2008-01-02, 14:25
  #13
Medlem
C M Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Bara för att det rimmar behöver det inte vara sant.

Måste bara slinka in med att det där var bland det bästa jag har läst detta året, och jag överväger starkt på att göra det till min catch-phrase. Är det lungt för dig?
Citera
2008-01-02, 15:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Bara för att det rimmar behöver det inte vara sant.

Det stämmer förstås! Men en trend är något naturligt. Har inte fördjupat mig i Random walk men menar man att det är slumpen som exempelvis gjort att Euro/Dollarn "trendat" upp under flera år?
Citera
2008-01-02, 15:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Måste bara slinka in med att det där var bland det bästa jag har läst detta året, och jag överväger starkt på att göra det till min catch-phrase. Är det lungt för dig?

Hehe, eftersom detta året är mindre än två dygn gammalt?

Det är lugnt, sno på du bara.
Citera
2008-01-02, 15:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Det stämmer förstås! Men en trend är något naturligt. Har inte fördjupat mig i Random walk men menar man att det är slumpen som exempelvis gjort att Euro/Dollarn "trendat" upp under flera år?

Det är människans nedärvda instinkt att se mönster som gör att vi tror att det existerar "trender". Bara för att något verkar vara på ett visst sätt betyder det inte att det är det. Är det därmed omöjligt att tjäna pengar på värdepappersmarknaden? Nej, absolut inte.

Jag har försökt redogöra för vad som står i den där boken flera gånger på det här forumet, och jag är rädd att jag inte pallar en gång till.

Köp boken och läsa själv, den kostar billigt på adlibris:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0393330338

Du kan kolla här innan du ger dig på att köpa boken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Random_Walk_Hypothesis
Citera
2008-01-02, 15:29
  #17
Medlem
Zinkys avatar
Stella Nova fonden följer ju inte börsen, så spelar det någon större roll när man går med? Undrar mest efter som att det känns som att mina andra fonder har nått sin topp och bara går ner nu.

har väll en 200k som bara ligger på sparkonto, som förmodligen inte behöver användas de närmaste 5 åren. Är Stella Nova ett bra alternativ?

Dom ligger ju nu som sagt på ett sparkonto efter som att jag inte är villig att ta alltför stor risk.
Citera
2008-01-02, 15:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Stella Nova fonden följer ju inte börsen, så spelar det någon större roll när man går med? Undrar mest efter som att det känns som att mina andra fonder har nått sin topp och bara går ner nu.

har väll en 200k som bara ligger på sparkonto, som förmodligen inte behöver användas de närmaste 5 åren. Är Stella Nova ett bra alternativ?

Dom ligger ju nu som sagt på ett sparkonto efter som att jag inte är villig att ta alltför stor risk.

Jag tyckte att det var ett bra alternativ. Jag tog hälften av mina kontanter som jag hade på marginalen och flyttade in i Stella Nova. Syftet var att ha en placeringshorisont på 4-6 månader, vilket jag fick uppfattningen att Stella Nova hade.
Citera
2008-01-02, 16:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det är människans nedärvda instinkt att se mönster som gör att vi tror att det existerar "trender". Bara för att något verkar vara på ett visst sätt betyder det inte att det är det. Är det därmed omöjligt att tjäna pengar på värdepappersmarknaden? Nej, absolut inte.

Jag har försökt redogöra för vad som står i den där boken flera gånger på det här forumet, och jag är rädd att jag inte pallar en gång till.

Köp boken och läsa själv, den kostar billigt på adlibris:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0393330338

Du kan kolla här innan du ger dig på att köpa boken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Random_Walk_Hypothesis


Jag läste på mer på Wikipedias sida. Och det finns de som menar att teorin är fel. Och det är den. I försöket med slantsinglandet och diagrammet så gör han ett tankefel.
Citera
2008-01-02, 16:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Jag läste på mer på Wikipedias sida. Och det finns de som menar att teorin är fel. Och det är den. I försöket med slantsinglandet och diagrammet så gör han ett tankefel.

Som är...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in