2007-12-27, 08:22
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdaLovelace
Jaså nu drar du upp överläkarföreningen, källa till uppgiften?

Jämo har du helt fräckt dragit upp också, har du läst t ex http://www.jamombud.se/news/uppsalalanslandsting.asp
http://www.jamombud.se/pressrum/miljongransknin.asp
http://www.jamombud.se/arbetslivet/faktaomloner.asp

I den sista länken bekräftar Jämo att det finns en oförklarig löneskillnad mellan män och kvinnor på 7% -alltså när man jämfört yrke för yrke, antal arbetsår osv

Det är många många organistioner som hotas med vite om de inte åtgärdar de oförklariga löneskillnaderna

Så du kan lägga ner dina jösses.

Man behöver inte vara feminist för att inse att samhället ser ut så, JÄMOs siffror baseras av riktiga siffror från SCB
Sök du där, här är ett exempel, grunden till Jämos "Fakta om löner" http://www.scb.se/templates/tableOrChart____78953.asp
dvs där "man har tagit hänsyn till skillnader i ålder, utbildning, sektor och arbetstimmar"

Läs igen, läs rätt. Jag hänvisade inte till Jämo. Jag hänvisade till de mål från AD där Jämo förde talan med samma argumentation som du och andra feminister tillämpar. Jämo förlorade! Ändå fortsätter Jämo att hävda att myndighetenen hade rätt. I andra sammanhang kallas sådant att kvälja dom.....eller på ren svenska....ett djäkla gnällande.

Ang ÖF....Google är inte svårt att använda. Men jag skall hjälpa dig:

http://www.sjukhuslakaren.se/100/index.html

Som du ser finns det långt många fler faktorer än kön som bestämmer lönen för en överläkare. Men visst, väljer man att tro på att det finns en manlig världskonspiration så kan man ju välja att tolka faktauppgifterna som att kvinnor lönediskrimineras.

Jämo:s påstående om en omotiverad löneskillnad om 7% är så dåligt underbygd att ingen tar den på allvar. Enligt SCB är löneskillnaderna mellan könen i samma yrke, ålder osv mindre än 2%. SCB erkände dock att faktaunderlaget inte var fullständigt, varför löneskillnaden antagligen var ännu lägre.

Så med en månadslön om ca 30 000 kr brutto blir statistiskt löneskillnaden ca 600 kr före skatt, efter skatt ca 300 kr. Inte mycket att bli upprörd över eller att starta ett könskrig för.
Citera
2007-12-27, 09:55
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Det finns flera som ansluter sig antifeminismen på detta forum. Nu undrar jag om det finns någon antifeminist som skulle kunna tänka sig att ansluta sig till något vi kan kalla maskulinism?

I stället för att bara läsa om att ni är anti - allt som har med feminismen att göra, skulle det vara intressant att höra hur ni vill att vårt samhälle skall fungera i stället för att ni bara pratar om hur det inte skall fungera!

Vill ni att vi skall fortsätta bedömas som kön i stället för individer?
Jag tror att man gör en blunder för jämställdheten och feminismen genom att fokusera så lite på hur man anser att en man ska vara. I de sämsta fallen så blir allt manligt dåligt och ett uttryck för manlighet blir vulgofierat och dåligt. De dåliga stereotypa dragen får gärna kritiseras självfallet, men man sätter nog många män i en sits där de först ska "lösgöra" sig från vad man ogillar hos maskulina stereotypa drag till att aldrig komma vidare till ett idealt betende?

Nu är ju min syn på feminism ungefär som ett sätt att lyfta upp just de problem som kvinnor möter i vardagen - samexistensen i ett samhälle -- (som en hävarm) men inte som ett "mål". Bra så, men eftersom det handlar om relationer mellan två "parter" i diskussionerna så kommer man bara halvvägs om man inte samtidigt diskuterar hur män bör vara, precis som hur kvinnor bör vara och slutgiltligen hur dessa "två" kan samexistera på ett bra sätt.

Det finns en mängd saker som kan vara väldigt provocerande och ja.. inte konstruktivt hos många feminister. En del av lösningen tror jag är att diskutera "maskulinism" lite mer. Som en del i ekvationen. Att ha en mer "enskild fokus" tycker nog de flesta män känns omöjligt. Av samma grundtanke som att få kan tänka sig att hänge sig åt "maskulism". Att ge en öppning för män i denna ibland omöjliga diskussionen vore lyckat tror jag. Vissa män blir provocerade av intelligenta kvinnor och kvinnors inträde i karriärlivet oavsett om man tror att detta inte finns längre. Jag orkar inte diskutera ämnet så mycket längre eftersom jag tycker att båda "könen" är lika goda kålsupare i grund och botten nuförtiden. De provocerande inslagen för många män idag tror jag dock handlar om dels upplevd särbehandling för kvinnor, generalieringar, hyckleri (min uppfattning ofta) men inte minst en viss frustration över att det är väldigt svårt att komma in i diskussionen utan att hamna i "förlåt för min del av 1000 års manligt förtryck" eller att försvara att kvinnor ska hållas vid spisen. Typ..

