Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Inte för att vara sådan, men i tunnelbanan har jag lagt märke till en reklamkampanj som jag faktiskt reagerade på. En snaggad (nästintill flintskallig) svart kvinna i diverse "sexiga" poses. Tanken var säkert att ha en attraktiv kvinna som visar upp klädesföretagets nya produkter, men snacka om att gå mot strömmen när man väljer en hårlös negress till kampanjen. Det finns vissa ideal i samhället som kvinnor bör uppfylla för att ses som attraktiva av majoriteten, och jag hade alltid trott att hår är ett baskriterium.
Eller tanken var kanske att företaget ville visa upp hur politiskt korrekta de är, och därmed ragga kunder som tänker "åh vad mysigt att de har en stackars svart kvinna i sin annons! Nu ska jag minsann köpa deras produkter för att de är så snälla och jämlika!"
Ojoj, inte övertolka modereklam för mycket, det finns mycet cannabis och flum bakom de ideérna.

I slutändan kan det handla om att det såg fräscht ut och "nytt". Har länge funnits "the freaks"-skolan inom modefoto.
Och till den som snacka om Danmark och reklam...men herre gud, allasom arbetar inom marknadsföring vet att danskar har NOLL smak.