, ett mellanting mellan rosetta och dessa talande kurser hade varit bra.
Skulle behöva nåt modernt och genomtänkt program, men man får väl köra på så gott de går.
Citera
2008-01-14, 20:13
Medlem
Denoms avatar
Fungerar pimsleur att lägga över på exv. en ipod?
Citera
2008-01-14, 20:57
Medlem
Diktaturs avatar
Problemet med Rosetta Stone är att man får ena hälften på fat medan man måste fixa den andra själv. Kan du grammatiken och vill öva ordförråd så kan det hjälpa - men om du har kommit så långt att du kan grammatiken kan du nog de flesta ord som används i Rosetta Stone också.

Jag tror mest på den gamla hederliga metoden med glosor och traggla sig igenom sidvis med grammatik samt att läsa dagstidningar på språket i fråga.
Citera
2008-01-15, 02:33
Medlem
Om du vill gå den lätta vägen så tanka ner pimsleur. Använder det själv eftersom jag varken har tid eller råd att gå kurser. lärde mig lite italienska när man träffade tjejens familj, mest hälsningsfraser o sådant. Just nu sitter jag med Japanska, som är ett intressant språk. Kollar även mycket på japanska serier, anime, och även japanska filmer för att få in så mycket som möjligt. alltså, Pimsleur för snabba vägen(enligt moi) eller ta en kvällskurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in