2007-12-30, 23:40
Medlem
Vellinge i Skåne (20 minuters bilfärd från Malmö)

* Närheten till Danmark
* Den är en av få kommuner som inte tar emot flyktingar
* Bor nästan bara svenskar där
* Finns gott om jobb för en utbildad människa i Öresundsregionen
* Närheten till Lunds Universitet och Malmö Högskola
Citera
2007-12-31, 00:51
Medlem
aryan_utophias avatar
dessvärre finns det snart ingen bebolig stad i det här landet

Satsa på Danmark istället, där finns det en framtid iallafall
Citera
2007-12-31, 14:40
Medlem
Urban888s avatar
Min åsikt är att du gör ett stort misstag om du flyttar hit igen, oavsett var du bosätter dig. Stanna där du är om det är ett hyfsat bra land eller hitta någon annanstans att flytta än till Sverige.
Citera
2007-12-31, 14:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans
Vellinge i Skåne (20 minuters bilfärd från Malmö)

* Närheten till Danmark
* Den är en av få kommuner som inte tar emot flyktingar
* Bor nästan bara svenskar där
* Finns gott om jobb för en utbildad människa i Öresundsregionen
* Närheten till Lunds Universitet och Malmö Högskola

Sen å andra sidan får han tampas med WT som går med näsan i vädret för att dom bor på "rätt" postnummer...Sletna t-shirts, tollor å flottigt hår när dom lördagshandlar på Toppen..Nej Tack! Välj då hellere Höllviken,Ljunghusen, Skanör-Falsterbo.. Där finns det klass på folket..
Citera
2007-12-31, 14:58
Medlem
Lodenrocks avatar
Jag vet ju nu inte vad TS har för tillgångar och jobb, men om vi ponerar att han kan bo var som helst (daytrader, författare kanske?), så är min rekommendation att bosätta sig på landsbygden inte alltför långt från en mindre stad.
Fördelar: Rimliga huspriser, nästan inget busliv, de få invandrare som finns är etablerade samhällsmedborgare, om barn kommer ifråga så är skolorna ganska bra.
Men åk runt i landet och kolla runt
Citera
2007-12-31, 15:08
Medlem
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Democrat
Ni måste först fråga er vad ni söker. Ni skriver att ni söker ett boende men hur stort? Vad för typ av boende, villa, bostadsrätt eller hyreslägenhet? Hur stor ska den vara? Många i Stockholm bor i områden omringade av dåliga områden. Duvbo i Sundbyberg är ett sådant område. Många av Duvbo barnen tvingas gå i hallonbergskolan som i alla fall i mina ögon betraktas som ett riktig dålig skola. Det är således inte konstigt att många föräldrar i Duvbo låter sina barn gå i friskolor i Stockholms innerstad. Samma fenomen finns i Solna, Botkyrka, Huddinge, Hanninge och många flera kommuner i Stockholms län.

Södra Stockholms län är mer invandrartätt och har högre kriminalitet än Norra Stockholms län även fast Stockholms läns norra delar har en del ghetton. Ett exempel är Sollentuna kommun som har Malmvägen. Malmvägen kan betecknas som ett av Stockholms många ghetton, här bor alkoholister, flyktingar, arbetslösa, fattig arbetarklass och många andra från trasprolitäriatet. Malmvägen är i sin tur omringad av villaområden, varav de på andra sidan järnvägen vid vattnet betraktas som mycket exklusiva. Många tror att Danderyd är det säkraste stället i Stockholm att bo i. Detta stämmer i väldigt lång utsträckning dock så är detta inget alternativ för den som inte kan låna minst fem miljoner för ett radhus. Har man inte råd med Danderyd, Lidingö, Nacka och många av de andra bättre kommunerna skall man inte misströsta.

