2010-12-14, 22:04
Medlem
mikxs avatar
Håller med Wiltis ovan. Varför är folk så negativa?
"svårt att tjäna pengar", "behöver hjälp", "upp kl. 6 på morgonen". Det är klart att det
är en omställning att flytta från stan ut på landet och syssla med lantbruk.
Tror inte TS har förväntat sig en dans på rosor direkt, och det är mycket intressantare med intressanta
förslag på vad som behövs EFTERSOM DET NU SKA VARA SÅ SVÅRT.

Hursomhelst - precis som tusentals personer i Sverige startar egna företag varje år så kan man också starta sin egen lantbruks-verksamhet. Herregud, att vara bonde ÄR en typ av företagsamhet.

Mitt tips till TS är att eventuellt först läsa in sig lite i marknaden/industrin och tänka/känna efter vad
som känns intressant att hålla på med. Detta måste ju också kunna gå och leva på, men det finns en hel del sektorer där man kan slå in på. Samtidigt som folk säger att det redan finns bönder och gårdar som sysslar med ditten eller datten, så är det (som personer också säger) folk som slutar med lantverksamhet. Barnen vill inte fortsätta ta över etc. Det finns alltid folk som slutar, och folk som börjar på nytt.

Ett annat vettigt förslag kan också vara att ta en kurs, eller ett flertal på SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet). Där kan du lära dig om alla möjliga delar av jordbruk och lantbruksverksamhet. Skogsindustri, odling, EU-regler. Praktiska lösningar, och att sköta ekonomi. Allt!
Finns de som tar olika examen därifrån, och känner du att du har tiden kan kanske studier vara en välplanerad start? Ibland är tid mer att investera för att få kunskap snarare än att lära sig den hårda (och ev. mycket dyra) vägen senare.
Senast redigerad av mikx 2010-12-14 kl. 22:07.
Citera
2010-12-16, 03:31
Medlem
Jag jobbar just nu som snickare men är uppvuxen på en lantgård i småskallig kött produktion.
Min dröm är ju att bli bonde och kunna leva på detta, vill dock vänta lite på grund av att jag känner mig lite för ung än, då bonde livet innebär vissa låsningar i livet.

Det jag hade tänkt mig är då att driva en mjölk produktion, på ungefär 70-80 kor.
Detta är tillräckligt för att kunna leva på det för en person, även kunna ha någon deltids anställd.

Det behöver inte riktigt vara så svårt som alla i tråden innan har skrivit, det är ju givetvis bra att ha några erfarenheter innan man sätter igång, tex jobba ett halv år ett år på en gård.
Men man lär sig mycket på att bara sätta igång och givetvis är det inget som startas på en dag utan successivt växer upp under kanske ett par år innan man har nåt fullskalig het.

Men vi behöver fler bönder i Sverige idag så våga satsa.

Om någon har några funderingar så fråga gärna, kan nog svara på det mesta som gäller bonde livet.
Citera
2010-12-16, 05:39
Bannlyst
Låter som en intressant ide , kruxet är att man är ju storstadsmänniska och van vid storstan...
Känns som det skulle bli en rejäl omställning att verka i någon liten by någonstans.
Tror man hade fått tristess ganska så snabbt...
Citera
2011-05-16, 23:04
Bannlyst
Börja med att flytta ut på landet och kör stegvis
Citera
2011-05-16, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Låter som en intressant ide , kruxet är att man är ju storstadsmänniska och van vid storstan...
Känns som det skulle bli en rejäl omställning att verka i någon liten by någonstans.
Tror man hade fått tristess ganska så snabbt...
Mjo, tyvärr.
Citera
2011-08-26, 16:56
Medlem
Vattendroppes avatar
I dag när det är ekonomisk kris och ekonomisnubbarna
inte vet var de ska lägga sina pengar.
Aktiekurserna åker hiss. Med det i bakhuvudet behöver
det inte vara så dumt att satsa på matproduktion.
Fast det kanske ska till storproduktion kanske.

Men det är en tanke,,,, kanske något att satsa på...
Citera
2011-08-26, 17:18
Medlem
Varför köper du inte bara ett hus på landet utan djur förutom ett par katter kanske?

Då slipper du allting vad betong och asfalt heter.
Citera
2012-04-21, 23:01
Medlem
rayprices avatar
Bli en Amish
Citera
2014-06-07, 19:00
Medlem
Ratis avatar
Beror väl på vilken typ av bonde du menar. Kobonde är nog ett drygt jobb men getbonde verkar kunna vara skoj.
Citera
2014-06-07, 20:33
Medlem
Melange5738s avatar
Jordbruk är i regel en taskig affär i Sverige, men åker man lite längre söderut finns det pengar i det om man gör rätt. Svenska jordbruk är näst sämst ekonomiskt i EU, den typiske jordbrukaren är beroende av bidrag för att öht gå runt.
Citera
2017-03-27, 19:32
Medlem
En gammal tråd men det skiter jag i.

kan säga att min morfar var bonde sen han var liten grabb, han tog över sin pappas gamla gård som gick i arv. det gick bra för honom. han pratade väldigt sällan, men ändå varmhjärtad. ja 5-7 livet men vadå han hade ju nåt att göra i allafall.

i dagens samhälle är det lite svårt. om man inte få yrket i arv av sin närmaste eller släktning.

Det är hårt slit men ändå frihet under ansvar.
Citera
2019-06-30, 23:17
Medlem
whyruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joline
Att köpa en stor gård med slaktdjur är nog inte att föredra.
Men om du tänker i mindre banor...
Ett par amkor som går med kalv, då har du både kött och mjölk. Ev oxå grädde och smör.
Några höns, så har du ägg och en köttbit till, hönsgryta är ju gott.
Ett par kaniner är också bra, dom förökar sig supersnabbt och är extremt billiga köttbitar. Himelskt goda oxå.
Om man sedan inte handlar en massa onödigt i ren hadesperation så klarar man sig på rätt låga kostnader.
Man måste inte ha allt.
Vill du så kan du läsa dig till hemskt mycket, både ekonomiskt och intressant på www.alternativ.nu
Det är en sida för folk som lever alternativt eller bara är intresserade av det.

Tack för tipsen! Så snårigt att googla på sånt här.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in