2008-02-29, 13:33
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jamen för helvete sluta kolla på TV-reklam och sluta läsa "aftonhoran". Är ni så jävla kedjade vid TV:n så att ni sitter och hetsar upp er över reklamfilm?

News for you:

Reklamfilm görs av privata vinstdrivande företag som vill kränga prylar och tjänster. Dessa företag skiter i din hudfärg, din attityd till mörkhyade eller huruvida du röstar på sverigedemokraterna.

Dessa företags budskap är gjorda för att nå ut till så många svenskar som möjligt, och det verkar ju funka eftersom negerfrekvensen inte sjunker med tiden. Det är bara den vanliga 5 procenten rasister (15% i skåne!) som sitter och hetsar upp sig över något liknande. Alla andra har vant sig av med att problematisera hudfärg. Det är inte mainstream att göra det längre, även om vissa här vill tro att det är så.

Själv kan jag tycka att det är lite för mycket "big deal" när reklamfolk eller esteter ska förhålla sig till latino- eller afroutseenden. Det finns ju så mycket gamla filmer och sånt.

Promotion görs naturligtvis även av offentliga företag, annars är jag med dig.
Citera
2008-02-29, 19:48
Medlem
Prologics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackan_85
Fattar inte vad folk gnäller över? En svart man i tv reklam, reklam som man kan räkna på sin ena hand, medans det finns tusentals reklamfilmer med vita

Vad är det som är så fel på en svart man i tv reklam? fattar inte?

Sedan att många av er är pantade rasister, det märker man, så med det handikappet förstår jag att man inte fattar så mycket, skall inte kräva att ni förstår allt heller, kan vara svårt med handikapp, speciellt när den svartemannen ter sig snyggare och rikare än den vita handikappade mannen.

Det är synd om er, att ni skall bli så upprörda över nått sånt här...

Hoppas ni små stackare kommer över det.

Trevligt tv tittande

det finns fan hopp!
Citera
2008-02-29, 19:52
Medlem
Prologics avatar
Detta konstaterande må låta något rasistiskt. Men ärligt talat det måste finnas något typ av genfel hos dessa så kallade människor. Hoppas innerligt att evolutionen någon gång även omfattar er.
Citera
2008-02-29, 19:57
Medlem
rumpa666s avatar
Har faktiskt inte märkt att det skulle vara fler negrer i reklamen nu men skulle väll annars kunna vara för att det är fler i Sverige nu.
Citera
2008-03-02, 19:53
Medlem
cogoliciouss avatar
Det finns många pantade trådar på FB, men den här tar fan priset.
Citera
2008-03-02, 23:34
Medlem
PreDampors avatar
Hade gärna sett Bobby i VW reklamen.
Citera
2008-03-03, 00:10
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Inte för att vara sådan, men i tunnelbanan har jag lagt märke till en reklamkampanj som jag faktiskt reagerade på. En snaggad (nästintill flintskallig) svart kvinna i diverse "sexiga" poses. Tanken var säkert att ha en attraktiv kvinna som visar upp klädesföretagets nya produkter, men snacka om att gå mot strömmen när man väljer en hårlös negress till kampanjen. Det finns vissa ideal i samhället som kvinnor bör uppfylla för att ses som attraktiva av majoriteten, och jag hade alltid trott att hår är ett baskriterium.

Eller tanken var kanske att företaget ville visa upp hur politiskt korrekta de är, och därmed ragga kunder som tänker "åh vad mysigt att de har en stackars svart kvinna i sin annons! Nu ska jag minsann köpa deras produkter för att de är så snälla och jämlika!"

Ojoj, inte övertolka modereklam för mycket, det finns mycet cannabis och flum bakom de ideérna. I slutändan kan det handla om att det såg fräscht ut och "nytt". Har länge funnits "the freaks"-skolan inom modefoto.