Invandrartäta kommuner som Huddinge, Hanninge, Botkyrka har villaområden som kan bebos av medelklassen. I Huddinge hittar vi Stuvsta och Snättringe, I Botkyrka hittar vi Tullinge och i Hanninge finns även där ett antal områden som bebos av medelklassen. Här är det möjligt att hitta funkisvillor, radhus och en och annan lägenhet för priser runt tre miljoner kronor. Att bo i dessa kommuner kräver bil eftersom stationerna är relativt farliga om nätterna om än inte Rinkeby station. Dessa kommuner har också ”hyfsade” grundskolor i de bättre villaområdena. I Stuvstas villaområden bor det mycket lärare, sjuksköterskor, kontorsslavar, socialarbetare, universitetslärare och en och annan tandläkare blandat med mycket egna företagare i byggbranschen. Många unga familjer väljer dessa områden eftersom de inte har de ekonomiska resurser att bo i Stockholms kommuns villaområden. Norr kommuner liknande Söderorts kommuner är Ekerö och Upplands Väsby. Ekerö skall dock betraktas som långt mycket "finare" än söderorts kommunerna om än att prisläget i Ekerö är relativt lågt.

Det är således svårt att specificera vart i Stockholms län man skall bo. För ett relativt ungt par med möjlighet att låna runt två-tre miljoner är Värmdö kommun eller Nynäshamn ett alternativ. Dessa kommuner ligger 1 timme ifrån Sergels torg, alltså centrala Stockholm. Har man litet mer pengar och kan tänka sig bo mer ”Mångkulturellt” så går det att finna okej boenden i Aspudden, Gröndal, hägersten, Solna, Sundbyberg och många andra ställen. Vissa är dyrare och andra billigare.

Slutsats: Du måste få ihop minst tre miljoner kronor för en liten villa/radhus/lägenhet anpassade för fyra personer. Det är bara då du har möjligheten att välja relativt fritt vart du vill bo. Det kan låta mycket men har du och din flickvän ett fast jobb är det inga problem eftersom räntorna är relativt låga. Räkna med att bo långt från stan om du vill slippa invandrare eller betala miljonbelopp för ett exklusivt boende. Kom ihåg att ett dyrt boende inte alltid är synonymt med att det är fritt från mångkultur. Det handlar snarare om hur långt du bor från stan snarare än hur mångkulturellt ditt område är i de flesta fall. Det kostar so sagt att slippa ”mångkulturen” i Stockholms län!

För mer information om priser och jämförelser: http://www.hemnet.se/

Stort tack för det utförliga svaret! (Och stort tack till alla andra som svarat!)

Liten villa i Nynäshamn eller Värmdö låter intressant och torde kunna finansieras medelst lån. Är det glesbyggt vill vi gärna ha trädgård, dvs radhus eller villa, men även hyresrätt, typ 100 kvadrat i en Mellanösternfri statskärna kan vara aktuellt.

När jag var barn på 70-80-talet tyckte jag om Lund och Malmö där jag har släkt men är sydsverige helt borta nu om man inte vill bo bland folk från Mellanöstern och Afrika?

Hur är det i norr? (Vill egentligen inte diskutera den saken här, men finns det arbeten i norr? Jag är akademiker och hoppas kunna arbeta som universitets eller gymnasielärare. Min flickvän siktar också på ett läraryrke när hon lärt sig svenska eller på en international school.)
Citera
2007-12-31, 15:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbywalker
Stort tack för det utförliga svaret! (Och stort tack till alla andra som svarat!)

Liten villa i Nynäshamn eller Värmdö låter intressant och torde kunna finansieras medelst lån. Är det glesbyggt vill vi gärna ha trädgård, dvs radhus eller villa, men även hyresrätt, typ 100 kvadrat i en Mellanösternfri statskärna kan vara aktuellt.

När jag var barn på 70-80-talet tyckte jag om Lund och Malmö där jag har släkt men är sydsverige helt borta nu om man inte vill bo bland folk från Mellanöstern och Afrika?
Hur är det i norr? (Vill egentligen inte diskutera den saken här, men finns det arbeten i norr? Jag är akademiker och hoppas kunna arbeta som universitets eller gymnasielärare. Min flickvän siktar också på ett läraryrke när hon lärt sig svenska eller på en international school.)

Det är i Skåne det händer, bor inte % mer blattar här än någon annanstans.
(Nej,jag räknar inte norrland som något normalt alternativ att bo)

Dessutom så är det ju en helt annan "stämning" i södern. Mer avslappnat. Dvs folk går inte runt som om dom hade ett uppfällt paraply i analen. Förmodligen så är det väl närheten till kontinenten som gör att det är mer "kosmopolitiskt" här nere.
Citera
2007-12-31, 15:47
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:

Du begår ett misstag att flytta tillbaka till Sverige. Många svenskar är i startgroparna att flytta från Sverige medan du väljer att flytta tillbaka. Tänk på att sossarna kommer antagligen vinna 2010. Detta innbär enorma skatter och massinvandring av araber. Satsa på ett mer stabilt land t.ex. Schweiz eller liknanade. Du kommer att ångra att du flyttade till Sverige, speciellt när du är van att utomlands. Räkna med i framtiden att Sverige kommer knappt vara beboeligt och pengar i landet kommer inte sitta säkra. Vad du än gör se till att ha så mycket av ditt kapital i något annat land än Sverige oavsett om du flyttar hit eller inte.

