Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Lånar tråden lite... hur gör man för att få den hesare rösten att stanna? Alltså hur får man den dära whiskey-hårdrocksrösten?
Jag är berädd att "förstöre mina stämband för de

Det är nog svårt att få hesheten permanent. Man kan sabba stämbanden rent fysiskt så att man blir permanent hes förstås. Du får se till att hamna i slagsmål med nån stor snubbe som gör århundrets nacksving på dig eller något. I och för sig, har du otur så kan det hända att du får permanent smurfröst istället.
Rökning är dåligt för stämbanden. Personligen tror jag faktiskt att rökning är den största anledningen till att rocksångare låter som de gör. Om du röker tillräckligt mycket kan du förmodligen upprätthålla en skrovlig whiskeyröst som ditt normalläge. Rent tekniskt blir det ju inte permanent men ge fan i att sluta röka bara. Hon som gjorde rösten till ungen i Excorsisten fick kedjeröka och äta råa ägg för att få till en bokstavligen djävulsk röst. Jag vet inte vad råa ägg skulle kunna ha för inverkan på stämbanden men det verkade ju funka för henne i alla fall. Prova.
Sen sägs det ju att man kan sabba stämbanden permanent om man sjunger/skriker när man är förkyld och har ont i halsen. Jag har dock aldrig hört talas om någon som skulle ha råkat ut för det. Nästa gång du åker på en förkylning kan du väl prova att skrika och vråla som en idiot och se om det stämmer.