2007-12-16, 13:20
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 940in
Perfekt svar!
Sen är just vakjakt på räv en av mina favoritjakter

Jag vill inte alls ifrågasätta och jag tror att ni vet vad ni gör.

Men hur fungerade den här balansen innan människan kom? Eller måste balansen bibehållas som ett resultat av människans skövlingar?
Citera
2007-12-17, 06:37
Medlem
Kwalles avatar
Den fungerade nog alldeles utmärkt, men man hade ju cykler i populationerna då som bekrevs innan med mycket räv -> sjukdom -> populationskrasch -> ökning av bytesdjur -> ökning av rävstammen -> repeat

Det man försöker åstadkomma med viltvård i det här fallet är att hålla ner rävstammen så att det får plats fler rådjur.

Säg t ex att mina marker kan hålla en balanserad population på 10 rävar och 50 rådjur (sifforna är helt tagna ur luften, jag haringen koll på hur förhållandet mellan räv:rådjur brukar vara i balans). Skjuter jag av 4 rävar så har jag fortfarande en livskraftig rävstam men fler rådjur komemr överleva till vuxen ålder och jag får en population på 60 rådjur, vilket gör att jag kan skjuta av fler rådjur än innnan utan att fösvaga rådjusstammen. Och det är kanske framförallt rådjur jag vill jaga för köttet då, så det är primärt att jag har en bra rådjursstam.
Citera
2007-12-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Du får det att låta som att jägare är 100%iga skjutgalningar. Räven har en mångdubbelt högre reproduktionstakt än rådjur. Dels föder den betydligt fler ungar och sen så har den inte heller några naturliga fiender. Att låta rävstammen föröka sig fritt skulle leda till att rådjursstammen sarjas mycket svårt samtidigt som antalet rävar ökar ännu mer. När antalet rävar nått sin kulmen skulle en sjukdom som rävskabb kunna sprida sig otroligt snabbt vilket skulle leda till en massdöd bland rävarna. Vi har haft exempel på hur snabbt rävskabben kan sprida sig. Så sent som på 80-talet var räven näst intill utrotad i stora delar av landet tack vare senaste skabbutbrottet. Skabben existerar fortfarande och en rävåtel är ett enastående sätt att locka fram ett sjukt djur för att göra slut på lidandet. De s.k djurvännerna har en förmåga att vara något trångsynta. De ser endast till individen och att den ska få leva. Djurvärlden är dock mycket mer komplicerad än så. Man måste mer se till populationens bästa och beskatta alla arter korrekt, inte bara de ätbara. Rävjakt på åtel är enligt mig ett perfekt sätt att förena nytta med nöje. En flådd rävkropp är dessutom en födokälla för småfåglar som varar i veckor!

Mycket bra sammanfattning! Jag skrev avsiktligt mitt inlägg i ett väldigt raljant tonläge, vilket kanske var lite onödigt eftersom användaren Cobra hade en seriös frågeställning som han ville ha svar på. Men nu fick han ju det till slut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in