2008-12-09, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det skrevs nog in i moderatorhandboken samma dag han postade inlägget.

Du menar detta;
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men givetvis bör vi informera den som angripits om vad som sagts och skrivits.

admin
Citera
2008-12-09, 14:31
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Du menar detta;
Yupp.
Citera
2008-12-09, 15:04
Medlem
Snövits avatar
Det står i handboken.
Citera
2008-12-09, 15:50
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Jag har blivit mordhotad här och mod ställde upp direkt med loggar och så ifall jag skulle vilja anmäla. Tog dock inte hot från en, vad jag tror var, fräknig 18åring med helt för mycket WoW i bagaget, på allvar.

Vad menar du med att mod ställde upp med loggar?
Citera
2008-12-09, 16:15
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Vad menar du med att mod ställde upp med loggar?

Mods ser inte loggar men jag kan gissa att mordhotet raderades och att någon moderator återgav det till den hotade.
Citera
2008-12-09, 18:53
Medlem
sebnies avatar
Allra bäst hade varit en "outningsfunktion", där mod kan när han/hon ser en outning/personangrepp, klicka på en knapp.

Moderator får då fylla i dessa uppgifter:
Nick på person som outas. [textruta]
Tillåt åtgärdspoll [kryssruta]
[OK-knapp]

Ett pm skickas då med inlägget som kopia, till personen ifråga. Inlägget mjuk-raderas sedan.

I PM:et finns en länk: "Inlägget ovan är en outning jag tillåter" och en länk "Inlägget ovan är en outning jag INTE accepterar, ta bort inlägget"

Om moderaton kryssade i "Tillåt åtgärdspoll", så finns även denna länk:
"Inlägget ovan är en outning jag INTE accepterar, ta bort inlägget och starta åtgärdspoll"

När den outade användaren klickar på den första länken, så återställs inlägget, och inget mer händer.
När den outade användaren klickar på den andra länken, så händer inget, dvs inlägget är fortfarande borttaget, men länkarna räknas som "användna".
Om den outade användaren väljer att klicka på den tredje länken, så tas inlägget bort, och sedan är det en bot (låt oss kalla den för "Outbot") som startar en åtgärdspoll i outlaw.

Efter låt oss säga 14 dagar så blir länkarna värdelösa, och default är att inlägget tas bort helt enkelt.

Tanken med kryssrutan är att om moderatorn tycker outningen är så svag karaktär att en åtgärdspoll inte är nödvändlig, så kan moderatorn välja att inte kryssa i kryssrutan. Den outade användaren kan i ett sådant fall bara välja om inlägget ska vara kvar eller inte.

Hela tanken med systemet är att den utsatte användaren ska få välja om inlägget är en outning. Observera att den utsatte användaren bara får välja i andra hand, dvs först avgör en moderator:

Om inlägget är att bedöma som en outning/personangrepp över huvud taget.
Och om inlägget är av sådan allvarlig karaktär att det ska vara möjligt att starta åtgärdspoll.

Sedan är det användaren som väljer:
Om det var en tillåten outning som ska få vara kvar.
Om det var en otillåten outning som ska tas bort, men användaren förlåter skribenten.
Och om moderator har möjliggjort detta, så kan användaren också välja att ta bort inlägget och starta åtgärdspoll.

(Sedan röstar modsen som vanlig, och även om slutanvändaren har valt att starta åtgärdspoll så kan det mycket väl vara så att modsen röstar för ingen åtgärd vilket får samma effekt som den andra länken)
Senast redigerad av sebnie 2008-12-09 kl. 19:00.
Citera
2008-12-09, 18:59
Medlem
tältpinnes avatar
Oklart om detta nämnts i tråden, men vore det inte förträffligt om man som outad erbjöds möjligheten att få hela sin inläggshistorik raderad från forumet? det hindrar ju åtminstone att en illasinnad person med vetskap om vilket namn som döljer sig bakom en användare kan ta reda på pikanta detaljer om denna. Tänk narkotika, prostitution, ekonomiska förehavanden etc.
Citera
2008-12-09, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Oklart om detta nämnts i tråden, men vore det inte förträffligt om man som outad erbjöds möjligheten att få hela sin inläggshistorik raderad från forumet?

