Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-18, 12:38
Medlem
Använt mig utav ett soundblaster live 5.1 digital nu ett par år och må säga att det vait mig kärt i ljudet, men de på grund utav den medföljande surround mixern så man kan välja mega bass och typ hundra andra ljudalternativ.
Annars är det bara vanligt tråkit kort.
Men saknar bra ljudfunktioner som t.om min mobiltelefon har.
Som om jag ex. väljer en ljudprofil när jag lyssnar på musik i mobilen och sedan sätter på stereoutvidgning och sådna funktioner så kan jag plötsligt höra ett gitarrspel eller pianotoner som jag aldrig hört tidigare i låten.

Så. kanske korkad fråga. Ingår liknande surround mixers med olika ljudförbättringsfunktioner, Mega / bass, drum and bass med även andra och liknande sådana ljudprofiler i dagens nyare, typ creatives ljudkort och liknande?
Och ingår det även nånting av liknande av det som tydligen finns i en mobiltelefon så man kan utöka och höra dom där tonerna man aldrig hört förut?
Och ideen , höj diskanten vettja! hjälper inte, inte det soundet jag är ute efter.
Inte för att det låter dåligt i det jag har nu, fler toner jag saknar bara.
Citera
2007-12-18, 15:36
Medlem
Hänger inte riktigt med vad det du vill...
Men om låten inte är mixad i surround så ligger pianot och gitarrerna där, men lägre mixade än de andra instrumenten. Just för att det var så musikerna ville ha det, dem hörs, det gör dem alltid, men dem ville väl antagligen inte att dem skulle vara tydliga.

Och stereoenhancement är ju i princip bara så att man höjer volymen på vänster respektive höger. Det är därför dem framträder bättre, för att musikerna ville ha dem lågt och du höjer dem.

Men är det surround mixat och du inte har surround system så kan t.ex. en gitarr eller ett piano ligga i centern, har du ingen center så hör du det inte. Finns några roliga exempel på musiker som lagt in "hemliga" texter och melodier i centern för att det än så länge inte är så väldigt vanligt att man lyssnar på musik i surround.

Jag tror inte jag besvarade din fråga... men det jag tycker sådana häftiga profiler, funktioner och extra mega super bass val gör är att förstöra. Ett ljudkort ska helst bara låta musiken gå rakt igenom inte färga ljudet på något sätt. Så man lyssnar på vad _musikern_ har åstakommit och inte vad man själv eller något ljudkortsföretag tycker låter bra...
Citera
2007-12-18, 16:19
Medlem
va jag ungefär menar är att jag tex lyssnar jag på en låt i datorn, och sedan samma låt i telefon, i det här fallet i w660i med samma inställningar som jag kör med på datorn, ganska så svag diskant och lite mer bas, är inte helt exakt samma självklart, men som jag upplever musik som bekvämast för örona att lyssna på, kan jag plötsligt höra aningens skarpare och att vissa toner eller en körsång i bakrunden träder fram mer i telefon är vad den gör i datorn..
Men det är när jag aktiverar stereobreddning i telefon.
Så är väl den funktionen jag leter efter i datorn. Var finns den
Kan väl mycket väl vara ett sjasskit ljudkort jag sitter på då..
Citera
2007-12-18, 20:19
Medlem
Letar du efter något sådant så finns det ju en uppsjö plugins till winamp, om det inte redan finns inbyggt. Finns nog till de flesta mediaspelarna oavsett vilken du använder. Låt ljudkortet vara och försök ändra på ljudet från uppspelaren istället.

D.v.s. du gör det svårare än vad det är... letar fel på fel ställe o.s.v.

Edit: Men det kan även bero på att dina högtalare till datorn inte har samma återgivningskurva som du har i mobilen. Så mobilen kanske återger mer vid de frekvenser som ofta används av t.ex. körer o.s.v.

Men som sagt tidigare, lyssna på musiken som artisten vill att du ska lyssna på den... ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in