2021-01-14, 08:18
Medlem
Brev från kolonien är fantastisk men så har jag minne också från ett par år på kollis som påminner om låten, helt galet.
Citera
2021-05-24, 13:55
Medlem
HasseBanans avatar
Gillar hans sista (?) platta bäst, "Blues för Fatumeh". Just för att 80-tals-soundet och syntharna ger en ny dimension till Cornelis musik. Favoriterna är Bad Trip blues och I väntan på en bränsleman. Sköna låtar där jag tycker Cornelis är i sitt esse.

Naturligtvis gillar jag en del av hans "klassiker" också, men ville flagga lite för just denna då den hamnat lite i skymundan.
Citera
2022-08-03, 18:24
Medlem
välkommenti bups avatar
Live-spelningen från NRK 1964/65, balladen om Fredrik åkare.

Den är nu borta från youtube och jag vet inte vad som hände.

Det är den bästa live spelningen jag hört med den låten och om någon har den så snälla lägg upp, så jag kan norpa den.

Den finns ingenstans..
Ja har lyssnat på alla livespelningar som finns på tuben och på alla "inspelade", den existerar inte längre.

Men jag vet att den finns för den spelades in inför publik 1965/64/63 och det stod NRK i ett hörn.
Svart och vit karln var ung.
Citera
2022-08-28, 01:31
Medlem
antoneriks avatar
Hela skivan grimascher och telegram från 1966. Två giganter i sin riktiga högform. Jan Johansson och Cornelis Vreeswijk i ett historiskt samarbete. Det finns en särskild odödlig kvalitet som genomsyrar hela plattan och som aldrig kommer upp till samma nivå under resten av Cornelis karriär, undantaget tio vackra visor och personliga person året efter.
Senast redigerad av antonerik 2022-08-28 kl. 01:33.
Citera
2022-08-28, 11:27
Medlem
Finns otroligt mycket bra. Turistens klagan är en av flera favoriter.
Citera
2022-08-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Gillar hans sista (?) platta bäst, "Blues för Fatumeh". Just för att 80-tals-soundet och syntharna ger en ny dimension till Cornelis musik.

detsamma gäller Sommarkort från samma tidsperiod och som får en gråtmilt nostalgisk över 80-talet, p3 körde den hela tiden och det var en fantastisk tid musikmässigt
Citera
2023-10-13, 23:53
Medlem
Finns massor av favoriter. Hopplöst att välja.
Kan nämna en bland dessa, "Lungsotsblues".
Förresten, varför i helvete spelas han så sällan på radion?!
Citera
2024-02-17, 20:10
Medlem
PingPongZongs avatar
Hönan Agda !! Har ni tänkt på att Cornelis Vreeswijks låt Hönan Agda på engelska beskrivs som "A swedish song about Agda the Hen."

Idag betyder Hen något annat i det svenska språket. Och lägg till ett M före Agda så är det vad sossarnas partiledare kallas. Att göra en höna av en fjäder är ett idiomatiskt uttryck som innebär att man beskriver något obetydligt som något väldigt viktigt. Hans texter var före sin tid kan man lugnt säga. Väldigt politiska. Trasiga skor en annan favorit.
Citera
2024-02-22, 22:26
Medlem
Någon som vet vem den vackra kvinnan på omslagets baksida till Spring mot Ulla spring är (var)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in