Jag vill ju ha ett jämställt samhälle likväl som privatliv främst. Hur att öppna denna diskussionen kring jämställdhet/feminism/maskulinism är inte helt enkelt. Tror att man får ta ett steg tillbaka och börja om från grunden. Denna gång diskutera mycket kring hur man anser att även män bör vara. Vad är idealet? Vad är inte idealet? Hur att få ihop med idealet av en kvinna? Skippa ytliga referenser och "vardagspusslet" i detaljer och gå igång från grundvärderingar kring synsätt på människor och sätt att bemöta dem. Jag tror att det har VARIT bra att särskilja kvinnan extra som i feminismens grundhistorik. Idag tror jag att det nästan slår åt fel håll lika ofta?
Citera
2007-12-27, 12:49
Medlem
AdaLovelaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Läs igen, läs rätt. Jag hänvisade inte till Jämo. Jag hänvisade till de mål från AD där Jämo förde talan med samma argumentation som du och andra feminister tillämpar. Jämo förlorade! Ändå fortsätter Jämo att hävda att myndighetenen hade rätt. I andra sammanhang kallas sådant att kvälja dom.....eller på ren svenska....ett djäkla gnällande.

Ang ÖF....Google är inte svårt att använda. Men jag skall hjälpa dig:

http://www.sjukhuslakaren.se/100/index.html

Som du ser finns det långt många fler faktorer än kön som bestämmer lönen för en överläkare. Men visst, väljer man att tro på att det finns en manlig världskonspiration så kan man ju välja att tolka faktauppgifterna som att kvinnor lönediskrimineras.

Jämo:s påstående om en omotiverad löneskillnad om 7% är så dåligt underbygd att ingen tar den på allvar. Enligt SCB är löneskillnaderna mellan könen i samma yrke, ålder osv mindre än 2%. SCB erkände dock att faktaunderlaget inte var fullständigt, varför löneskillnaden antagligen var ännu lägre.

Så med en månadslön om ca 30 000 kr brutto blir statistiskt löneskillnaden ca 600 kr före skatt, efter skatt ca 300 kr. Inte mycket att bli upprörd över eller att starta ett könskrig för.

Svårt att läsa innantill i texten du själv hänvisar till?
Citat:
...Det var på den tiden läkarlönerna sackade efter privatanställdas löner, på det sätt vi i dag klagar över. Sjukvården betalade låga löner till sina anställda och oftast fanns ingen relation mellan vad en enskild medarbetare tillförde sin klinik och vilken lön han hade (skillnader mellan manliga och kvinnliga läkares löner fanns trots tarifflönen då också, tro det eller ej – men det var sällan man bekymrade sig över det på den tiden).

Citat:
Det är helt klart att osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män är vanliga.
Citat:
I de lokala löneöversynerna försöker man att korrigera dem. Detta är inte lätt, eftersom skillnaden är så pass stor att större delen av den lönesumma som finns att fördela skulle konsumeras – med följd att de manliga läkarna inte skulle få något påslag alls.

Och jag är som sagt inte feminist -men jag är ingen idiot heller, jag tror inte på en världskonspiration och könskrig, men verkligheten ser ut såhär -det ÄR skillnad mellan mäns och kvinnors löner -för samma jobb.

Du kan försöka dej på att lära dej hur det fungerar, Jämo noterar ojämlikheterna, hotar en organisation med vite om inte förändringar göres, därför ska du betrakta de länkar jag bidragit med från Jämo, de fall som går till Arbetsdomstolen, är de arbetsgivare tror de har motiveringar till löneskillnaderna, och de lyckas också med detta i dessa fall. man kan läsa även ADdomar på Jämos hemsida

Jag vet vad jag snackar om, jag fick en tid JÄMOdokument "för kännedom" om turerna kring förfarandet gentemot en organisation. Det fanns gott om snaskigheter. Har också kunnat betrakta fackens förhandlingar där man påpekat att flera kvinnliga medarbetares löner måste höjas, annars skulle organisationen åka dit på det. Denna organisation missade ändå mycket på den fronten och fick bannor från Jämo. Och nu snackar vi om högutbildade människor, själv är jag med i Jusek.

För övrigt missade du att jag hänvisade till SCBs version av samma statistik som sa att det var 7% löneskillnad -så du är ute och cyklar där med. Kolla länkarna!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in