2007-12-09, 19:40
Medlem
Fieldleafs avatar
Du kan beställa klass 2 redan nu om du har tillstånd. men eftersom dom vill undvika att personer ska smälla innan nyår så väntar dom in i det sista med att släppa dom. och om det blir en liten försening så dom kommer till mig en eller 2 dagar efter nyår så gör det väl inget eftersom jag köper vanliga smällare med. men det kommer ändå bli kul att smälla dom senare. Och vad baserar du din teori på att du måste både ha tillstånd och köpa mellan 29-31?

Lägg ut ett citat för jag hittar nämnligen inte det du pratar om. Och jag kan nog en del tyska så jag kan förstå sammanhanget av det så va inte blyg utan lägg ut citatet.
2007-12-09, 20:25
Medlem
zoccers avatar
Jag har ingen sån teori. Det var ju du som surrade om att man inte skulle behöva tillstånd om man beställde strax innan nyår. Jag har inte pratat om att man måste beställa just då, bara om att nyårsleveransen sker då till privatpersoner. Sen kommer du inte undan tillstånd oavsett när du gör din beställning. Förstår du nu?

Naturvetaren: Ja war die eine sehr gute Übersetzung.
2007-12-09, 20:47
Medlem
zoccers avatar
Här är ett litet stycke om att leverera utomlands.

"Schwierige Transporttbestimmungen für Feuerwerkskörper machen es leider nur bedingt möglich Produkte ins Ausland zu liefern. Alle Artikel welche auch ins Ausland geliefert werden, haben in den Artikeldetails eine entsprechende Information vermerkt. Schauen Sie danach"

D.v.s. står det vid produkten att den inte säljs utomlands så gör den inte det.
2007-12-09, 20:47
Medlem
Fieldleafs avatar
Så som jag har fattat det är det så att man behöver tillstånd att köpa klass 2 smällare hela tiden UTOM melan 29-31 december eftersom det är då privatpersoner SKA smälla smällare och då är även dessa smällare lagliga. Men de andra 362 dagarna på året så ska inte privatpersoner smälla smällare förutom om det är något specielt tillfälla och då kan du med tillstånd köpa smällare även fast det inte är mellan 29-31

Och om dom inte skickar utomland varför skickar dom då till massa länder inom EU? har du överhuvud taget gått in och gått så du ska skriva in koden som du får av dom mot uppvisan av tillstånd. Då finns även rutan med då du väljer vilket land som det ska skickas till? Jag tror att när dom skriver internationella ordrar så syftar dom utanför EU. och om du inte vet det så ska jag tala om för dig att sverige är med i EU. Sedär du lär dig nå nytt varje dag

Det du har i din text åvanstående står det klart och tydligt "svårskickade/ Känsligt gods/ eller som kräver specialtransporter" det vill säga friktionssmällare eller stora bombtårtor" skickas INTE utomlands. Och på resten så ska det inte skickas UTOM EU

Och nu har jag skärmdummpat det. Jag har ingenstans där jag kan lägg ut bilden men om någon opartisk har det så skickar jag gärna bilden till den personen så får han gärna lägga ut och länka till den

Bra översättning naturvetaren
2007-12-09, 21:09
Medlem
rockets avatar
Du är nog om möjligt sämre än mig på tyska, och jag brukar beskriva mig själv som helt värdelös på ämnet. Du har översatt texterna helt fel. Dom gör inga undantag innan nyår. Varför skulle dom göra det?

Internationella versändelser inbegriper även såna inom EU. Det är svårt (regelmässigt) att skicka explosivämnen, särskilt över gränser!
2007-12-09, 21:23
Medlem
zoccers avatar
Citat:
och om du inte vet det så ska jag tala om för dig att sverige är med i EU. Sedär du lär dig nå nytt varje dag

Hoppsan hoppsan, nån tog visst illa upp.

Det du hävdar om att företaget skulle skicka inom EU så gäller inte det som internationellt, och att det som står om att skicka utomlands endast gäller utanför EU, var hittar du det?
Du skriver att du tror det, men det är nog i mitt förmenande önsketänkande.

Stycket jag klistrade handlar inte om "svårskickade" osv...

Fritt översatt: Svåra(krångliga?) transportbestämmelser gör att vi tyvärr endast delvis kan leverera vårt sortiment utomlands. Alla artiklar som har den möjligheten har i informationen om artikeln en märkning om detta. Där kan man få information.

Vad jag kan se så har inga av Klass 2 grejerna det och inte heller större delen av det övriga sortimentet.

Men som sagt, beställ på du, jag ser ingen mening med att tjafsa om det här längre.

Lycka till!
2007-12-09, 21:25
Medlem
Fieldleafs avatar
så som jag förstått det är det inte så. läste på motorcykelforum och där är det många som köper smällare utomlands UTAN problem. Ska i alla fall prova till nyår och beställa där ifrån. Om det lyckas vet jag ej men tror det. Och då kan ni vara ledsna över att ni inte köpte några. och i annat fall får väl jag tiga
2007-12-09, 21:28
Medlem
slarvers avatar
Håll inte på med sån skit, det kommer bara sluta med att du spränger av dig handen och blir blir vanskapt, en krympling.
Och då vill ingen tjej ha dig och då blir du deprimerad.
2007-12-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slarver
Håll inte på med sån skit, det kommer bara sluta med att du spränger av dig handen och blir blir vanskapt, en krympling.
Och då vill ingen tjej ha dig och då blir du deprimerad.

Varför skulle man spränga av sig handen bara för att man köper smällare utomlands? Väx upp, och tro inte på allt som din mamma eller skolfröken säger!

Att smällare numera är förbjudna i Sverige beror inte på att sådana är speciellt farliga, utan på att det ansågs vara ett stort problem att hundar blev skrämda av smällare.

Mvh,
Kaj
2007-12-09, 23:32
Medlem
zoccers avatar
Ja få se när nästa fyrverkeripjäs blir förbjuden. I Finland har man också sedan flera år förbud mot smällare och nytt för i år är att också Romerska ljus har blivit förbjudna. Tydligen pga. flera olyckor förra året då personer i fyllan och villan använde dessa som vapen och sköt på varandra samt fick fyr på ett par hus. Grannländerna i Norden sneglar hela tiden på varandra och om Finlands förbud faller väl ut med minskade olyckor osv. så är risken stor att samma förbud kan införas i Sverige också.
Så skjut några Romare så länge ni kan, det tänker jag göra!
2007-12-09, 23:42
Medlem
tycker själv att smällareförbudet inte har gjort så stor nytta. Det smäller ju
fortfarande. Hundägarna är inte nöjda, de vill ha fyrverkerier i mer ordnade former
2007-12-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Ja få se när nästa fyrverkeripjäs blir förbjuden. I Finland har man också sedan flera år förbud mot smällare och nytt för i år är att också Romerska ljus har blivit förbjudna. Tydligen pga. flera olyckor förra året då personer i fyllan och villan använde dessa som vapen och sköt på varandra samt fick fyr på ett par hus. Grannländerna i Norden sneglar hela tiden på varandra och om Finlands förbud faller väl ut med minskade olyckor osv. så är risken stor att samma förbud kan införas i Sverige också.
Så skjut några Romare så länge ni kan, det tänker jag göra!

Har sett att något Fyrverkeriföretag som har slutat sälja 4 tums bomber. Jag tror att
de övriga Fyrverkeriföretagen väntas göra likadant

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in