2008-02-03, 11:33
Medlem
Kör ihop ett antal startlekar Magic: The Gathering med ett par polare så ska du se att allt blir bra!
Citera
2008-02-05, 09:40
Medlem
Själv gillar jag Canasta, Gin Rummy, Spader och tvåmannawhist.
Jag orkar inte skriva ner reglerna här, men de är nog inte så svåra att komma över på internet.
Citera
2008-02-05, 10:20
Medlem
Fyrmans whist är nog favoriten tillsammans med hjärter, är man 3 eller fler funkar plump fint också. För två man så är det vändåtta eller gin rummy som gäller.
Citera
2008-02-05, 20:36
Medlem
manwhor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Skat eller bridge är de roligaste, men de är svåra att lära sig.

Annars är ju hjärter väldigt okomplicerat men roligt. Ett stickspel för 4, där man ska undvika att ta hjärterkort, som ger en poäng styck, och spader dam ger 13 poäng. Ruter knekt ger 10 minus. Den som kommer först till 100 förlorar, medan den som har minst vinner.

När man börjar får man i första omgången sända 3 valfria kort till höger, sedan till vänster, sedan till den mittemot, och i fjärde omgången måste man behålla alla själv.

Den som har spader 2 måste i första sticket lägga den, första sticket är alltså alltid ett spaderstick, och är man renons får man inte saka hjärterkort eller spader dam.

Om man har väldigt dåliga kort, och tar alla poäng (utom ruter) så får man välja: antingen ge 26+ till alla andra eller 26- till sig själv. Att ta alla poäng kallas slam, men misslyckas man, och tar t.ex. alla utom ett poänggivande kort så sitter man i skiten.

Ursäkta mig, vill inte hoppa på nån här.
Men vart fan kom rutern in i leken?
Poäng på hjärter och spader dam.
Minus poäng på ruter , det låter ju så dumt så det måste ju bara en stockholmare ha kommit på...
Citera
2008-02-12, 21:08
Medlem
Hoegbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CruMunger
Chicago

Chicago är grymt kul. Sist jag spelade det, i fredags, gick det grymt bra för mig.

Ett spel som är skitkul, men som jag har stora problem med, är Plump (även kallat Beredskap).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Plump

Tror jag är ibland de sämsta i Sverige på det spelet. Om man får 18 plumpar av ca 25 möjliga har man fan stora problem.
Citera
2008-02-13, 07:19
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Ingen som nämt UNO? Kanske lite trist i längden, men funkar som fyllespel. En klunk per upplockat kort.
Citera
2008-02-13, 11:21
Medlem
MetalHearts avatar
"Gloom" är ju grymt kul. Varje spelare har en familj, som man ska förmå att ta livet av sig. Sen gäller det att hålla dom andra familjerna lyckliga så att dom inte tar av sig livet först.

Kolla in det på http://www.boardgamegeek.com/game/12692

Och skip-bo är ju en annan gammal goding, av samma skapare som UNO. Finns att köpa för en hundring på dom flesta leksaksaffärer.

Såg att du ville ha spel för "vanlig" kortlek. Då är ju "500" sjukt kul. Finns regler på http://www.kortspel.net/femhundra.htm
Citera
2008-02-19, 13:53
Medlem
Drunkpunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Ingen som nämt UNO? Kanske lite trist i längden, men funkar som fyllespel. En klunk per upplockat kort.
Uno is the shit
Citera
2008-02-19, 16:18
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkpunk
Uno is the shit

Eller vändåtta, om man spelar med en vanlig kortlek...

Ett annat roligt spel är skitgubbe (OBS inte alls samma spel som spansk skitgubbe/vändtia), ibland känt som svensk skitgubbe. Är ni fyra personer är Bridge det givna spelet, eller möjligtvis hjärter för den som är mindre hardcore. Bluffstopp (med drop) är också kul. Drop innebär att man får gömma undan kort, men om någon ser det får man plocka 3 kort + de man droppade.

Det enda kortspelet för två personer som är riktigt roligt är nog stress. Problemet är att man bara kan spela det i miljöer där man inte skäms om man skriker som en flicka. Fruktansvärt hektiskt, det är skrik och skratt och slag på högar om vartannat, rekommenderas varmt. Vill man veta reglerna är det bara att fråga närmaste tjej, dom kan det hela högen.
Citera
2008-02-19, 17:54
Medlem
u_n_mes avatar
Kan rekomendera Plump.

Vistspel där man ska förutse hur många stick man kommer ta på antalet kort man fått. Man börjar på 10 och går ner mot 1 och sedan upp till 10 igen. spelaren efter dealern får börja välja antal stick han tror hans hand kan klara av. sedan går det i tur ordning men den sista får inte välja ett antal som gör att alla valda stick går jämt upp i antal stick som finns.. (dvs någon måste alltid plumpa). Lyckas man ta rätt antal stick så sättert man en 1:a framför sin siffra.. dvs satsar man på att få 5 stick och lyckas ta 5 (inte mer ekller mindre) så får man 15 poäng och 0 = 10 osv. missar man så får man en plump = 0. Går bra att spela om pengar också om man tycker det är roligt. Dock inget kul på mindre än 3 spelare.
Citera
2008-02-19, 18:59
Medlem
Hoegbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Kan rekomendera Plump.

Vistspel där man ska förutse hur många stick man kommer ta på antalet kort man fått. Man börjar på 10 och går ner mot 1 och sedan upp till 10 igen. spelaren efter dealern får börja välja antal stick han tror hans hand kan klara av. sedan går det i tur ordning men den sista får inte välja ett antal som gör att alla valda stick går jämt upp i antal stick som finns.. (dvs någon måste alltid plumpa). Lyckas man ta rätt antal stick så sättert man en 1:a framför sin siffra.. dvs satsar man på att få 5 stick och lyckas ta 5 (inte mer ekller mindre) så får man 15 poäng och 0 = 10 osv. missar man så får man en plump = 0. Går bra att spela om pengar också om man tycker det är roligt. Dock inget kul på mindre än 3 spelare.

Plump är grymt kul. Mne tyvärr är jag värdelös på spelet eftersom jag hela tiden envisas med att jag kommer få skitmånga stick.

Så sent som i lördags fick jag 19 plumpar av 24 möjliga!
Citera
2008-02-19, 23:18
Medlem
gullgubbens avatar
På tal om plump kom jag att tänka på en rolig variant jag har stött på. Skillnaden är att alla håller upp sina kort, så man ser alla händer utom sin egen. Tror vi spelade med några andra förändringar också, typ att man inte följer färg. Man kan verkligen göra bort sig totalt. Speciellt roligt blir det för utomstånde som kan se hela härligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in