Och till den som snacka om Danmark och reklam...men herre gud, allasom arbetar inom marknadsföring vet att danskar har NOLL smak.
Senast redigerad av honken80 2008-03-03 kl. 00:13.
Citera
2008-03-03, 00:17
Medlem
marcarolos avatar
Det är en trend som finns i hela europa.
Framför allt så härmar man reklam från andra länder.
Men det är också så att man genom att använda folk från andra länder uppnår en mer internationell bild av produkten som känns mer modern och tilltalande för konsumenten.
En reklan med enbart svenskar ger lätt en provinsiell prägel på produkten vilket man helst bör undvika. Speciellt när det gäller klädmärken och andra statusprylar.
Citera
2008-03-03, 01:22
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Och till den som snacka om Danmark och reklam...men herre gud, allasom arbetar inom marknadsföring vet att danskar har NOLL smak.

Stort tvek på den.

Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det är en trend som finns i hela europa.

Och även på den.
Citera
2008-03-05, 18:42
Medlem
Fylleannas avatar
Orkar inte läsa hela tråden, så detta kanske redan varit uppe.

FOLKIA annonserar på FB.
http://www.folkia.se/?csref=flashback
Citera
2008-03-06, 08:33
Medlem
Stackars alla svenskar som far se en svart man ta for sig

Ho Ho, jag dor av ett garv, eller sorg, nar jag laser denna trad! I en enslig del av varlden, Sverige, sitter det en massa tyckare som omedvetet anser att dem sjalva star over alla andra manniskofolk. Fan va skont att inte behova flytta tillbaks till Sverige och alla grott- och stenaldersfolk.

Men jag antar att denna trad inte representerar ett snitt i Sverige. Jag ar sjalv reklammakare. Varfor anvander man manniskor av olika hudfarg och nationaliteter? Mycket enkelt - det ser javligt bra ut, far bra effekt, motet och interaktionen mellan olika manniskor ar alltid intressant. Sen att det finns en liten del av befolkningen som reagerar och till och med startar en trad i amnet, hahaha.... Dessa konsumenter bryr vi oss inte om, alla kan inte gilla reklamen i vilket fall som helst. Har jag svarat pa era funderingar? Det handlar alltsa inte om kvotering, allt sker enligt strikt affarsmassiga principer. Sen kan jag halla med om att fler reklammakare behover lyfta in personer av arabisk, turkisk, sydamerikansk harkommst i svensk reklam. Interaktionen mellan blonda svenskar och personer med sydlandskt utseende tror jag e pa g.

Kom precis hem fran en Jazz klubb, fan vilket drag!
Citera
2008-03-06, 09:56
Medlem
Jansis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincePar
Ho Ho, jag dor av ett garv, eller sorg, nar jag laser denna trad! I en enslig del av varlden, Sverige, sitter det en massa tyckare som omedvetet anser att dem sjalva star over alla andra manniskofolk. Fan va skont att inte behova flytta tillbaks till Sverige och alla grott- och stenaldersfolk.

Men jag antar att denna trad inte representerar ett snitt i Sverige. Jag ar sjalv reklammakare. Varfor anvander man manniskor av olika hudfarg och nationaliteter? Mycket enkelt - det ser javligt bra ut, far bra effekt, motet och interaktionen mellan olika manniskor ar alltid intressant. Sen att det finns en liten del av befolkningen som reagerar och till och med startar en trad i amnet, hahaha.... Dessa konsumenter bryr vi oss inte om, alla kan inte gilla reklamen i vilket fall som helst. Har jag svarat pa era funderingar? Det handlar alltsa inte om kvotering, allt sker enligt strikt affarsmassiga principer. Sen kan jag halla med om att fler reklammakare behover lyfta in personer av arabisk, turkisk, sydamerikansk harkommst i svensk reklam. Interaktionen mellan blonda svenskar och personer med sydlandskt utseende tror jag e pa g.

Kom precis hem fran en Jazz klubb, fan vilket drag!

Det roliga är ju att du på riktigt tror att "den svarta mannen tar för sig" när det verkligen bara är en poster-neger för ett stort företag. Alltså dom tar in nån stackare som ser "kul" ut o flashar till henne/honom och stoppar på massa färglada kläder, dom måste också prata med rejäl brytning för att få den där goa effekten. Känns bara jävligt sleazy från alla håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in