Du gör dig själv en björntjänst genom att flytta till Sverige.
Citera
2007-12-31, 16:59
Medlem
Norrmannens avatar
PAJALA
Citera
2007-12-31, 19:59
Medlem
undvik storstäder.

om skälet för att flytta hem är att gå i svensk skola så misstar du dig grovt.svensk skola är på dekis hårt och tappar hårt mot andra länder.skolorna är fulla med neger ungar och arabkids som knappt snackar svenska.

flytta till norra delen av landet där klimatet är hårdare och billigare att bo.

araberna,juggarna,somalierna,afghanerna och alla andra nyinflyttade raser dominerar snart i alla städer söder om uppsala.
Citera
2007-12-31, 22:34
Bannlyst
Du vill nog inte bosätta dig i något av följande områden:

Citat:
Ranking Kommun Område
1 Malmö Södra Rosengård
2 Malmö Möllevången
3 Göteborg Hammarkullen
4 Göteborg Hjällbo
5 Göteborg Gårdstensberget
6 Göteborg Ö Bergsjön
7 Malmö Nydala
8 Malmö Norra Rosengård
9 Stockholm Hjulsta
10 Stockholm Södra Rinkeby
11 Stockholm Norra Rinkeby
12 Södertälje Hovsjö
13 Eskilstuna Råbergstorp
14 Helsingborg Högaborg V
15 Helsingborg Furutorp
16 Stockholm Husby
17 Botkyrka Fittja
18 Karlskrona Kungsmarken
19 Örebro Mikael 64
20 Malmö Sofielund
21 Göteborg V Bergsjön
22 Göteborg N Biskopsgården
23 Linköping Ryd 3
24 Stockholm Norra Tensta
25 Linköping Ryd 2
26 Gävle Öster
27 Malmö Holma
28 Malmö Gullvik
29 Trollhättan Kronogård N
30 Stockholm Södra Tensta
31 Botkyrka Alby
32 Landskrona Landskrona 4
33 Helsingborg Högaborg Ö
34 Malmö AugustenborgLönng.
35 Örebro Längbro 42
36 Norrköping Hageby NO
37 Skövde Ryds Centrum
38 Trollhättan Kronogård S
39 Örebro Mikael 63
40 Norrköping Hageby SO
41 Malmö Nobeltorget
42 Vänersborg Vänersborg 19
43 Landskrona Landskrona 12
44 Örebro Mikael 74
45 Huddinge Vårby
46 Landskrona Landskrona 5
47 Örebro Mikael 68
48 Malmö Värnhem
49 Göteborg Lövgärdet
50 Jönköping Ljungarums 3
51 Trollhättan Lextorp N
52 Örebro Mikael 62
53 Göteborg S Biskopsgården
54 Malmö Kroksbäck
55 Eskilstuna Fröslunda-Tallåsparken
56 Borås HässleholmenFjärding
57 Helsingborg Närlunda
58 Uppsala Norra Gottsunda
59 Huddinge V Flemingsb-Hs
60 Borås Norrby Billdalsgatan
61 Malmö Heleneholm
62 Västerås Vallby S
63 Eskilstuna Årby
64 Örebro Längbro 45
65 Norrköping Navestad Ringarna
66 Sundsvall Nacksta mellersta
67 Landskrona Landskrona 3
68 Västerås Råby S
69 Eskilstuna FröslundaBjörkhultsvägen
70 Örebro Längbro 43
71 Gävle Andersberg 1
72 Halmstad Martin Luther 13
73 Linköping Ryd 4
74 Linköping Skäggetorp 2
75 Norrköping Hageby NV
76 Kristianstad Gamlegården Södra
77 Norrköping Marielund NO
78 Botkyrka Norsborg
79 Helsingborg Filborna-Fredriksdal Ö
80 Kristianstad Gamlegården Norra
81 Uddevalla Bäve 7
82 Gävle Sätra 3
83 Malmö Bellevuegården
84 Halmstad Martin Luther 12
85 Nyköping Västra Brandkärr
86 Göteborg Eriksbo
87 Linköping Skäggetorp 1
88 Eskilstuna Nyfors Centrum
89 Södertälje Ronna
90 Helsingborg Filborna-Drottninghög V
91 Växjö Växjö Maria 5
