2007-12-23, 19:40
Medlem
Idag var dagen efter kvällen före och jag har mått förjävligt. Vaknade kring 11 och var i ett antal timmar sedan dess tvungen att krama toaletten var 20:e minut. Min mage var dock helt tom, jag hade inte ens vatten att kräkas upp, så det enda som efter ett antal hulkningar kom varenda gång var en grön grymt illasmakande besk sörja. Jag försökte dricka vatten men en klunk var nog för att få min mage att hosta upp det igen så det var liksom ingen idé.

Det jag undrar är om det var galla som jag kräktes? Om det var galla, hur kan det komma sig att man spyr ut den? För i vanliga fall när man har någonting i magen så färgas ju inte spyan grön, så hur går det till när gallan kommer upp? Utsöndras den i samband med att man är på gränsen till att spy upp magsäcken eller?

Jag undrar också varför kroppen framkallar spyreflexer när magen är tom, vad fyller det för funktion?
Citera
2007-12-23, 23:08
Medlem
Vinterkräksjukan?

Jag kommer ihåg för några år sen hade jag nån kräksjuka. Vaknade mitt inatten och två sekunder senare spydde jag ner mig i sängen. Sen låg jag och kräktes hela natten och hulkade till slut upp äcklig bitter sörja. Färgen kommer jag inte riktigt ihåg, men tror det var gult och kanske åt ljusgröna hållet. Det kändes också som att jag skulle kräkas upp alla inälvor.

De här kräkningarna du har kanske inte har att göra med fyllan utan att du blivit smittad igårkväll. Ring till dina polare och kolla ifall de också spyr!
Citera
2007-12-24, 09:46
Medlem
Det TS beskriver är något jag upplevt alldeles för många gånger efter en hård fylla, senast i lördags. Det är alltså -icke- tal om någon vinterkräksjuka.

Ett tips om det händer igen är att försöka få i dig lite vatten emellan spyorna så att de kommer upp lättare. Det är ju precis efter en av dessa helvetesspyor man faktiskt kan få ner vätska utan att spy.

//bakismonster
Citera
2007-12-25, 00:05
Medlem
klybans avatar
Hehe,dom där gröna spyorna hade jag varje timme när jag hade pankreatit.
Då fick jag varken äta eller dricka så det var nästan umbra färgat över det hela.

Givetvis är det galla som kommer och smakar värre än tio spyor på en gång.
Gjorde åt 1 stor tandkrämstub på 4dagar och än idag kan jag känna smaken i munnen när jag tänker på det :/
Citera
2007-12-26, 10:28
Medlem
Nej som sagt var så var det inte vinterkräksjukan som det var frågan om utan ett resultat av spriten.

Ingen som har svar på mina frågor då? Varför får kroppen för sig att den behöver göra sig av med allt som finns i magen när där bara finns galla? Och varför kommer galla bara upp då magen i övrigt är tom och efter en jävla massa hulkande?

berätta för mig. pretty please.
Citera
2007-12-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lias
Nej som sagt var så var det inte vinterkräksjukan som det var frågan om utan ett resultat av spriten.

Ingen som har svar på mina frågor då? Varför får kroppen för sig att den behöver göra sig av med allt som finns i magen när där bara finns galla? Och varför kommer galla bara upp då magen i övrigt är tom och efter en jävla massa hulkande?

berätta för mig. pretty please.

Gallan utsöndras från levern ut i magsäcken. Den är grön eller gulgrön. Gallan ska bryta ner fettet i maten.

Om magsäcken i övrigt är tom finns det bara galla att få upp och den smakar som sagt illa.

Om man har ett maginnehåll att kräkas upp är gallan utblandat i det och då syns inte gallans färg.
Citera
2007-12-26, 16:01
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Gallan utsöndras från levern ut i magsäcken. Den är grön eller gulgrön. Gallan ska bryta ner fettet i maten.

Om magsäcken i övrigt är tom finns det bara galla att få upp och den smakar som sagt illa.

Om man har ett maginnehåll att kräkas upp är gallan utblandat i det och då syns inte gallans färg.

Nästan rätt. Gallan utsöndras från levern, via gallblåsan, till första delen av tunntarmen. Normalt sett klarar kroppen att hålla gallan borta från magsäcken eftersom den där inte fyllen nån funktion. Men när man kräks får man ett såpass kraftigt tryck inne i buken att även lite från tunntarmen kan pressas bakåt till magsäcken.

Att man kräks galla är egentligen inget ovanligt, och det kan man göra vid häftiga kräkningar oavsett bakomliggande orsak. Det betyder bara att något fortfarande stimulerar kräkcentrum i hjärnan (det finns ett sånt, jag lovar) fast det inte finns nåt kvar i magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in