Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-04, 16:49
Medlem
Ja ni som har det problemet vet vad det är säkert.
Men är det någon här som har lösningen? Nån som löst detta problem
Jag har sökt runt men inte hittat lösning på detta problem och de så kallade uppdateringarna från microsoft som ska lösa det hjälper inte till.

Jag formaterat om min dator och så fort windows va installerat så var dom där 6-7 stycken svchost.exe igång igen..

? någon hjälp?
Citera
2008-01-04, 16:54
Medlem
Om du menar alla svchost's i Vista så, ja, det är så! Om du stänger av alla grafiska goodies så kommer mycket att försvinna så som genomskinliga fönster. Men jag har det också, alla har det, live whit it!
Citera
2008-01-04, 16:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Detta är helt normalt och inget fel.

Citat:
Multiple instances of Svchost.exe can run at the same time. Each Svchost.exe session can contain a grouping of services. Therefore, separate services can run, depending on how and where Svchost.exe is started. This grouping of services allows for better control and easier debugging.

http://support.microsoft.com/?kbid=314056

Du kan köra tasklist från cmd för att se vad som startat varje process.
Citera
2008-01-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Detta är helt normalt och inget fel.

http://support.microsoft.com/?kbid=314056

Du kan köra tasklist från cmd för att se vad som startat varje process.

Eller, höger klicka på processen i taskmgr och välja Gå till tjänst(er)
Citera
2008-01-04, 17:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plåt Niklas

Hehe, ja. JDet är jag som är command-prompt-skadad...
Citera
2008-01-04, 17:20
Medlem
Citat:

Så vad exakt är det man ska göra då när man skrivit cmd å fått reda på vad som körs ? (hänger inte med)

sen en annan grejj
om svchost.exe är en så "vanlig" grej som finns i windows som alla påpekar hela tiden så varför märkte jag aldrig av den tidigare. Jag har haft XP i 3 år på samma dator utan problem men så fort jag installera om den som hade jag 7 st svchost igång.
Citera
2008-01-04, 17:28
Medlem
927s avatar
Citat:

i vista då eller?
Citera
2008-01-04, 17:32
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurd_dogg
Så vad exakt är det man ska göra då när man skrivit cmd å fått reda på vad som körs ? (hänger inte med)

sen en annan grejj
om svchost.exe är en så "vanlig" grej som finns i windows som alla påpekar hela tiden så varför märkte jag aldrig av den tidigare. Jag har haft XP i 3 år på samma dator utan problem men så fort jag installera om den som hade jag 7 st svchost igång.

välj att du ska visa PID i aktivitetshateraren, sen kollar du vilken svchost.exe det gäller.
skriv in tasklist/scv i cmd. nu får du en lista på tjänster som just denna svchost styr
Citera
2008-01-04, 17:32
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurd_dogg

sen en annan grejj

Antagligen hade du inte lika många services igång på den som på den här nyinstallationen. Det enda du kan göra är ju att gå in och stänga av de tjänser du inte behöver. Men det här är ju inte något problem. Enda gången du ska oroa dig är ju om du misstänker att din dator blivit infekterad eller om svchost börjar äta 100% cpu.
Citera
2008-01-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Antagligen hade du inte lika många services igång på den som på den här nyinstallationen. Det enda du kan göra är ju att gå in och stänga av de tjänser du inte behöver. Men det här är ju inte något problem. Enda gången du ska oroa dig är ju om du misstänker att din dator blivit infekterad eller om svchost börjar äta 100% cpu.

Det är ingen idé att stänga ner tjänster, det blir ingen större skilnad plus att allt går igång igen vi omstart (om du inte stänger av tjänsten helt)
Citera
2008-01-04, 18:39
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
(om du inte stänger av tjänsten helt)

Ah, det var det jag tänkte. Min spontana tanke var att TS kört "Game XP" eller något liknande program stängt av en bunt "onödiga" tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in