2008-01-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
Okej, så de där med att "Cannabis kan hjälpa mot depression" är alltså mindre troligt?
Bra att veta att man blir mer känslig.
Har som sagt hört att Cannabis ska ha bra egenskaper.
Men jag har även hört dem som tycker att Cannabis är riktigt dåligt.

Så man undrar såklart vad som är sant. Då åsikterna går isär.

I små mängder kan Cannabis vara bra vid depression, i större mängder kan det vara katastrof.

Om du har/haft psykiska problem eller många i din släkt haft det ska du vara extra försiktig med cannabis. Det kan snabba på sjukdomsförloppet vid vissa psykiska problem.
Citera
2008-01-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sune1221
I små mängder kan Cannabis vara bra vid depression, i större mängder kan det vara katastrof.

Om du har/haft psykiska problem eller många i din släkt haft det ska du vara extra försiktig med cannabis. Det kan snabba på sjukdomsförloppet vid vissa psykiska problem.

De där ska jag lägga på minnet, absolut.
Vad kan ske om man råkar få i sig en större dos och de resulterar i en katastrof?
Vad kan inträffa i ett sådant scenario?
Citera
2008-01-11, 12:17
Medlem
Citat:
De där ska jag lägga på minnet, absolut.
Vad kan ske om man råkar få i sig en större dos och de resulterar i en katastrof?
Vad kan inträffa i ett sådant scenario?

Man kan bli nojjig, stressad och orolig av stora mängder cannabis, speciellt ovana användare som inte lärt sig hantera ruset kan uppleva det som skrämmande och psykiskt påfrestande. Är man då inte riktigt stabil från början antar jag att det kan gå hur som helst... men jag är ingen psykolog.
Citera
2008-01-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sune1221
Man kan bli nojjig, stressad och orolig av stora mängder cannabis, speciellt ovana användare som inte lärt sig hantera ruset kan uppleva det som skrämmande och psykiskt påfrestande. Är man då inte riktigt stabil från början antar jag att det kan gå hur som helst... men jag är ingen psykolog.

Okej de låter inte roligt de där.
Låter som att man ska vara försiktig vid användandet.
Kan vara bra att ta Cannabis på ett lite större allvar då.
Inte bara bagatellisera användandet.
Visste inte att de kan gå sådär tråkigt till.

Bra att känna till riskerna i alla fall. Så man får lite kunskap om ämnet i sig.
Citera
2008-01-11, 12:33
Medlem
Citat:
Okej de låter inte roligt de där.
Låter som att man ska vara försiktig vid användandet.
Kan vara bra att ta Cannabis på ett lite större allvar då.
Inte bara bagatellisera användandet.
Visste inte att de kan gå sådär tråkigt till.

Bra att känna till riskerna i alla fall. Så man får lite kunskap om ämnet i sig.

Man ska inte överdriva riskerna, jag tycket cannabis är en ganska harmlös drog totalt sett men mår man inte bra bör man uppsöka läkare och hålla sig till de droger som läkaren skriver ut...
Citera
2008-01-11, 13:42
Medlem
jag personligen kan inte riktigt förstå hur ett cb-rus kan vara skrämmande. förutom att det sätter igång tankarna så är det inget särskilt, tycker jag. inget mer än att det gör en känslosam och oftast får en att må bra.
Citera
2008-01-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4lle
jag personligen kan inte riktigt förstå hur ett cb-rus kan vara skrämmande. förutom att det sätter igång tankarna så är det inget särskilt, tycker jag. inget mer än att det gör en känslosam och oftast får en att må bra.
Det hör ju inte till vanligheterna direkt att det blir obehagligt men det har väl hänt att man befunnit sig på fel plats, fel person har kommit och hälsat på oanmält eller liknande. Då är det lätt att stressa upp sig. Skrämmande blir det nog inte så länge man är stabil från början men lite otrevligt kan det allt kännas...
Citera
2008-01-11, 13:51
Medlem
Xombies avatar
Den som seriöst tror på att man kan få schizofreni av hasch är nog Schizofren själv..
Citera
2008-01-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Den som seriöst tror på att man kan få schizofreni av hasch är nog Schizofren själv..

Okej, de är intressant att veta i alla fall varför åsikterna om Cannabis går så pass isär.
Har hört om folk som tycker att de är "shit" , inte som ( fan vad bra )
Utan som "shit" som i ( skit ).

Jag tycker själv inte särskildt illa om CB.
Fast att veta mera om en sak skadar inte.
Citera
2008-01-11, 14:00
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Okej, de är intressant att veta i alla fall varför åsikterna om Cannabis går så pass isär.
Har hört om folk som tycker att de är "shit" , inte som ( fan vad bra )
Utan som "shit" som i ( skit ).

Jag tycker själv inte särskildt illa om CB.
Fast att veta mera om en sak skadar inte.

LoLzBbQ jag vet iaf så mkt som att man INTE får schizofreni av cannabis.
Citera
2008-01-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
LoLzBbQ jag vet iaf så mkt som att man INTE får schizofreni av cannabis.

Hehe okej, tycker själv att de var lite väl mycket dåliga grejer i drugnews texten.
Fast jag ville i alla fall höra mig för om de där citatet. De lät väldigt starkt tycker jag.
Citera
2008-01-11, 14:19
Medlem
Tagelbergs avatar
Varför åsikterna går isär om risken att utveckla schizofreni vid cannabisanvändande beror på att det finns så lite forskning omkring det hela. Att risken skulle öka med 40% (från 1% till 1,4%) är en skattning, det kan vara dubbelt så mycket, det kan vara hälften så mycket. Rent teorietiskt kan det också vara så att det inte finns en ökad risk men då måste man finna en alternativ förklaring. De som har föreslagits är visserligen möjliga men lite krystade. Den troligaste orsaken till att förekomsten av schizofreni är högre bland folk som använder cannabis är trots allt att cannabis på något sätt kan utlösa en schizofrenin som eljest inte skulle ha uppkommit.

Jag lägger inga moraliska aspekter på vilka val ni gör. Anser man att cannabisbruket är värt att öka risken för att utveckla en schizofreni från 1% till 1,4% så är det ett val man gör. Man bör göra det med öppna ögon och inte i förnekelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in