Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-30, 15:18
Medlem
Hejsan

köpte för ett par månader sen en laptop som enligt mig har bra prestanda
amd 64 athlonX2 2048mb ram nvidia grafik som ska kunna motsvara 512mb med hjälp av ram minnet. Problemet är att när jag ska spela de nyaste spelen på den så bara laggar de.....spelet startar men inget flyter som de ska...vad kan detta bero på ?? har ställt ner upplösningen på spelen!!

Mvh

Mazterman
Citera
2007-12-30, 16:07
Medlem
Hur mycket kostade den? vilket grafikkort har den? vilken processor? Att den har nvidia grafik med 512mb delat låter inte bra, den är nog för dålig för att spelas med höga inställningar på.
Citera
2007-12-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Hur mycket kostade den? vilket grafikkort har den? vilken processor? Att den har nvidia grafik med 512mb delat låter inte bra, den är nog för dålig för att spelas med höga inställningar på.

datorn kostade 11000 processor skrev jag ju....grafik är nvidia MCP67M
Citera
2007-12-30, 16:29
Medlem
merlin2s avatar
du har grafikkort som motsvarar intel på stationära, alltså intern grafik (inte dedikated grafikkort), grafikkort lånar minne från ram. detta ska man inte ha om man ska spela utan man ska dedikated minne, alltså att ram-minnet har sitt minne och grafikkortet har sitt minne (grafikkortets minne är dedikerad).

mao, du kommer sällan klara av de nyaste spelen då ditt grafikkort är .
detta oavsett vad du sätter att grafikkortet ska ha för minne.

ps, nästa gång du köper laptop, lyssna inte på försäljaren utan fråga oss flashbackare !!!
Citera
2007-12-30, 16:30
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazterman
Hejsan

köpte för ett par månader sen en laptop som enligt mig har bra prestanda
amd 64 athlonX2 2048mb ram nvidia grafik som ska kunna motsvara 512mb med hjälp av ram minnet. Problemet är att när jag ska spela de nyaste spelen på den så bara laggar de.....spelet startar men inget flyter som de ska...vad kan detta bero på ?? har ställt ner upplösningen på spelen!!

Mvh

Mazterman

Där har du troligen haken. Grafikchipet använder sig av datorns ramminne, som är trött i jämförelse med det minne som sitter på "riktiga" grafikkort.

Upplösningen spelar knappast någon större roll, spelet lär använda samma texturer oberoende av denna. Det är när kortet ska skyffla stora mängder texturdata till grafikprocessorn det gör sig gällande att ditt grafikchip använder sig av ramminnet att lagra texturer i istället för det betydligt mycket snabbare minne som är brukligt.
Upplösningen hade varit en bidragande faktor om det var grafikprocessorn som var flaskhalsen.

Jag hade väl kollat om det finns några lågupplösta texturer man kan köra, så det inte blir så stora datamängder att hantera. Leta efter options i stil med "Graphic detail level" och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in