92 Jönköping Ljungarums 4
93 Borås Hulta Västra
94 Uppsala Västra Gottsunda
95 Stockholm Skärholmen
96 Helsingborg Filborna-Drottninghög Ö
97 Sandviken Sandviken 13
98 Trollhättan Sylte N
99 Landskrona Landskrona 8
100 Uppsala Södra Valsätra
101 Sala Åkra
102 Linköping Berga 3
103 Jönköping Kristina 10
104 Södertälje Geneta
105 Västerås Bäckby centrala
106 Borås Norrby Spinnaren
107 Västerås Pettersberg
108 Kalmar Kalmar 21
109 Borås Sjöboklintområdet
110 Uddevalla Bäve 8
111 Landskrona Landskrona 6
112 Borlänge Borlänge 12
113 Norrköping Nordantill NV
114 Sundsvall Nacksta V
115 Linköping Skäggetorp 5
116 Borås Sjöbo Torg
117 Hässleholm Hässleholm 11
118 Lund Norra Lund
119 Norrköping Ektorp-Strömbacken
120 Borås Sjöbo-Nolhaga
121 Köping Nygård-Skogsbrynet
122 Åstorp Åstorp 5
123 Norrköping Hageby SV
124 Jönköping Ljungarums 5
125 Eskilstuna Ärsta
126 Landskrona Landskrona 7
127 Kristianstad Österäng Södra
128 Malmö Lindängen
129 Växjö Växjö Maria 3
130 Sollentuna Sollentuna C
131 Söderhamn Söderhamn V
132 Göteborg S Kortedala
133 Sandviken Sandviken 2
134 Hässleholm Hässleholm 6
135 Gävle Nordost
136 Borås Göta
137 Eslöv Eslöv 5
138 Timrå Timrå-Tallnäs
139 Göteborg Grevegården
140 Kalmar Kalmar 20
141 Nyköping Östra Brandkärr
142 Eskilstuna Forsbomsvreten
143 Eskilstuna Skiftinge-Sahl
144 Ronneby Espedalen
145 Linköping Skäggetorp 4
146 Katrineholm Katrineholm 2
147 Eskilstuna Västermalm
148 Hallstahammar Nibble
149 Borlänge Borlänge 25
150 Malmö Kirsebergsstaden
151 Västerås Hammarby
152 Helsingborg Raus 6-Planteringen N
153 Katrineholm Nävertorp 2
154 Kristianstad Charlottesborg-Härlöv
155 Nybro Nybro 3
156 Malmö Segevång
157 Helsingborg Raus 5-Planteringen S
Citera
2007-12-31, 23:04
Bannlyst
Citat:
Hej allesammans,

jag har bott utomlands i tio är och planerar nu att flytta hem till Sverige som jag inte längre vet så mycket om. Valet av ort beror givetvis på en mängd faktorer, arbete etc. Men för mig och min flickvän (som kommer från ett västeuropeiskt land och inte pratar svenska så bra ännu) så är en mycket viktig faktor att vi slipper invandrare från Mellanöstern och även Afrika. (En annan faktor är att vi inte har råd att bosätta oss i Djursholm och knappast ens i Stockholms innerstad.) Frågan gäller alltså vilka trevliga platser det finns i Sverige där man slipper invandrare från Mellanöstern och Afrika? Invandrare från Västeuropa, polacker, finnar, samt asiater och eventuellt latinos ser vi inte som något negativt, tvärtom kanske detta kan underlätta för min flickvän. Det är också bra om orten är barnvänlig.

Tacksam för svar.

I dagens Sverige kommer du inte undan arabifieringen och afrikaniseringen i våra städer, om du vill lindra symptomen av denna ofrivilliga kulturberikning så skall du välja antingen bostadsrätter i svenskdominerade bostadsrättsföreningar eller köpa en villa strax utanför staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in