2007-12-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Det är naturligtvis helt åt helvetet att polisen inte kan garantera Rinkebyborna en fungerande kollektivtrafik på grund av ordningsproblem. Att det sedan SL totalt verkar skita i att ordna ersättningsbusssar är ingenting annat än rasism.

Är det inte bara så enkelt att SL inte kan garantera chaufförernas säkerhet?
Citera
2007-12-28, 14:29
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är det inte bara så enkelt att SL inte kan garantera chaufförernas säkerhet?

Varför skulle de inte kunna det? Har SL förklarat hela Rinkeby en krigszon helt plötsligt?
Citera
2007-12-28, 14:34
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Det är naturligtvis helt åt helvetet att polisen inte kan garantera Rinkebyborna en fungerande kollektivtrafik på grund av ordningsproblem. Att det sedan SL totalt verkar skita i att ordna ersättningsbusssar är ingenting annat än rasism.

Öhh..I vad ser du rasismen här?
Kör inte många blattar dessa bussar vars skyddsombud satt stopp för att trafikera dessa berikande områden?
Citera
2007-12-28, 14:42
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Öhh..I vad ser du rasismen här?
Kör inte många blattar dessa bussar vars skyddsombud satt stopp för att trafikera dessa berikande områden?

Det skulle aldrig accepteras i ett annat sammanhang. För att det är Rinkeby så ligger tröskeln tydligen lägre. Det är särbehandling baserad på en syn på Rinkebyborna som mindre värda. Eftersom det finns en etnisk dimension så ligger rasismbegreppet nära att använda.
Citera
2007-12-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ahh... Så måste det vara, SL är rasistiskt. Vilken tur att det finns klarsynta människor som kan förklara hur det egentligen ligger till.

Det jag dock håller med om är att polisen borde ges resurser för att kunna styra upp liknande problem. Men det övriga du skriver är konfliktskapande trams.
Citera
2007-12-28, 14:55
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Det skulle aldrig accepteras i ett annat sammanhang. För att det är Rinkeby så ligger tröskeln tydligen lägre. Det är särbehandling baserad på en syn på Rinkebyborna som mindre värda. Eftersom det finns en etnisk dimension så ligger rasismbegreppet nära att använda.

Hotbilden här mot förarna är reell och har inget med rasism att göra. (Fö vilken \"ras\" består rinkebyarna av?)

Om tex eksjöborna betedde sig likadant mot kollektivtrafiken skulle jag tro att SL skulle göra samma bedömning även där.
Citera
2007-12-28, 15:14
Medlem
Kingfishers avatar
Citat:

Men snälla, eftersom dessa attacker på viktiga samhällsfunktioner aldrig kommer att ske i ett etniskt svenskt område så kommer jag aldrig att kunna bevisa för dig hur fel du har. Men jag blir väldigt arg när invandrare ska börja vråla rasism efter mångkulturella fenomen. Det fan inte svenskarnas fel att vissa blattar inte håller sig på mattan.

Fast visst har rinkebybor ett dåligt rykte men jag anser att det finns mycket goda grunder till detta.
Citera
2007-12-28, 15:24
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Att se ett vidrigt blattesvin som esbati försöka bortförklara sina rasfränders angrepp på tunnelbanan är travesti.

På tal om hotbild, på aktuellt så intervjuade dom en etnisk svensk som satt i luckan på rinkebys ap-station.
Hur i helvete kan man ta ett sånt jobb? Arma jävel säger jag bara. Satt han där frivilligt, eller fanns inte nån annan lucka i nåt civilicerat område att välja?
Borde inte blattar sitta i blatteluckorna ?

Att den svennen löper stor risk för våld och allmän abuse, råder väl ingen tvekan om. Blatten hoppar mycket sällan på sin medblatte.

Edit:
Nåt säger mig att risken är ganska stor att det satt en svenne i luckan under "krisen" som nyss var. Hade det suttit en blatte där så hade risken varit betydligt mindre.
Citera
2007-12-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Att se ett vidrigt blattesvin som esbati försöka bortförklara sina rasfränders angrepp på tunnelbanan är travesti.

På tal om hotbild, på aktuellt så intervjuade dom en etnisk svensk som satt i luckan på rinkebys ap-station.
Hur i helvete kan man ta ett sånt jobb? Arma jävel säger jag bara. Satt han där frivilligt, eller fanns inte nån annan lucka i nåt civilicerat område att välja?
Borde inte blattar sitta i blatteluckorna ?

Att den svennen löper stor risk för våld och allmän abuse, råder väl ingen tvekan om. Blatten hoppar mycket sällan på sin medblatte.

Edit:
Nåt säger mig att risken är ganska stor att det satt en svenne i luckan under "krisen" som nyss var. Hade det suttit en blatte där så hade risken varit betydligt mindre.
´

Förmodligen började allt med att svennen i luckan nekade bruschorna att åka gratis.
Citera
2007-12-28, 15:49
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Hotbilden här mot förarna är reell och har inget med rasism att göra. (Fö vilken \"ras\" består rinkebyarna av?)

Om tex eksjöborna betedde sig likadant mot kollektivtrafiken skulle jag tro att SL skulle göra samma bedömning även där.

Nej, det är ju just det de inte kommer göra. Det körs ju SL-trafik till och från fotbollsderbyn och det är knappast farbror konstapeln som sätter sig bakom ratten. Att man som SL-förare utsätts för risker torde inte vara ett skäl för att förbjuda arbetet. Därtill är det ju ingen som har stängt av kollektivtrafiken i Spånga i allmänhet utan man har stängt av Rinkebys tunnelbanestation. Det hinder i framkomlighet - särskilt under julhelgen - som det innebär hade man GARANTERAT sett sig tvingade att kompensera någon annanstans.
Citera
2007-12-28, 15:59
Bannlyst
För en gångs skull håller jag med om nästan allt som Ignatius 1 skriver.
Citera
2007-12-28, 16:05
Medlem
Det är ju viss skillnad på ungdomsgäng i Rinkeby och fotbollssupportrar på väg ifrån ett derby. Dessutom är det endast en engångsföreteelse för föraren ofta.

Tänk att uppleva en hotbild en gång under kontrollerade former, jämfört med att sitta ensam i en lucka och råka ut för negativa erfarenheter flera gånger. Ungefär som skillnaden mellan att bli sparkad en gång och att bli sparkad upprepade gånger, eller att bli mobbad en dag i skolan och att bli mobbad under en hel termin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in