2007-12-27, 18:27
Medlem
Jag har träffat en av snutarna som var

på det jobbet. Han bekräftade att Vreeswijk var rosenrasande och hade knivat transorna.
Citera
2008-10-01, 19:14
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Hörde följande av en lumparpolare som hade en släkting som bodde granne med Cornelis: A-lagsparty i hans lägenhet mest hela tiden.

Hört av en annan kompis: Kompisens farsa hade injicerat amfetamin tillsammans med Cornelis anno dazumal.

.

Cornelis och amfetamin? Går inte ihop.
Citera
2008-10-01, 19:24
Medlem
uffeks avatar
Cornelis Vreeswijk.Hursom Don Quixote åker på en Blåsning

http://www.youtube.com/watch?v=wElqOVQAROc
Citera
2008-10-01, 19:33
Medlem
I nån av biografierna jag läst står det om amfetaminet. Han sysslade tydligen med det i perioder, och försökte en gång hoppa från taket om jag minns rätt
Citera
2008-10-01, 19:50
Medlem
Kid dynamites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eati Traw
.

OT, men för er som är Cornelis-fans så kan jag mycket varmt rekommendera "Ett bluesliv, berättelsen om Cornelis Vreeswijk" av Klas Gustafson. Mycket bra, en sträckläsningsbok.

I den boken beskrivs ganska ingående hur Cornelis tar en taxi o plockar upp två horor för lite efterfest. Väl i sängen så visar det sig ju att damerna i fråga är transor o Cornelis blir rasande. Kökskniven åker fram o ett par skråmor blir det på de löpande ludren. Har ju bokjäkeln liggandes bredvid mig här, men jag orkar inte bläddra fram nån info om påföljd o dyl.
Citera
2008-10-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid dynamite
I den boken beskrivs ganska ingående hur Cornelis tar en taxi o plockar upp två horor för lite efterfest. Väl i sängen så visar det sig ju att damerna i fråga är transor o Cornelis blir rasande. Kökskniven åker fram o ett par skråmor blir det på de löpande ludren. Har ju bokjäkeln liggandes bredvid mig här, men jag orkar inte bläddra fram nån info om påföljd o dyl.

Var det inte en yxa han använde på transorna? Är inte säker men det har hävdats att så var fallet.
1975 dömdes Cornelis till fängelse för misshandel av författaren Arvid Rundberg. Stod mycket i tidningarna om detta när en annan var tonåring.
Citera
2008-10-01, 21:05
Medlem
Kid dynamites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Var det inte en yxa han använde på transorna? Är inte säker men det har hävdats att så var fallet.
1975 dömdes Cornelis till fängelse för misshandel av författaren Arvid Rundberg. Stod mycket i tidningarna om detta när en annan var tonåring.

är lite halvsäker på att det var en kniv faktiskt. Dock har jag boken redo så jag ska ta o leta reda på rätt kapitel så fort fotbollen är slut på tv.
Citera
2008-10-01, 21:12
Medlem
Arasalls avatar
En av transorna fick bara storsmörj så vitt jag minns, han/hon råkade ha en dotter som gick i min klass då - hon berättade alltihopa och var ganska öppen med att hennes farsa var som han var. Hon var mer stolt över att det var just Cornelis som farsan fick stryk av
Citera
2008-10-01, 21:14
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid dynamite
är lite halvsäker på att det var en kniv faktiskt. Dock har jag boken redo så jag ska ta o leta reda på rätt kapitel så fort fotbollen är slut på tv.

Från Wikipedia:

Citat:
I maj 1975 dömdes han till en månads fängelse för misshandel och olaga hot. Bakgrunden var att han hade raggat upp två tjejer och tagit med sig dem till sin lägenhet. Men där hade det visat sig att de två var transvestiter och Cornelis hade blivit så förbannad att han tagit fram en kökskniv och sagt åt dem att försvinna. Den ena mannen blev lindrigt knivskuren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Vreeswijk#Cornelis_som_f.C3.A4ngelsekund

Gustafsons bok återfinns i källförteckningen.
Citera
2008-10-01, 21:34
Medlem
Kid dynamites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Från Wikipedia:

Gustafsons bok återfinns i källförteckningen.

men då var jag ju rätt ute då. Jag tycker vi litar på wikipedia så jag slipper läsa på i boken
Citera
2008-10-01, 22:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
Cornelis och amfetamin? Går inte ihop.
Jodå,han gick hårt på det periodvis.
Citera
2008-10-01, 22:06
Medlem
Kingen_kings avatar
I svts lysande dokumentär så är en av transorna med och ger sin verision av det hela.

Dan efter det hände flydde han till holland för att få lugn och ro och möttes på flygplatsen av krigsrubriker om sin lilla fadäs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in