I vilken riktning vi än tittar, så ser vi universum såsom det såg ut när det var ca 100 000 år gammalt och för första gången blev så glest att det blev transparent för ca 13 miljarder år sen. Där, ca 13 miljarder ljusår bort, så ser vi en sfärisk vägg av kompakt materia i vars centrum vi befinner oss! Om vi kunde se igenom denna vägg, så skulle vi se själva Big bang, i alla riktningar. Vi är i centrum av en sfär i vars hela skal Big bang äger rum...
Ja, så ser det ut i alla fall. Men det beror helt enkelt(?) på att Big bang ägde rum i hela universum samtidigt (självklart, allt rum skapades ju i och med Big bang). Om vi antar att universum är oändligt och okrökt i stor skala, vilket inte har falsifierats, så har universum alltid varit oändligt. Hela det oändliga rummet uppstod när Big bang skedde. Att universum expanderar, står inte i motsats till att det redan är oändligt. Även ett oändligt stort rum kan (tydligen) bli ännu större. Oändlighet innebär inte konstant storlek.
Och ja, rummet kan expandera snabbare än ljusets hastighet! Ljusets hastighet är väl en gräns för rörelse genom rummet, men att rummet i sig expanderar är en annan sak. Det är väl mainstream inom kosmologin att universums expansionshastighet ökar med avståndet från oss. Vid ett visst avstånd från oss så expanderar rummet hastigare än ljuset och vi kommer aldrig att kunna se ljus som färdas mot oss från bortom denna horisont.
Det enda måttet på "universums storlek" som jag kan tänka mig är relevant, om det är oändligt, är storleken på Hubble-bubblan. Alltså hur långt ljuset har hunnit färdas sedan Big Bang. Det största avstånd över vilket energi och materia kan ha växelverkat. Detta är helt enkelt ljushastigheten gånger universums ålder. Varje sekund så flyttas denna horisont 300 000 km längre bort. Det är så långt som man kan se från varje punkt i universum. Från varje punkt i universum så kan man se Big bang på 13 miljarder ljusårsavstånd. Men när universum blivit tillräckligt gammalt för att Hubble-bubblan ska ha blivit så stor att rummets expansionshastighet överstiger ljusets hastighet, så kommer denna vy att försvinna utom synhåll för gott. Överallt i universum samtidigt.
Det finns säkert en del missförstånd i denna beskrivning, jag har ju bara ytligt läst några populära artiklar i ämnet.
Här är ett stycke häftig läsning:
http://space.mit.edu/home/tegmark/multiverse.pdf