2025-05-18, 23:37
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ok. Ja nånting måste ju de pengarna ha gått till i så fall. Renovering t ex. Men de har väl haft en dyr livsstil/hög levnadsstandard också.

Ja, hon säger själv i sitt förhör i rätten att pengarna framför allt gått till renovering av huset i England, kläder till barnen och saker som går ”unnoticed” som t.ex. skoluniformer, grejer till skolan och sånt.

Och ja, de har självklart dyr livsstil. Som du själv säger så är det ju ingen som förnekar att M är den som trots allt betalat mest men hon är den som efterfrågat ett gemensamt konto för att det ska bli lite mer rättvist mellan dem.
Citera
2025-05-18, 23:40
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Jag tror inte hon har jobbat så mycket att hon dragit in £100k per år under deras giftermål. Det verkar inte så. De har haft småbarn, hon har väl varit hemma mycket. Om hon inte kan hyra ut för massor av pengar då. Kan vara från tidigare, kan vara nu. Hon var ju beredd på att Måns sida skulle ifrågasätta hennes försörjningsförmåga.

Men har den svenska rätten inte kunnat kolla hur mycket hon tjänar? Hade det varit Sverige är det ju bara att begära ut vad hon deklarerat de senaste åren, det hade inte varit något att spekulera om. Men vet inte om sånt är offentligt i England.

Måns har försörjt sin familj, det tror jag ingen säger emot.
Hon sa i alla fall själv i förhöret att hennes genomsnittliga årsinkomst under de senaste åren låg mellan 100 000 och 110 000 GBP. Hon specificerade inte hur hon tjänade dem.
Citera
2025-05-18, 23:41
Citat:
Ursprungligen postat av Sagotradapplet
Hans principer fram till dess var att vara emot droger.

Hahaha, jag har varit på efterfest med M och trots att jag inte kan svära på att han själv brukade något så intogs det droger helt öppet på festen. Tänk dig kokain på vardagsrumsbord mitt i lägenheten.

Verkligen ett unikt sätt att ”vara emot droger” på.
Citera
2025-05-18, 23:53
Medlem
Sagotradapplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Hahaha, jag har varit på efterfest med M och trots att jag inte kan svära på att han själv brukade något så intogs det droger helt öppet på festen. Tänk dig kokain på vardagsrumsbord mitt i lägenheten.

Verkligen ett unikt sätt att ”vara emot droger” på.
Så du såg honom inte ta nåt och du kan inte svära på det. Så vad betyder det konkret? Ingenting.
Bara för att alla andra gör det betyder det inte att man måste vara med.
För övrigt gäller detta även hetsen mot MZ här i forumet...
Citera
2025-05-18, 23:56
Medlem
Citat:
Åh, så det är så enkelt? Då måste han också vara beroende av frimärkssamlande, skivor, böcker, ölmattor, vykort, löpning och vad mer kan man vara beroende av? Det måste ju vara förklaringen, om man är en personlighet med risk för beroende så tar man ju med sig allt...
Observera att jag tydligen ibland är beroende av ironi i inlägg...

På sätt och vis har du rätt, en beroendeperson kan bli beroende av vad som helst, men oftast inte allt på en gång, där pratar vi om en annan diagnos.
Ofta byter en beroendeperson sin ”drog” när hen slutar med den förra, t ex ersätta frimärken med löpning.

Alla beroenden är inte destruktiva för personen eller hens omgivning, men de beroenden som är destruktiva är just sex med otrohet som beteende, alkohol med supande som beteende och droger med personlighetsförändrat beteende.
Förnekelse och ansvarsförskjutning är en del av beroendet och missbruket.
Missbruk blir det per definition när beroendet övergår i ohanterlighet, dvs personen förmår inte avhålla sig, tar ej ansvar, är i förnekelse om vad bruket/missbruket får för konsekvenser.

Det spelar ingen roll om ett missbruk är brottsligt eller ej! De förödande och förstörande konsekvenserna för både missbrukaren och hens närstående är livsavgörande.

En missbrukare kan aldrig bli frisk - hen kan endast leva nyktert, en dag i taget!
I en behandling ingår att ta sitt ansvar, att se hur man har skyllt på andra, hur man orsakat andra skada och att så småningom försöka gottgöra dessa personer genom att erkänna sitt ansvar.
Av Ms uttalanden i press och förhör i TR är tydligt att han inte har påbörjat behandlingens första steg.
Att prata med en bekant är inte att ha en sponsor. En sponsor man har i ett behandlingsprogram omnämns aldrig enligt anonymitetsprincipen. Ms mamma kallar vännen för sponsor i samma andetag som hon namnger honom - det är inte förenligt med CA - Cocain Anonymous.
Citera
2025-05-19, 00:00
Citat:
Så du såg honom inte ta nåt och du kan inte svära på det. Så vad betyder det konkret? Ingenting.
Bara för att alla andra gör det betyder det inte att man måste vara med.
För övrigt gäller detta även hetsen mot MZ här i forumet...

Nä, men det är ju knappast så att han gjort några ställningstaganden för att vara emot droger. Hade han varit emot det och visste hur det skulle se ut att bli fångad på bild på festen borde han ju verkligen ha gått därifrån. Enda anledningen till att jag inte skriver att jag med säkerhet sett honom göra det är för att jag inte kan bevisa det, men när jag Sms ar med vänner som också befann sig på festen så är vi alla rörande överens om att i princip ingen tackade nej

Sen påstår han ju också att kokainet bara ”dök upp” i hans turnébuss samtidigt som han också vet att det är vanligt i branschen. Vilket jävla ställningstagande mot droger att gå med på att bandet knarkar och ens presenterar kokain för honom.
Senast redigerad av katperlom 2025-05-19 kl. 00:19.
Citera
2025-05-19, 00:02
Medlem
Citat:
Jag tror kanske inte att hon planerade det. Men det är definitivt en tacksam bieffekt nu.

