2008-01-09, 14:19
Jag har problem med att skärmen med några minuters mellanrum fryser, allstå som att det laggar och allt fastnar för 5-6 sekunder, plus att datorn ger i från sig ett svagt klickande ljud med ungefär 3-4 klick per omgång och med någon sekunds intervall, och det kan gå några enstaka minuter mellan varje klickomgång, oftast kommer klickandet i samband med att datorn laggar och att skärmen fryser. Det låter som att klickljudet eventuellt skulle kunna komma från den sidan där DVD/CD/HHDn sitter, men jag ska inte säga säkert.
Dessutom verkar det som att fläkten låter och jobbar lite mer än vanligt. Jag har inte märkt av några konstigheter med CPU:n, för den verkar vara ungefär som vanligt dom gånger jag tittat på den iallafall. Den kanske ligger och växlar mellan 20-60 % någonting. Men det är ju lite svårt att kolla vad som händer i aktivitetshanteraren under dom stunder som datorn laggar och skärmen fryser som värst, eftersom jag inte kan göra något under dom 5-6 sekunderna som det varar.
Problemen lättade dock en aning efter lite blås med tryckluft i datorn och borttagande av eventuellt damm, en virus/spyware skanning, defragmentering och uppdatering av drivunters. Men jag upplever som sagt fortfarande problem.
Jag har haft problem med återkommande virus/spyware, som oftast försvinner efter en scanning av datorn, men efter ett tag kan problemen återkomma, och det är oftast samma typer av virus och spyware. Jag vet inte om det eventuellt kan ha med det att göra.
Och även om jag har lyckats uppdatera dom flesta drivrutinerna så är det några som jag har haft lite problem med att hitta. Så om ni kunde hjälpa mig att hitta rätt drivrutiner, så kan jag ju testa och se om det gör någon skillnad. Jag listar komponenterna här nedan.
Enligt DriverAgent.com är det dessa som jag rekommenderas att uppdatera och som jag inte kan hitta:
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) PCI Express Root Port - 27D2
Intel(R) 945G/GZ/P/PL PCI Express Root Port - 2771
USB-enhet (sammansatt)
Det finns visserligen länkar till drivrutiner på DriveAgent.com, men det kostar pengar att klicka på dom.
Lite info om datorn:
Windows XP Pro SP2
Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.40Ghz
2Gb RAM
300x2Gb (varav delar av diskarna är krypterade.)
Firefox
Thunderbird
Skydd:
Nod32
Sygate Personal Firewall
Securmaker
Process Guard
SpywareBlaster
Ad-ware
Ccleaner
Registry Mechanic
AVG anti-spyware
SUPER Antispayware
Spybot - Search & Destroy
Brukar ibland komplettera med online-scan via Trend Micro.
Jag gjorde en scan på datorn senast igår, men jag gör en scan till just nu för säkerhetsskull och återkommer med logg från Hijackthis så fort det är färdigt.
Kanske skulle säga att jag är lite av nybörjare när det kommer till datorer, så att ni har det i åtanke om ni kommer med tips och rekommendationer.
Datorn är ungefär 1 år gammal och den var inne på service och underhåll för lite mer än en månad sen. Vill ni veta något mer så får ni väl fråga.
Dessutom verkar det som att fläkten låter och jobbar lite mer än vanligt. Jag har inte märkt av några konstigheter med CPU:n, för den verkar vara ungefär som vanligt dom gånger jag tittat på den iallafall. Den kanske ligger och växlar mellan 20-60 % någonting. Men det är ju lite svårt att kolla vad som händer i aktivitetshanteraren under dom stunder som datorn laggar och skärmen fryser som värst, eftersom jag inte kan göra något under dom 5-6 sekunderna som det varar.
Problemen lättade dock en aning efter lite blås med tryckluft i datorn och borttagande av eventuellt damm, en virus/spyware skanning, defragmentering och uppdatering av drivunters. Men jag upplever som sagt fortfarande problem.
Jag har haft problem med återkommande virus/spyware, som oftast försvinner efter en scanning av datorn, men efter ett tag kan problemen återkomma, och det är oftast samma typer av virus och spyware. Jag vet inte om det eventuellt kan ha med det att göra.
Och även om jag har lyckats uppdatera dom flesta drivrutinerna så är det några som jag har haft lite problem med att hitta. Så om ni kunde hjälpa mig att hitta rätt drivrutiner, så kan jag ju testa och se om det gör någon skillnad. Jag listar komponenterna här nedan.
Enligt DriverAgent.com är det dessa som jag rekommenderas att uppdatera och som jag inte kan hitta:
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) PCI Express Root Port - 27D2
Intel(R) 945G/GZ/P/PL PCI Express Root Port - 2771
USB-enhet (sammansatt)
Det finns visserligen länkar till drivrutiner på DriveAgent.com, men det kostar pengar att klicka på dom.
Lite info om datorn:
Windows XP Pro SP2
Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.40Ghz
2Gb RAM
300x2Gb (varav delar av diskarna är krypterade.)
Firefox
Thunderbird
Skydd:
Nod32
Sygate Personal Firewall
Securmaker
Process Guard
SpywareBlaster
Ad-ware
Ccleaner
Registry Mechanic
AVG anti-spyware
SUPER Antispayware
Spybot - Search & Destroy
Brukar ibland komplettera med online-scan via Trend Micro.
Jag gjorde en scan på datorn senast igår, men jag gör en scan till just nu för säkerhetsskull och återkommer med logg från Hijackthis så fort det är färdigt.
Kanske skulle säga att jag är lite av nybörjare när det kommer till datorer, så att ni har det i åtanke om ni kommer med tips och rekommendationer.
Datorn är ungefär 1 år gammal och den var inne på service och underhåll för lite mer än en månad sen. Vill ni veta något mer så får ni väl fråga.