2007-12-03, 21:03
Medlem
slipZens avatar
Om man vill bidra så mycket som möjligt till att skapa/vidhålla ett bra samhälle (på alla sorts nivåer), vad ska man då skaffa sig för yrke?

Politiker låter väl kanske ädelt men i praktiken verkar det ofta inte vara så mycket att hurra för.

Läkare räddar livet på folk men det finns ju mycket mer än bara sjukvård.

Industripamp? Skapar arbetstillfällen som generarar välfärd?

Polis?

Och vilket yrke bidrar minst?
Citera
2007-12-03, 21:13
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Om man vill bidra så mycket som möjligt till att skapa/vidhålla ett bra samhälle (på alla sorts nivåer), vad ska man då skaffa sig för yrke?

Politiker låter väl kanske ädelt men i praktiken verkar det ofta inte vara så mycket att hurra för.

Läkare räddar livet på folk men det finns ju mycket mer än bara sjukvård.

Industripamp? Skapar arbetstillfällen som generarar välfärd?

Polis?

Och vilket yrke bidrar minst?

Det finns inget mest eller minst, det gäller bara att du försöker skapa en balans. Minst bidrar väl bidragsriddarna, de som inte skäms för sig. De yrken som bidrar minst är väl helt enkelt alla olika sorters säljare som vet med sig att det de säljer är åt helvete och inte skulle vilja ta i det med tång. Sådana som ringer upp och vill ge iväg ett par kalsonger t ex.

Man ska göra det man är bäst lämpad till helt enkelt. Själv tror jag att jag skulle vara en katastrofal läkare som inte bidrog många meter. Tyvärr finns ju de som inte förstår att de valt fel yrke utan gör saker enkom för sig själv... Min så kallade husläkare i Stockholm exempelvis som kallade mig "jävligt löjlig" när jag undrade om hon inte skulle be om ursäkt för att jag fått vänta i 45 minuter utan att någon kommit ut och informerat om att jag skulle få behöva vänta...
Citera
2007-12-04, 02:08
Medlem
Brandbils avatar
Det där har jag faktiskt funderat en del på. Kanske mest teoretiskt (är för ego ) men ändå med viss åtanke för framtida (livs-)karriär.

Förutom att man alltid säger att varje person bidrar bäst genom att göra det han/hon trivs bäst med (inom rimliga gränser) så kan man ju fundera över vad man tycker att ett "bidrag" helst ska innehålla.

Som du var inne på bidrar "industripampen" med skattepengar till fler operationer än en läkare har någon chans att göra. Men någonstans måste man också finna insikt och ro i att det alltid kommer att finnas en annan industripamp och att det alltid kommer att finnas en annan läkare. Så även om industripampen kan sägas rädda fler liv så måste det ju ställas i relation till vad andra industripampar skulle åstadkomma om de tog din plats. Eller i relation till vad någon annan läkare skulle lyckas med, om du inte blev läkare.

Allt eftersom jag träffar fler och fler nya människor börjar jag känna att det bästa bidraget man kan ge är att vara lite trevligare och lite mer hjälpsam. Jag blir betydligt mycket mer glad av hjälpsamma människor än några kronor mer i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in