Men vad spelar det för roll om hon betalt för renovering eller drift? Värdeökning på huset från renoveringar får ju Måns också ta del av om de säljer huset.
Citera
2025-05-19, 00:03
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av red-roses
På sätt och vis har du rätt, en beroendeperson kan bli beroende av vad som helst, men oftast inte allt på en gång, där pratar vi om en annan diagnos.
Ofta byter en beroendeperson sin ”drog” när hen slutar med den förra, t ex ersätta frimärken med löpning.

Alla beroenden är inte destruktiva för personen eller hens omgivning, men de beroenden som är destruktiva är just sex med otrohet som beteende, alkohol med supande som beteende och droger med personlighetsförändrat beteende.
Missbruk blir det per definition när beroendet övergår i ohanterlighet, dvs personen förmår inte avhålla sig, tar ej ansvar, är i förnekelse om vad bruket/missbruket får för konsekvenser.

Det spelar ingen roll om ett missbruk är brottsligt eller ej! De förödande och förstörande konsekvenserna för både missbrukaren och hens närstående är livsavgörande.

En missbrukare kan aldrig bli frisk - hen kan endast leva nyktert, en dag i taget!
I en behandling ingår att ta sitt ansvar, att se hur man har skyllt på andra, hur man orsakat andra skada och att så småningom försöka gottgöra dessa personer genom att erkänna sitt ansvar.
Av Ms uttalanden i press och förhör i TR är tydligt att han inte har påbörjat behandlingens första steg.
Att prata med en bekant är inte att ha en sponsor. En sponsor man har i ett behandlingsprogram omnämns aldrig enligt anonymitetsprincipen. Ms mamma kallar vännen för sponsor i samma andetag som hon namnger honom - det är inte förenligt med CA - Cocain Anonymous.

Instämmer helt, jag befarar utifrån Måns uttalanden i media (tror det är 5 ggr under efterspelet) att han är långt ifrån att gå i riktig evidensbaserad behandling och att risken för återfall därför är mycket stor.
Senast redigerad av Rikskrim08 2025-05-19 kl. 00:06.
Citera
2025-05-19, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av red-roses

Tack för att du tog dig tiden att skriva det här, mycket jag inte hade koll på. Fetmarkerat tycker jag är viktigt att belysa när man pratar om missbruk helt oavsett vem det är som är missbrukaren. Om man står vid sidan av någon med missbruksproblem och försöker peka på yttre faktorer som ”orsaken” till missbruket så hjälper man personen att stanna kvar i sitt missbruk. För att bli långvarigt nykter från missbruk behövs en fullständig switch kring vad man tänker om ansvar.

Nu handlar ju det här om M och hans missbruk och om vi sitter i den här tråden och både relativiserar hans missbruk men också försöker klandra andra runt M för hans missbruk så gör vi honom en otjänst.

Har sett folk skylla på allt från C till hans föräldrar och branschen i sin helhet.

Den hårda sanningen är att det aldrig oavsett omständigheter är någon annan än M som dragit dom där linorna åt honom. Och ingen annan än M som kan hålla honom ren i framtiden
Citera
2025-05-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Ja, hon säger själv i sitt förhör i rätten att pengarna framför allt gått till renovering av huset i England, kläder till barnen och saker som går ”unnoticed” som t.ex. skoluniformer, grejer till skolan och sånt.

Och ja, de har självklart dyr livsstil. Som du själv säger så är det ju ingen som förnekar att M är den som trots allt betalat mest men hon är den som efterfrågat ett gemensamt konto för att det ska bli lite mer rättvist mellan dem.

Måns har väl inte varit missnöjd med det upplägget? Inte så länge det var bra mellan dem och han hade en fru och barn att komma hem till. Men ja sånt där måste man ju vara överens om vad man ska ha för uppdelning och roller sinsemellan. Är man gifta har man delad ekonomi, och det beror också på vilka förutsättningar man hade från början, hur ens upplägg såg ut.
Citera
2025-05-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Instämmer helt, jag befarar utifrån Måns uttalanden i media (tror det är 5 ggr under efterspelet) att han är långt ifrån att gå i riktig evidensbaserad behandling och att risken för återfall därför är mycket stor.

Ja precis. Mycket tyder på det, tyvärr.
Citera
2025-05-19, 00:27
Citat:
Måns har väl inte varit missnöjd med det upplägget? Inte så länge det var bra mellan dem och han hade en fru och barn att komma hem till. Men ja sånt där måste man ju vara överens om vad man ska ha för uppdelning och roller sinsemellan. Är man gifta har man delad ekonomi, och det beror också på vilka förutsättningar man hade från början, hur ens upplägg såg ut.

Nä, inte vad vi vet. Det är inte förrän i rätten han bittert börjar beklaga sig över att familjen varit dyr i drift. Dom har såklart också haft massor av samtal om vad som ska och inte ska lägga sin tid på, han har nog inte varit missnöjd med att ha en fru som är flexibel nog att kunna hänga med på turnéer, spelningar och ha somrarna i Sverige.

Som jag förstår det har de ett glasklart äktenskapsförord som pekar ganska exakt på hur ekonomin och ägande ska fördelas vid skilsmässa men tråden vill ju göra gällande att C är ute efter hans pengar och att ruinera honom vilket jag inte riktigt förstår varifrån man fått det. Skitbra att dom skrev ett äktenskapsförord när dom var sams, tycker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in