2007-12-17, 09:30
Bannlyst
Jag och frugan började av okänd anledning diskutera detta i morse och ingen av oss var riktigt säker. Jag trodde dock att sylt och marmelad är samma skit med den skillnaden att sylt görs av bär och marmelad görs av frukter. Min fru var inte säker, hon visste dock att det fanns en skillnad men hon visste inte vilken.

Därför frågar jag FB-kvinnorna, vad är skillnaden?

// Roger P.
Citera
2007-12-17, 09:40
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Vad Wikipedeia säger

Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Wikipedia
Sylt skiljer sig från marmelad genom sin tunnare konsistens. Anledningen till konsistensskillnaden kommer av att de frukter man vanligtvis gör sylt på innehåller mindre naturligt pektin i sitt skal än de frukter man vanligtvis gör marmelad på. Ett exempel på den senare sorten är sevillaapelsinerna som ger en tjock marmelad. Om man vill ha marmelad på en "syltfrukt", måste man därför tillföra pektin eller annat förtjockningsmedel vid tillagningen.

Där har vi skillnaden

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Filtrerad marmelad kallas gelé.

Ifall du undrar vad gelé är.
Citera
2007-12-17, 09:45
Bannlyst
Jaha, där ser man. Tjock konsistens är marmelad, tunnare konsistens är sylt. Då hade vi fel båda två.

// Roger P.
Citera
2007-12-17, 10:11
Medlem
Kräm, då?
Citera
2007-12-17, 19:24
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Kräm, då?
Hm, saft eller bär/frukt+saft, rett med potatismjöl.
Citera
2010-05-02, 23:31
Bannlyst
Citrusfrukter samt hallon gör man marmelad på. Lingon, äpple och jordgubbar gör man sylt på. Samma sak vad ja vet.
Citera
2010-05-02, 23:49
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Citrusfrukter samt hallon gör man marmelad på. Lingon, äpple och jordgubbar gör man sylt på. Samma sak vad ja vet.

Det finns jordgubbsmarmelad. Och hallonmarmelad? Och har aldrig hört talas om äppelsylt. Jag tror så som wikipedia, konsistensen avgör namnet. Detta hindar dock inte idioter att tro att det är gigantisk skillnad på de två. En vän vägrade äta en prinsesstårta som jag knåpat ihop, och använt jordgubbsmarmelad i, i brist på jordgubssylt, just på grund av att det var ju MARMELAD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in