Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-05, 20:07
Medlem
reggaewomans avatar
jag behöver hjälp av expertisen!!!
Min kära svärmor har köpt en ny laptop, en av de billigare varianterna. Den var förinstallerad med Windows Vista. Datorn är hur seg som helst, man blir tokig! Har hört att det kan bero på Vista och tänkte därför hjälpa henne byta till XP. Hur gör jag? vad händer med exempelvis Norton om jag byter operativsystem? Ligger det kvar eller...?

Skulle vara omåttligt tacksam om någon ville hjälpa mig!!!
Citera
2008-01-05, 20:14
Medlem
kimdah2002s avatar
1. Det är inte Vistas fel att datorn är trög det är Nortons...
2. Ställ ner allt grafiskt till minimum så går datorn snabbare

Om du ändå vill byta...

1. Kolla på datortillverkarens hemsida att det finns drivrutiner till XP det finns det inte till alla nya datorer, speciellt trådlösa nätverkskort o ljudkortet brukar vara problem
2. Om du "byter" från Vista till XP måste du formatera om datorn och då försvinner ALLT på den (även norton tack o lov) så se till att spara ALLA dokument, bilder, e-mail m.m. INNAN du formaterar om den.
3. Innan du formaterar om den så ladda ner drivrutiner till hårddisken o nätverkskortet, dels så att XP hittar hårddisken vid installationen o dels så du kan uppdatera XP med allt som behövs från Microsoft Update med en gång du kopplar upp dig...
4. Lycka till
Citera
2008-01-05, 20:17
Medlem
reggaewomans avatar
men nu råkar det vara så att jag har en laptop av samma typ och jag har haft Norton och det har ALDRIG varit sådär segt!!! Jag har hört på flera håll att Vista gör "sämre" datorer segare...

vad rekommenderar du att man ska ha istället för Norton då?
Citera
2008-01-05, 20:19
Medlem
reggaewomans avatar
låter som att jag i värsta fall kommer misslyckas kapitel med det där... får nog sätta mig in i det ordentligt först...snark
Citera
2008-01-05, 21:02
Bannlyst
Norton ligger inte kvar men om hon fick en key så kan ni installera det sen igen.
Man får antingen köpa windows xp eller "köpa" det på internet. Om du gör det sistnämnda så får du bränna ut filen du laddar ner (som bootbar cd eller dvd).
Sen ska det bara vara att starta från skivan och köra.

Du kan ju googla fram någon lite utförligare guide till installationen och partitioneringen av hårddiskarna (om det inte finns någon här på fb?).
Citera
2008-01-05, 21:09
Medlem
Paijters avatar
Jag rekommenderar ett bantat vista eller att själv banta det via Vlite.
Sök på Vista Lite på TPB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in