Ingen dålig idé. Hur ska det gå till hade du tänkt?
Citera
2008-12-09, 19:33
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Ingen dålig idé. Hur ska det gå till hade du tänkt?

Nu är ju jag inte insatt i hur lätt forumets gränssnitt tillåter admin el. dyl. att ta bort en användares samtliga inlägg, men jag kan inte tänka mig att det är särskilt omständigt. Problemet ligger ju givetvis i att en hel del diskussion kan bli förstörd, eller åtminstone illa tilltygad, om inlägg som refereras till plötsligt försvinner. Dessutom kanske det finns svårigheter i att ta bort citerade inlägg, då man ju förmodligen måste sitta manuellt och redigera andra användares inlägg. Att hitta dessa citerade stycken kan iofs säkert göras genom någon finurlig söksträng.
Citera
2008-12-09, 19:37
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Oklart om detta nämnts i tråden, men vore det inte förträffligt om man som outad erbjöds möjligheten att få hela sin inläggshistorik raderad från forumet? det hindrar ju åtminstone att en illasinnad person med vetskap om vilket namn som döljer sig bakom en användare kan ta reda på pikanta detaljer om denna. Tänk narkotika, prostitution, ekonomiska förehavanden etc.

Det funkar inte. Då skulle man om man vill bli av med sina inlägg bara be en polare att regga sig och outa en. Behöver inte ens outas med ens riktiga namn och liknande.

Om man blir outad så har man brustit själv någonstans. Det är ansvar som man själv får ta och jag anser nog att FB gör allt som kan krävas för att hjälpa folk att förbli anonyma. Snackar man mycket om sig själv och sin egen situation så får man räkna med att folk som känner en inser vem man är. Så ansvaret ligger först och främst hos en själv.
Citera
2008-12-09, 21:32
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det funkar inte. Då skulle man om man vill bli av med sina inlägg bara be en polare att regga sig och outa en. Behöver inte ens outas med ens riktiga namn och liknande.

Om man blir outad så har man brustit själv någonstans. Det är ansvar som man själv får ta och jag anser nog att FB gör allt som kan krävas för att hjälpa folk att förbli anonyma. Snackar man mycket om sig själv och sin egen situation så får man räkna med att folk som känner en inser vem man är. Så ansvaret ligger först och främst hos en själv.
+1 Detta skulle missbrukas som fan är jag helt övertygad om. Och Flashbacks trådar skulle vara ett minne blott iom alla hål i trådarna när en användares tusentals inlägg försvann. Samtidigt skulle det öppna upp för oförsiktighet, "man kan ju ändå få allt raderat".
Citera
2009-01-10, 01:01
Bannlyst
Om jag blir outad - Så vill jag strikt veta vad personen har skrivit och inlägget vill jag se.

Detta tycker jag som admin har skrivit att det ska finnas i moderatorhandboken att ni ska meddela träffad medlem när den har blivit outad.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=9423700&postcount=17

1.06 tycker jag är den viktigaste regeln av alla förutom narkotika regeln. Jag tycker moderatorerna och admin ska begära hårda straff på detta om någon blir outad.

Flashback är Sveriges största sida och här skrivs mycket känsliga saker bland medlemmarna och jag tror knappast någon vill bli outad. Här inne finns det 4 st som jag ska skulle kunna uppge namn och allting på. Men för att vara en schysst kamrat så håller jag käften och låter dom köra sitt race här inne.

En annan sak som inte har med detta att göra, men ändå. Om en användare får en tillsägelse. Hur vet får användaren reda på det? Jag gjorde en RP där jag blev outad och användaren fick en tillsägelse, hur blir användaren informerad om detta, är det via PM eller vad?

Sen tycker jag. Hur allvarligt det än är, eller om det bara är en "liten" outing så ska användaren stängas av en vecka om det är första gången osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in