2008-01-13, 14:38
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Eugen, inse att det görs inga förändringar! Modsen struntar i vad vi dödliga medlemmar säger och tycker.
För din egen skull, skit i det!
Det är knappast vi mods som tar ställning till sånt här, utan Admin tillsammans med tekniker är de som fattar beslut. Dock så lär det underlätta om man är enad i frågan, dvs användare och mods.

ps. Nu måste jag rent principiellt ta avstånd från den här frågan då det är Eugen Fotogen som hittat på den .... *OBS! Skämt!*

/mvh ikh
Senast redigerad av ikh 2008-01-13 kl. 14:40.
Citera
2008-01-13, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
ps. Nu måste jag rent principiellt ta avstånd från den här frågan då det är Eugen Fotogen som hittat på den .... *OBS! Skämt!*

/mvh ikh
Jag tar inte åt mig från en människa som är utrustad med simpel logik!

Kul att du har humor iallafall...

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Citera
2008-01-13, 15:19
Medlem
Snövits avatar
Jag tycker att det låter som en bra idé och det borde också gå att exkludera evighetsdiskussioner i funktionen.
Citera
2008-01-13, 15:50
Medlem
Phanthans avatar
Bra idé, har sett det på diverse forum förr.
För att vara ärlig så tror jag inte FB's webmasters är så aktiva direkt.
Citera
2008-01-13, 16:02
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phanthan
De är väldigt aktiva, dock så har man en hel del problem att åtgärda innan man kan börja titta på nya lösningar.

/mvh ikh
Citera
2008-01-13, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag tycker att det låter som en bra idé och det borde också gå att exkludera evighetsdiskussioner i funktionen.
Bra, då kör vi på det! Och visst går det att exkludera vad man vill...
Citat:
Ursprungligen postat av Phanthan
Va, inte? Så du menar att de inte är på samma hurtiga våglängd som resten av FB-trojkan?*

Låt admin driva sin långa piska över deras ryggar och släng till dem några extra Coca-Cola, så skall det nog vara snabbt fixat...

MVH

(* = ironi)
Citera
2008-01-13, 20:35
Bannlyst
Citat:
Glömde en sak...

Eftersom du är moderator, tar du på dig uppgiften att skrika vidare detta till admin och teknikerna då?

Glöm inte vems idé det var den dag då ni skall rösta om mitt återinträde till Laidback!

Puss och Kram!

Citera
2008-01-13, 20:50
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Glömde en sak...

Japp jag meddelar Admin och tekniker om idén och länkar till den här tråden.
Citera
2008-01-13, 20:53
Medlem
Phanthans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
De är väldigt aktiva, dock så har man en hel del problem att åtgärda innan man kan börja titta på nya lösningar.

/mvh ikh
Tackar för svar. Då vet man hur det ligger till.

@ Övriga
Jag menade att jag trodde att de inte inte var aktiva på design/kodfronten för detta projekt.
Citera
2008-01-13, 21:05
Bannlyst
Citat:
Japp jag meddelar Admin och tekniker om idén och länkar till den här tråden.
Suveränt! Tänk om alla moderatorer vore så mysiga och serviceminded som du... Jag tror nog att du är min favoritmod vid närmare eftertanke!

MVH

Citera
2008-01-14, 09:19
Bannlyst
Ny idé!

Under nattens goda sömn kläckte jag en ny idé till användarfunktion på Flashback:

Varför inte ha en funktion för stavning- och särskrivningskontroll istället för förhandsgranskaning när man postar ett inlägg? Är man notorisk särskrivare eller dyslektiker har man ju ingen nytta av att förhandsgranska sitt inlägg, eftersom man ändå inte fattar om det blev rätt eller fel? På detta vis kunde man höja nivån på debatterna avsevärt och trådarna skulle i allt mindre utsträckning innehålla en massa tillrättavisande kommentarer från språkfascister.

Rent tekniskt borde det inte vara några större problem att inrätta en dylik funktion. Man skulle också kunna tänka sig att programmet rättar till uttryck som härstammar från slafsgenerationerna 80- och 90-talisterna, t ex "lr", "oxå", "ba" etc. På detta sätt skulle Flashback kunna fungera litet som en institution och vårdinrättning för det svenska språkbruket, varför slafsgenerationernas sovande på svensklektionerna kommer att korrigeras retroaktivt.

Vad vinner då Flashback på detta kan man fråga sig? Jo, vinsterna är flera, bl a höjs nivån på debatterna som sagt - men även tilltron på Flashback som forum borde ökas för den breda massan, då ett korrekt språkbruk är "A och O" om man vill framstå som någorlunda sofistikerad och förtroendeingivande. Ytterligare en positiv bieffekt är att användarna lär att uttrycka sig på ett mer korrekt sätt och därmed indirekt bidrar till att debatten förs på ett mer sofistikerat plan.

Ja, jag är seriös med förslaget!

MVH

Citera
2008-01-14, 11:58
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Under nattens goda sömn kläckte jag en ny idé till användarfunktion på Flashback:

Varför inte ha en funktion för stavning- och särskrivningskontroll istället för förhandsgranskaning när man postar ett inlägg? Är man notorisk särskrivare eller dyslektiker har man ju ingen nytta av att förhandsgranska sitt inlägg, eftersom man ändå inte fattar om det blev rätt eller fel? På detta vis kunde man höja nivån på debatterna avsevärt och trådarna skulle i allt mindre utsträckning innehålla en massa tillrättavisande kommentarer från språkfascister.

Rent tekniskt borde det inte vara några större problem att inrätta en dylik funktion. Man skulle också kunna tänka sig att programmet rättar till uttryck som härstammar från slafsgenerationerna 80- och 90-talisterna, t ex "lr", "oxå", "ba" etc. På detta sätt skulle Flashback kunna fungera litet som en institution och vårdinrättning för det svenska språkbruket, varför slafsgenerationernas sovande på svensklektionerna kommer att korrigeras retroaktivt.

Vad vinner då Flashback på detta kan man fråga sig? Jo, vinsterna är flera, bl a höjs nivån på debatterna som sagt - men även tilltron på Flashback som forum borde ökas för den breda massan, då ett korrekt språkbruk är "A och O" om man vill framstå som någorlunda sofistikerad och förtroendeingivande. Ytterligare en positiv bieffekt är att användarna lär att uttrycka sig på ett mer korrekt sätt och därmed indirekt bidrar till att debatten förs på ett mer sofistikerat plan.

Ja, jag är seriös med förslaget!

MVH

Tycker att det finns vissa delar i förslaget som är riktigt tilltalande.

Jag skulle vilja ha in ytterligare en feature:
Korrigering av meningar (eller varför inte permban av användare) som börjar med Men eller Och.
Det är slafsig reklamsvenska som det var totalförbjudet när jag gick i skolan.
På så sätt skulle vi bli av med den sena delen av 70-talisterna oxå. Bra, lr hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in