2007-12-29, 12:37
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Nej men jag blev dömd för brott av normalgraden.....kanske inte borde behövt betalt allt men så blev det.....
Åklagren yrkade på ett längre fängelsestraff så jag fann det nog vettigt att nöjdförklara domen.
I detta mål så blev en kamrat till mig oskyldigt dömd...det vet jag med 100% säkerhet.....
Det är lite invecklat det här, men han ville inte heller överklaga ...kom oxå billigt undan....men ett av brotten som han blev dömd för var han helt oskyldig till

Du blev alltså inte frikänd alls och därmed var statens återkrav på försvarskostnaderna inte så konstiga. Att rätten valde en annan rubricering än åklagaren är inget ovanligt.
Citera
2007-12-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eccentric
Huruvida staten brukar driva civila mål för att t ex driva in kostnader för rättegång etc är jag osäker på, men jag skulle inte tro att det är vanligt. I USA är det nog säkert vanligare.

Enligt artikeln jag läste om carlifonien fick jag intrycket att så inte är fallet. Det är därför det i USA är så vanligt med advokater som är beredda på att driva skitmål med procent på eventuellt skadestånd som enda ersättning. Man har s.a.s. inget att förlora som målsägande. Det har blivit ett problem för det amerikanska rättsväsendet.
Citera
2007-12-29, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Enligt artikeln jag läste om carlifonien fick jag intrycket att så inte är fallet. Det är därför det i USA är så vanligt med advokater som är beredda på att driva skitmål med procent på eventuellt skadestånd som enda ersättning. Man har s.a.s. inget att förlora som målsägande. Det har blivit ett problem för det amerikanska rättsväsendet.
Men knappast något vi behöver vara oroliga för i Sverige, förmodar jag. Här är det den förlorande parten som betalar rättegångskostnaden.
Citera
2007-12-29, 15:16
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Du blev alltså inte frikänd alls och därmed var statens återkrav på försvarskostnaderna inte så konstiga. Att rätten valde en annan rubricering än åklagaren är inget ovanligt.
Nej det händer väl titt som tätt.....men skillnaden var ju givetvis viktig.....
Villkorlig dom i stället för fängelse i drygt ett år..
Men hursomhelst.....vad mer intresseant är hur ofta de åtalde blir oskyldigt dömda.
Var helt övertygad om att min kamrat skulle bli frikänd....fanns inga bevis ....bara en stark misstanke....
Till och med åklagaren sade i sin slutplädering att bevisningen var svag
Citera
2007-12-29, 16:39
Medlem
Hur vet du att han var oskyldig då?
Citera
2007-12-29, 20:36
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Hur vet du att han var oskyldig då?
Det var ju min målskamrat.....åtalde för samma brott
Citera
2007-12-29, 21:25
Medlem
Så du var skyldig då men klarade dig?
Citera
2007-12-29, 23:13
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Så du var skyldig då men klarade dig?
åtalsrubriceringen var grovt brott.......men rätten fann det inte vara visat i den utsräckning åklagaren menade....
Därför kunde inte döma mig för grov brottslighet ...i det här fallet minimum 6 månaders fängelse
Citera
2008-10-01, 20:44
Medlem
Utopia.s avatar
Bumpar och snor den här tråden eftersom den hade ett så bra namn

Sitter misstänkt för skadegörelse och har nekat. Jag studerar och har därför ingen inkomst, men funderade på att skaffa ett extrajobb för att kunna få ihop lite pengar tills domedagen Lite rädd för att dra på mig stora rättegångskostnader om jag förlorar målet, alternativt öka dagsböternas belopp. Det senare är jag iofs inte så orolig för, men har ingen alls koll på rättgångskostnaderna. Säg att jag tjänar 3000 spänn i månaden + får studiebidrag, kommer jag att dra på mig stora skulder i rättegångskostnader isåfall? Borde jag undvika att skaffa jobb och då hoppas att allting stannar på staten?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in