2007-12-22, 17:21
  #1
Medlem
Jag har en tanke... oM staten köper index(max en aktie viktad 10% fö at slippa ericsssonbubblor a la 2000) + bostader, som ju alltid gått upp, skulle du då behöva ta in skatt? Varför? det går ju alltid upp på sikt och får man problem ja, man har pengapressen och bästa lånevillkoren.

Varför ska privatpersoner dona med detta? varför gör ett shit?
Vad är gelet med resonemanget? ARbete som behöver utföras? gästarbetare.
Citera
2007-12-23, 10:12
  #2
Medlem
Slupens avatar
Tillbaks till ritbordet. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2007-12-23, 12:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Tillbaks till ritbordet. Det faller på sin egen orimlighet.

Varför?
Jag förstår att det kanske inte funkar, men varför funkar det itne?
Närja får såna här tankar så avfärdas de alltid av ekonomikst pålästa som inte förklarar varför. Trots allt hade vi ju en bostadsmarknad under socislism under 30-40 år som var som värsta bullmarketen och index på börsen,som i stora delar var statsägt, gick iaf inte ner...
Citera
2007-12-23, 12:14
  #4
Medlem
kultingens avatar
Jag föstår inte påståendet... Kan du eller någon annan som förstår meningen omformulera den?
Citera
2007-12-23, 13:23
  #5
Medlem
frågan är ju ganska oklar, men det är ju så att den eventuella vinsten som det skulle ge utfaller inte förrän "staten" säljer tillgångarna, så det är ju inte någon långsiktigt hållbar taktik precis.
Citera
2007-12-23, 14:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
frågan är ju ganska oklar, men det är ju så att den eventuella vinsten som det skulle ge utfaller inte förrän "staten" säljer tillgångarna, så det är ju inte någon långsiktigt hållbar taktik precis.
Men det är ju bara att belåna det ökande värdet, det är ju just så som sker i dag, volvo gör fler lasbilar, lånar för att byga ny fabrik.?
Citera
2007-12-23, 15:35
  #7
Medlem
När räntan sattes av staten så skulle staten tex kunnat öppna en gigantiskt stor long eller short position i ränte-terminer eller ränte-optioner på den öppna marknaden (OMX derivat börs). Som insider handel med andra ord, staten sätter räntan och vet var den kommer befinna som om 1 år, 2 år framåt i tiden.
Citera
2007-12-23, 16:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
När räntan sattes av staten så skulle staten tex kunnat öppna en gigantiskt stor long eller short position i ränte-terminer eller ränte-optioner på den öppna marknaden (OMX derivat börs). Som insider handel med andra ord, staten sätter räntan och vet var den kommer befinna som om 1 år, 2 år framåt i tiden.

Ja, va tusan, både storföretag och tsalin köre ju femårsplaner så.....


visst går det...en jag missäker att man inte vll...man gillar systeet som det ser ut idag. ta tex bostäderna. hade man skitit i miljonprojektet och statsat på småhus med statsägda tomter(med ultralågt evigt arrende) samt inte tagit in invadrare...vad hade du hyran legat på? jag tror vår tillväxt är mkt mkt dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in